Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 mei 2018
De Minister van Justitie en Veiligheid heeft op 11 april jl. in het AO terrorismebestrijding
(Kamerstuk 29 754, nr. 445) toegezegd uw Kamer te informeren over het aantal vreemdelingen dat met een vals
reisdocument Nederland binnenkomt. Met deze brief informeer ik u daarover. Ik ben
daarbij uitgegaan van de valse identiteitsdocumenten die zijn onderkend bij een asielaanvraag.
Zoals ik in eerdere brieven1 aan uw Kamer heb toegelicht, hebben asielzoekers een eigen verantwoordelijkheid in
het kunnen aantonen van hun identiteit en nationaliteit. Er zijn omstandigheden waarin
het ontbreken van identiteitsdocumenten, dan wel het gebruikmaken van gestolen, valse
of vervalste documenten, hen niet kan worden aangerekend. Hierbij valt bijvoorbeeld
te denken aan een oorlogssituatie in het land van herkomst waarbij het voor de vreemdeling
onmogelijk of zeer onverstandig was om op legitieme wijze afgegeven identiteitsdocumenten
te verkrijgen. Het overleggen van en vals, vervalst of gestolen paspoort komt vaker
voor in de asielprocedure, waarbij het primair gaat om de vraag of iemand bescherming
behoeft.
Alle reis-en identiteitsdocumenten die worden aangetroffen of door de asielzoeker
worden overgelegd, worden tijdens het Identificatie en Registratie proces (I&R) door
de Afdeling Vreemdelingen Identificatie en Mensenhandel (AVIM) van de Politie of de
Koninklijke Marechaussee (KMar) ingenomen.
Alle ingenomen reis- en identiteitsdocumenten worden door de KMar gecontroleerd op
echtheid en er wordt vastgesteld of de houder van het identiteitsdocument bij het
aangeboden document hoort. Ook wordt onder andere gecontroleerd of het documentnummer
is geregistreerd in de database Stolen and Lost Travel Documents (SLTD) van Interpol.
Brondocumenten en andere originele asiel-gerelateerde documenten (trouwboekjes etc.)
worden ingenomen en overgedragen aan de Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND) ten
behoeve van de asielprocedure. Deze documenten worden door Bureau Documenten van de
IND onderzocht en gecontroleerd op echtheid.
Bovengenoemd onderzoek aan identiteitsdocumenten van asielzoekers wordt uitgevoerd
door twee verschillende eenheden van de KMar; het Expertisecentrum Identiteitsfraude
en Documenten (ECID) op Schiphol en bureau Falsificaten bij het aanmeldcentrum in
Ter Apel (ACTA) en Budel. Uitsluitend bij bureau Falsificaten bij het ACTA wordt bijgehouden
hoeveel identiteitsdocumenten zijn onderzocht in het kader van een asielaanvraag.
Op de locatie Budel en bij het ECID op Schiphol wordt uitsluitend het aantal geconstateerde
documentfraudegevallen geregistreerd.
Gebleken is dat in 2017 bij het ACTA 160, in Budel 70, en bij het ECID 280 gevallen
van documentfraude werden geconstateerd. In de periode januari tot en met maart 2018
werden bij het ACTA 60, in Budel 20 en bij het ECID 80 gevallen van documentfraude
geconstateerd. Deze cijfers zijn afgerond op tientallen.
Voor het ACTA geldt dat in 2017 in totaal afgerond 7.810 documenten zijn onderzocht.
Met 160 geconstateerde fraudegevallen in dat jaar was er dus in 2% van de daar onderzochte
documenten sprake van documentfraude. Het aantal onderzochte documenten is niet gelijk
aan het aantal personen, omdat niet iedere asielzoeker een identiteitsdocument overlegt
en soms meerdere identiteitsdocumenten overgelegd worden.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, M.G.J. Harbers