Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 mei 2017
Afgelopen juli heb ik uw Kamer geïnformeerd1 dat ik de mogelijkheden zou verkennen om samen met de RAI Vereniging en BOVAG in
een Green Deal afspraken te maken om sneller te stoppen met de import en verkoop van
tweetakt brom- en snorfietsen en zo mogelijk ook met de viertakt variant. Partijen
hadden hun medewerking uitgesproken aan een eventuele Green Deal, mits zij nog een
beperkte restantvoorraad viertakt brom- en snorfietsen uit Euroklasse 2 en 3 op de
markt mochten brengen, nadat op 1 januari 2018 de nieuwe Euro 4 emissie-eisen van
kracht worden.
Vanaf 1 januari 2018 moeten alle nieuwe brom- en snorfietsen aan de nieuwe emissie-eisen
voldoen. Naar huidig inzicht betekent dit het einde van de verkoop van de meest vervuilende
tweetakt voertuigen, aangezien het erg duur is voor fabrikanten om deze tweetakt aan
de nieuwe emissie-eisen te laten voldoen. Op basis van Europese regelgeving mag de
RDW na die datum nog wel een beperkt aantal twee- en viertakt brom- en snorfietsen
toelaten die nog niet aan de strengere eisen hoeven te voldoen. Het gaat daarbij om
maximaal circa 12.000 voertuigen (10% van het aantal voertuigen dat twee voorgaande
jaren is geregistreerd met een maximum van 100 voertuigen per voertuigtype). Volgens
inschatting van de branche zal het hierbij gaan om circa 3.000 stuks.
Uit de verkenning is naar voren gekomen dat het eerder dan in 2018 stoppen met de
verkoop van tweetakt modellen slechts een minimale verbetering van de luchtkwaliteit
betekent; het aandeel tweetakt brom- en snorfietsen in de nieuwverkoop was in 2016
een paar procent van de totale verkoop. Door in een Green Deal de verkoop van viertakt
modellen uit Euroklasse 2 en 3 nog gedeeltelijk na 1 januari 2018 toe te staan, terwijl
vanaf die datum strengere emissie-eisen op basis van Euroklasse 4 gelden, wordt het
totale effect op de verbetering van de luchtkwaliteit verder beperkt. Ook een inruilregeling,
waarbij het Rijk vele miljoenen – waar geen geld voor beschikbaar is op de huidige
begroting – beschikbaar zou moeten stellen, zal slechts een zeer beperkte bijdrage
leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Een dergelijke inruilregeling is
derhalve niet kosteneffectief. Gelet op de uitkomsten van de verkenning zie ik geen
toegevoegde waarde om over dit onderwerp een Green Deal te sluiten.
Gezien de uitkomsten van de verkenning is de meest effectieve maatregel, die ik kan
nemen, het voorkomen dat vanaf 1 januari 2018 nieuwe tweewielige brom- en snorfietsen
met een verbrandingsmotor uit Euroklasse 2 en 3 waarvan het emissiecertificaat is
verlopen, op de markt worden toegelaten. Een dergelijke regeling zou zoals gezegd
maximaal 12.000 en naar verwachting 3.000 voertuigen in deze klasse van de markt kunnen
houden. Er is een mogelijkheid de regeling te omzeilen door de nog niet verkochte
voertuigen voor 1 januari 2018 te registreren. Zo’n vervroegde registratie heeft echter
nadelige financiële consequenties, waardoor er voor de branche voldoende prikkel is
om hiervan zo min mogelijk gebruik te maken. Al in januari 2013 was bekend welke eisen
vanaf 1 januari 2018 gaan gelden, waardoor de sector voldoende tijd had om zich daarop
voor te bereiden. Inmiddels heb ik de RDW verzocht de uitvoerbaarheid van een dergelijke
Regeling te toetsen. Indien de uitkomsten daarvan positief zijn, zal ik de Regeling
voertuigen aanpassen om bovenstaande te effectueren. Dit betekent dat de RDW verzoeken
om toelating van nieuwe tweewielige twee- en viertakt brom- en snorfietsen waarvan
het emissiecertificaat is verlopen voortaan zal weigeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma