Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 november 2018
Tijdens de tweede termijn van de begrotingsbehandeling op 22 november jl. (Handelingen II
2018/19, nr. 27) heb ik uw Kamer een brief toegezegd over de inzet van operationele
sterkte en het effect van administratieve lasten van de operationeel expert op de
operationele sterkte. Met deze brief doe ik de toezegging gestand.
Inzet operationele sterkte
Bij aanvang van de Nationale Politie was de beoogde operationele sterkte 49.802 fte.
De operationele sterkte van de politie wordt met de investeringen uit het regeerakkoord
uitgebreid tot een omvang van 51.329 fte. Dit aantal wordt op basis van de huidige
verwachtingen in 2022 bereikt. Er zijn zo'n 167 basisteams met samen meer dan 23.000 fte
operationele sterkte. De inzetbaarheid van deze operationele sterkte is afhankelijk
van allerlei factoren die per medewerker en in de tijd continu wijzigen. Het gaat
dan onder meer om diverse vormen van verlof waaronder verlof dat samenhangt met leeftijd,
partiële uittreding, opleiding en training, ziekte, roosters en werktijden. De korpschef
heeft een globale inschatting gemaakt van de inzetbaarheid van deze operationele sterkte
en kwam daarbij uit op 17.300 fte.
De politie werkt 24 uur per dag, dus de medewerkers worden verspreid over de dag in
diensten ingezet. De inzet van politiepersoneel komt tot stand door lokale beslissingen
die afhankelijk van de lokale veiligheidssituatie genomen worden. Hoeveel agenten
er op enig moment feitelijk ingezet op straat zijn op operationele taken wisselt hierdoor
voortdurend. Dit is afhankelijk van de lokale veiligheidssituatie en is niet met een
getal te duiden.
In mijn brief van 12 november jl. heb ik u geïnformeerd over de € 91 mln die het kabinet
heeft vrijgemaakt om de inzetbaarheid bij de politie te vergroten. Deze middelen worden
onder meer ingezet voor inhuur van administratieve ondersteuning om de operatie te
ontlasten, zodat zij zich op politiewerk kunnen richten.1
Administratieve lasten operationeel expert
De operationeel expert zorgt voor de operationele sturing, zowel in de basisteams
als bij de opsporing. De operationeel expert is daarbij ondersteunend aan de teamchef,
die eindverantwoordelijk is voor de prestaties van het team. Bij de werkzaamheden
van de operationeel expert hoort ook dat hij achter zijn bureau zit. Voor de coördinatie
van de operationele sturing schrijft hij plannen van aanpak zodat de mensen die hij
aanstuurt een kader hebben waarbinnen zij hun werk uitvoeren. Deze werkzaamheden zijn
administratief, in de zin dat ze achter de computer worden uitgevoerd, maar zijn ook
onderdeel van het operationeel proces en dragen bij aan een effectieve en doeltreffende
aanpak van een operationeel vraagstuk.
De teamchef draagt de personeelsverantwoordelijkheid voor het team. Omdat de operationeel
experts sturing geven aan de inzet, hebben zij beter dan de teamchef zicht op het
functioneren van de operationele politieambtenaren. Daarom voeren zij ook functioneringsgesprekken.
Dit gaat over 20 à 30 politieambtenaren per operationeel expert.
In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen bij de begroting 2019 heb ik
gemeld dat de HRM-ondersteuning dichter bij de werkvloer georganiseerd wordt, door
de huidige HRM-adviesfunctie anders vorm te geven. Dit zal verlichting bieden voor
de werkbelasting van de teamchefs en operationeel experts. Een voorstel hiertoe zal
in het eerste kwartaal van 2019 gereed zijn.
Daarnaast wordt bezien in hoeverre de span of control van leidinggevenden voldoende
ruimte biedt om hun verantwoordelijkheid waar te maken. Daarbij wordt ook specifiek
gekeken naar de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de teamchefs en de operationeel
experts. Bovendien wordt de administratieve ondersteuning in de basisteams versterkt.
Dit is afgesproken in het arbeidsvoorwaardenakkoord sector politie 2018–20202 en sluit aan bij de oplossingsrichtingen uit het WODC onderzoek Werkbelasting en
baantevredenheid bij de politie.3
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus