29 628 Politie

Nr. 474 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 november 2014

Door middel van deze brief informeer ik uw Kamer over de voortgang van de vorming nationale politie. Als bijlagen bij deze brief stuur ik uw Kamer de voortgangsberichten vorming nationale politie, aanvalsprogramma informatievoorziening politie (AVP) en politieonderwijs1. Tevens voeg ik toe het derde rapport van de Inspectie Veiligheid en Justitie (Inspectie) over de vorming van de nationale politie, de brief met de voorlopige bevindingen van de voorzitter van de Commissie van toezicht op het beheer politie evenals de brief van de voorzitter van de Review Board AVP.2 3 Hieronder ga ik kort in op de hoofdlijnen van deze documenten.

Inleiding

In mijn vorige brief heb ik aangekondigd dat de focus voor de vorming van de nationale politie dit jaar ligt op het in werking brengen van de basisteams en districtsrecherches (Kamerstuk 29 628, nr. 456). Dit was de kern van eerste actualisatie van het realisatieplan. Deze actualisatie vond plaats in het kader van de regelmatige herijking die nodig is bij een complex en omvangrijk verandertraject als de vorming van de nationale politie.

Met het bereiken van de eerstvolgende mijlpaal – het inwerking brengen van de basisteams en districtsrecherches – gaat de nationale politie een nieuwe fase in. Het tijdig signaleren en mitigeren van uitvoerings- en implementatierisico's is van belang voor goede sturing hier op. Precies daarom heb ik de Inspectie gevraagd om de politie bij deze opgave te ondersteunen, door in komende onderzoeken met name te kijken naar de risico’s bij het behalen van de toekomstige mijlpalen. Bijgaand onderzoek is daar al een eerste invulling van.

Naast de Inspectie is inmiddels ook de commissie van toezicht op het beheer met zijn werkzaamheden begonnen. De belangrijkste en gedeelde aanbeveling die de bovengenoemde toezichthouders op de politie mij recentelijk hebben aangereikt is dat – tegen de achtergrond van de omvang van de opdracht en de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel in bedrijfsvoeringsonderdelen – de geplande volgende herijking nadrukkelijk zal moeten ingaan op de samenhang tussen de (veranderingen in de) bedrijfsvoering, waaronder de ICT, het operationele politiewerk en de vorming van de nationale politie.

Vorming nationale politie

Ik ervaar bij de politiemedewerkers zelf nog altijd veel draagvlak voor de realisatie van de nationale politie. Maar ik proef ook een gezonde mate van ongeduld omdat de verandering nog niet overal snel genoeg gaat. Ook hierom is de komende mijlpaal van groot belang. Bijna alle medewerkers gaan de verandering nu echt merken. Dit zijn ingrijpende processen waar snelheid en zorgvuldigheid in balans moeten zijn.

Bij het vaststellen van het geactualiseerde realisatieplan heb ik er voor gekozen om prioriteit te geven aan de vorming van de basisteams en de districtsrecherches, zodat deze 1 januari 2015 in werking worden gebracht. Als mijlpaal heb ik daarbij aangegeven dat het gezag per 1 januari a.s. kan rekenen op:

  • een op kwaliteit geselecteerde teamchef – met wiens aanstelling het gezag conform art 46 Politiewet 2012 heeft ingestemd;

  • wijkagenten zoals beschreven in het Inrichtingsplan (behoudens vacatures);

  • een werkend driehoeksoverleg in de nieuwe situatie en;

  • afgesproken resultaten op basis van het veiligheidsvraagstuk waarbij capaciteit en resultaat op elkaar zijn afgestemd.

Zodra dit gerealiseerd is, staat de kern van de nieuwe organisatie. Hiertoe zijn eerst de leidinggevenden voor de hele organisatie geselecteerd. Daarnaast zijn er grote veranderingen nodig in de bedrijfsvoerings- en IV-systemen4. Deze worden voor de basisteams en ook voor de rest van de organisatie opgeleverd. Tenslotte is de uitvoering van de personele reorganisatie gestart. Dit alles geschiedt ondanks dat een aantal randvoorwaarden en risico’s – waar ik uw Kamer in mijn vorige brief op heb geattendeerd en die ook de Inspectie signaleert – nog niet overal zijn geweken. En geschiedt terwijl ondertussen het gewone operationele politiewerk en de ondersteuning daarvan onverminderd doorgaat en de prestaties voor burgers en bedrijven beter worden. De hele politieorganisatie levert daarmee een indrukwekkende inspanning.

Het onderzoek van de Inspectie laat zien dat de mijlpaal haalbaar is. Vanaf 1 januari 2015 wordt daarmee een belangrijke fase in de vorming van de nationale politie bereikt. Met de start van de robuuste basisteams zijn er straks voor het eerst in heel Nederland teams beschikbaar die in staat zijn alle taken van de basispolitiezorg zelfstandig te vervullen. De robuuste basisteams en de districtsrecherche vormen de kern van de vorming van de nationale politie; van groot belang voor het gezag en voor het leveren van de operationele prestaties. Hiermee is het fundament van de politieorganisatie gelegd.

Maatregelen voor nieuwe fase

Nu de realisatie een nieuwe fase ingaat, is het – om te borgen dat einddoelen van de vorming nationale politie gehaald worden – nodig om aanvullende maatregelen te nemen. In lijn met de gememoreerde aanbevelingen van de toezichthouders, zien deze maatregelen op versterking van de integrale sturing en op extra aandacht voor het binnenhalen van voldoende gekwalificeerd personeel. In de volgende fase staat allereerst het afronden van de personele reorganisatie centraal. In 2015 worden de overige onderdelen van de operationele eenheden inwerking gebracht zodat de kern van de organisatie in 2016 staat. Hierbij past het dat de eenheden daar, met hetzelfde einddoel, verschillende snelheden hanteren naar gelang hun uitgangssituatie. Voor het verder consolideren van de bedrijfsvoering in het PDC worden ook in 2015 stevige stappen gezet. Dit alles leidt in de geplande tweede actualisatie van het realisatieplan tot nadere keuzes in de fasering.

Ter verdere borging van de strategische sturing op integraliteit, zullen in en direct onder de korpsleiding maatregelen worden genomen. Dit betekent concreet dat één lid van de korpsleiding verantwoordelijk wordt voor plan integratie op operatiën, bedrijfsvoering en vorming nationale politie. Ter ondersteuning wordt een zware programmadirecteur – met een bijbehorend team van interne en externe specialisten – aangesteld, die als eerste adviseur van de korpsleiding ontwikkelingen in de operatie, bedrijfsvoering en vorming nationale politie integreert om de onderlinge samenhang te bewaken en dit combineert met verbeterd risicomanagement. Tevens wordt de control functie versterkt en gebundeld onder de directeur financiën.

Eén van de strategische onderwerpen die in deze fase voorop staat, is zorg voor het personeel. Hiervoor is op de juiste plekken tijdig voldoende gekwalificeerd personeel nodig. Tevens is, mede in het kader van de personele reorganisatie, mobiliteit en ontwikkeling van medewerkers een speerpunt. Tenslotte is het zaak om steviger in te zetten op de preventieve en reactieve zorg voor veilig en gezond werken in brede zin. De korpschef heeft verschillende van deze thema’s reeds met kracht opgepakt en zal bestaande en nieuwe initiatieven gericht bundelen.

Mede met het oog op de schaarse capaciteit in met name de bedrijfsvoering, is het nodig om keuzes te maken. Het gaat daarbij om integraal kijken naar de volgorde en fasering waarin de resterende delen van het realisatieplan worden uitgevoerd. Soms is dat temporiseren, soms is dat versnellen. Bij deze herijking wordt – zoals in het AVP al gewoon is – voor de gehele bedrijfsvoering nadrukkelijk gekeken naar volgordelijkheid in consolideren, harmoniseren en innoveren. Ook zal deze herijking en de planning van het AVP, naadloos op elkaar aansluiten. Hierdoor komen ook consequenties tussen prioriteiten in beleid, uitvoering, operatien en de vorming van de nationale politie eerder en scherper in beeld. De neerslag hiervan in de tweede actualisatie van het realisatieplan, voeg ik bij mijn volgende voortgangsbrief.

Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie

Het AVP heeft afgelopen periode een grote mijlpaal bereikt met de landelijke uitrol van Summ IT. Dit is het basissysteem waarin politiemedewerkers alle bevragingen gaan doen en dossier maken met betrekking tot strafrechtelijke handhaving. Summ IT betekent ook een vooruitgang in gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid voor politiemensen ten opzichte van de oude systemen. De administratieve lasten voor de politiemedewerkers nemen hierdoor af en de informatie-uitwisseling wordt makkelijker. Tenslotte levert Summ IT een bijdrage aan het verminderen van de ICT-beheerslasten voor de politieorganisatie.

In de vorige voortgangsbrief heb ik uw Kamer aangegeven dat de schaarse capaciteit bij de politie ertoe noopt om de planning van het AVP voortdurend verstandig bij te stellen. De geplande tweede actualisatie van het realisatieplan en de geboekte voortgang van het AVP zijn aanleiding om de planning van het AVP opnieuw tegen het licht te houden. Dit omdat deze herijking en het AVP naadloos op elkaar dienen aan te sluiten, zo adviseert ook de Review Board Aanvalsprogramma mij. Daarnaast kies ik ervoor de activiteiten die een grote bijdrage leveren aan de versterking van de prestaties van de strafrechtsketen, het beleidsprogramma «Nederland Veiliger», de gezamenlijke veiligheidskalender, het beleidsprogramma «Slachtoffer centraal» en implementatie van Europese regelgeving, voorrang te geven in het Aanvalsprogramma en de totale IV-portfolio.

Het politieonderwijs

De politieacademie is sterk in beweging. Medewerkers en leiding zijn volop bezig zich voor te bereiden op de verandering die op dit moment al plaatsvindt op het terrein van het politieonderwijs. Zowel voor de voorbereiding van de aanstaande reorganisatie als ook met oog op de nu al actuele aanpassingen in de, inhoud en kwaliteit van het onderwijsaanbod, wordt veel inzet gevraagd. En natuurlijk zijn de gevolgen van de realisatie van de nationale politie ook merkbaar op de academie.

Recent heb ik het advies van de Raad van State op het wetsvoorstel tot herpositionering van de Politieacademie ontvangen. Ik dien dit wetsvoorstel nog dit jaar bij uw Kamer in.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Ook conform het verzoek vaste commissie voor Veiligheid en Justitie.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
4

Zo moet uitrol van het vernieuwde personeelssysteem worden vooraf gegaan door een ketentest om te borgen dat achterliggende of hiermee samenhangende systemen, zoals het salarissysteem, zonder haperingen blijven functioneren.

Naar boven