Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31089 nr. 89 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31089 nr. 89 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 december 2011
Bijgaand ontvangt u, mede namens de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, de Notitie Kansrijke oplossingsrichtingen van het Rijk-Regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer (RRAAM), inclusief drie deelrapporten.1
In de Notitie Kansrijke oplossingsrichtingen is een keuze gemaakt voor nader te onderzoeken alternatieven en varianten in het kader van de rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer (de zogenaamde «zeef 1» conform de Sneller & Beter werkwijze). Deze keuzes heb ik samen met de regionale partners gemaakt in het Bestuurlijk overleg RRAAM op 15 december 2010. Rijk en regio kiezen voor een gefaseerde, organische aanpak waarin wordt aangesloten op de reële vraag naar woningen en mobiliteit. In het vervolgonderzoek (MKBA, planMER) worden twee alternatieven meegenomen: een IJmeerverbinding (nieuwe verbinding) en een oplossing via de Hollandse brug. Voor de IJmeerverbinding wordt zowel een brug als een tunnel onderzocht. Het «IJland» (grootschalig buitendijks wonen) wordt niet verder onderzocht. De koppeling tussen ruimtelijke ingrepen en maatregelen ten behoeve van het toekomstbestendig ecologisch systeem (TBES) Markermeer-IJmeer wordt onderzocht.
De Verkenning RRAAM richt zich op de lange termijn. De komende jaren investeren we al flink in de noordelijke Randstad met de uitbreiding van de wegcapaciteit (A1/A6/A9) en van het spoor. Recent heb ik het Tracébesluit OV SAAL korte termijn cluster a (Flevolijn) getekend, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Hiermee is een belangrijk besluit genomen om met een pakket aan maatregelen de capaciteit en kwaliteit op het spoor verder te verbeteren en de frequentie te verhogen. Zo kunnen er in plaats van de huidige 8 straks 12 treinen per uur tussen Amsterdam en Almere rijden. Samen met de bestuurders van de provincie Flevoland en de gemeente Almere heb ik ook het convenant 1e fase Stedelijke Bereikbaarheid Almere getekend. Dit betreft de uitvoering en financiering van een maatregelenpakket van € 142,5 mln, gekoppeld aan de woningbouwlocaties Almere Poort en Hout, waar nu reeds wordt gebouwd. Rijk, provincie Flevoland en gemeente Almere dragen ieder 1/3 van de kosten. Het betreft twee fietsonderdoorgangen (A6 en Hogering), uitbreiding van de Waterlandseweg en een deeltraject van de Hogering, ontsluitingsmaatregelen Almere Hout en benuttingsmaatregelen. Op deze wijze wordt stap voor stap, aansluitend op de behoefte, gewerkt aan de organische ontwikkeling van de regio.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31089-89.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.