28 286 Dierenwelzijn

Nr. 812 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2015

De vaste commissie voor Economische Zaken heeft mij in de brief van 17 februari 2015 gevraagd om een reactie op de brief van de stichting Dutch Galgo Lobby te Oostvoorne en het rapport «Stropen met lange honden in Nederland».

De Stichting vraagt in haar brief aandacht voor het stropen met lange honden (ook wel windhonden genoemd). Zij stelt dat dit op grote schaal plaatsvindt. Tevens vraagt zij om het terugdraaien van de bezuinigingen op de handhaving. Genoemd rapport bevat een nadere beschrijving van de problematiek van de stroperij met lange honden. Tevens doet de Stichting Dutch Galgo Lobby een aantal aanbevelingen over o.a. wetshandhaving, opslaghouders en asielen, registratie en handel.

Allereerst wil ik u, ten aanzien van stroperij en wetshandhaving, erop wijzen dat het gebruik van lange honden volgens artikel 50 van de Flora- en faunawet een niet-toegestaan middel tot jagen is. Over de gedane aanbevelingen in bovengenoemd rapport wil ik het volgende opmerken.

Toezichthouders en (buitengewoon) opsporingsambtenaren in het buitengebied zien toe op het overtreden van het eerdergenoemde artikel van de Flora- en faunawet en gaan bij geconstateerde overtredingen over tot actie. Het is uiteindelijk aan de rechter om een straf op te leggen. In dit verband verwijs ik u ook naar de brief met als onderwerp Handhaving in de natuur die de Minister van Veiligheid & Justitie en ondergetekende in het najaar van 2014 aan uw Kamer hebben toegestuurd (Kamerstuk 28 684, nr. 422).

Ten aanzien van opslaghouders en asielen merk ik op dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), in samenwerking met Dierenbescherming, als doel heeft te komen tot passende nieuwe onderkomens voor in beslag genomen honden. Het toepassen van euthanasie is geregeld in artikel 10 van het Besluit houders van dieren.

In artikel 10 van dat Besluit is een limitatief aantal situaties genoemd (o.a. ondraaglijk lijden, gevaar voor mens of dier) waarin dieren mogen worden geëuthanaseerd. Er wordt eerst geprobeerd een passende nieuwe plek te vinden voor deze honden. Slechts als veiligheids- of veterinaire redenen daarvoor aanleiding geven, wordt er euthanasie toegepast. Een algeheel euthanasieverbod acht ik niet wenselijk.

Over de aanbeveling tot registratie (verplichting tot chippen) wijs ik erop dat sinds 1 april 2013 in Nederland identificatie en registratie voor honden verplicht is. Vanaf die datum moeten alle nieuw geboren honden en geïmporteerde honden worden gechipt en geregistreerd.

Meldingen betreffende dierenleed kunnen worden gedaan bij het nummer «144 Red een dier». De gedane meldingen worden uitgezet bij de meest aangewezen instantie. Samen met de onlinehandelsplaatsen zet ik mij in om te komen tot een meer verantwoorde wijze van verhandelen van dieren via internet. Ik wil u voor meer informatie daarover verwijzen naar de antwoorden op vragen in mijn brief van 4 april 2014 (Kamerstuk 28 286, nr. 729).

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven