Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2014
Op 2 juli 20081 is aangekondigd om een experiment met leeftijdsverlaging voor het besturen van de
bus te gaan doen, omdat er vanuit de sector van het busvervoer signalen kwamen dat
daar behoefte aan is. De leeftijdsopbouw onder chauffeurs is relatief onevenwichtig,
en de huidige wettelijke minimum leeftijd van 21 jaar voor het behalen van het rijbewijs
is een hindernis voor jongeren om na de middelbare school in het vak te stappen, aldus
de werkgevers- en werknemersorganisaties. Volgens de geldende Europese wetgeving is
het mogelijk de leeftijd van buschauffeurs onder bepaalde voorwaarden te verlagen
naar 18 jaar. In 2008 is aan uw Kamer gemeld dat er eerst een experiment zou worden
gedaan, en indien de veiligheid niet negatief zou worden beïnvloed, de Wegenverkeerswet
1994 zou worden aangepast teneinde dit structureel mogelijk te maken. Door middel
van een besluit2 is het experiment voor de leeftijdsverlaging wettelijk per 1 januari 2011 ingegaan.
Het heeft een maximale looptijd van 6 jaar, dus tot 31-12-2016.
De deelname aan het experiment in de leeftijdscategorie 18–21 jaar was de afgelopen
jaren erg laag, 15 personen. Op basis van deze beperkte deelname zijn geen conclusies
over het verkeersgedrag van de doelgroep en over het effect op de arbeidsmarkt voor
buschauffeurs te trekken. Dat is de reden om de leeftijd voor het behalen van het
D-rijbewijs nu nog niet definitief te verlagen en de proef tot het einde van de looptijd
door te laten lopen. De komende periode zal benut worden om de tussentijdse resultaten
met nieuwe informatie aan te vullen en te actualiseren.
Wat het verkeersveiligheidsaspect betreft zal worden bekeken welk onderzoek in ons
omliggende landen is gedaan naar het verkeersgedrag van buschauffeurs tussen de 18
en 24 jaar en of dat nieuwe informatie voor de Nederlandse situatie oplevert. Ook
zal in kaart gebracht worden hoe groot de behoefte is aan buschauffeurs op de Nederlandse
arbeidsmarkt en hoe vervoerbedrijven de laatste jaren in deze behoefte hebben voorzien.
Dit om inzicht te krijgen in de mate waarin ook andere (oudere) leeftijdsgroepen succesvol
instromen in het vak van buschauffeur.
Vervolg
De wettelijke termijn voor het doen van een experiment is maximaal zes jaar. Daarvan
zijn nu bijna vier jaar verstreken. Het experiment loopt momenteel nog. Daardoor blijft
het voor 18-jarigen in elk geval tot eind 2016 mogelijk om hun D-rijbewijs te halen.
Ik verwacht voor de zomer de resultaten van het vervolgonderzoek te kunnen verkrijgen.
De onderzoeksresultaten en een beleidsreactie daarop zal ik uw kamer uiterlijk kort
na de zomer van volgend jaar doen toekomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld