Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 januari 2011
Met deze brief informeer ik uw Kamer over een wijziging in het opvangbeleid voor uitgenodigde vluchtelingen vanaf 2011.
Het beoogd resultaat van de wijziging in het beleid is dat uitgenodigde vluchtelingen rechtstreeks in gemeenten worden geplaatst,
zodat zij bij aankomst in Nederland direct een start kunnen maken met hun integratie en inburgering. De centrale opvang in
Amersfoort, waar uitgenodigde vluchtelingen nu gemiddeld zes maanden worden opgevangen zal daarmee komen te vervallen.
Hiermee wordt voor het overige geen wijziging beoogd van het beleid inzake uitgenodigde vluchtelingen, waaronder het vastgestelde
quotum van gemiddeld 500 uitgenodigde vluchtelingen per jaar.
Bij het uitwerken van de directe plaatsing in gemeenten is het belang benadrukt van het in het bezit zijn van de juiste documenten
ten behoeve van een spoedige inschrijving in gemeenten en het verkrijgen van de benodigde begeleiding in gemeenten voor allerlei
praktische zaken. Net als in de huidige situatie is het streven dat de wachttermijn tijdens welke uitgenodigde vluchtelingen
in een vluchtelingenkamp of elders in het land van opvang verblijven, zo kort mogelijk is. Dat houdt in dat tot de overkomst
naar Nederland in beginsel niet langer dan zes maanden verstrijkt vanaf het besluit een vluchteling uit te nodigen.
Nu de centrale opvang in Amersfoort voor uitgenodigde vluchtelingen vervalt zal het COA een uitgebreidere culturele oriëntatie
training verzorgen om de uitgenodigde vluchteling goed voor te bereiden op zijn of haar komst naar een gemeente in Nederland.
Hieronder zal kort uiteen worden gezet op welke wijze de directe plaatsing van uitgenodigde vluchtelingen in gemeenten vorm
zal krijgen. Vermelding verdient dat in de aanloop naar uitwerking van de directe plaatsing in gemeenten alle direct betrokkenen
zijn geconsulteerd. Dit betreft de ketenpartners COA, IND, Bureau Medische Advisering van IND en het Ministerie van Buitenlandse
Zaken, de VN Vluchtelingenorganisatie (UNHCR), IOM, de VNG en een aantal gemeenten en Vluchtelingenwerk Nederland.
Vanaf 2011 zullen uitgenodigde vluchtelingen net als thans het geval is, zowel door middel van hervestigingsmissies als op
basis van individuele dossier beoordeling worden geaccepteerd voor hervestiging op basis van voordrachten door UNHCR.
Vanaf de eerste missie in 2011 zal volgens de nieuwe werkwijze worden gewerkt. Dat houdt in dat het COA drie trainingen van
zes dagdelen zal verzorgen in het land waar de uitgenodigde vluchtelingen naar toe zijn gevlucht en worden opgevangen. Tijdens
deze trainingen worden betrokkenen voorbereid op hun komst naar Nederland en de huisvesting in een gemeente. Ook wordt aandacht
besteed aan de basisbeginselen van de Nederlandse taal. De nadruk ligt daarbij op het vergroten van de zelfredzaamheid.
Zodra de uitgenodigde vluchteling is geaccepteerd voor hervestiging zullen het COA en gemeenten in nauwe samenwerking er voor
zorg dragen dat tijdig een woning beschikbaar komt. Op basis van de ervaring met huisvesting acht het COA het mogelijk om
binnen twee maanden na afronding van de selectiemissie te kunnen aangeven in welke gemeente de betreffende uitgenodigde vluchteling
gehuisvest zal worden. Het COA en betrokken gemeenten houden vanaf het moment van afronding van de selectiemissie tot aan
het moment van overkomst naar de gemeenten nauw contact en wisselen informatie uit. Er zal een gezamenlijk overdrachtsdossier
worden ontwikkeld onder leiding van het COA dat ten goede moet komen aan de verdere begeleiding van de uitgenodigde vluchteling
in gemeenten. Ruim voor aankomst van de vluchteling in Nederland zal bekend zijn in welke woning de uitgenodigde vluchteling
terecht kan. Gemeenten zullen er zorg voor dragen dat een basisinrichting in de woning aanwezig is.
Het COA is reeds in contact getreden met een aantal gemeenten die belangstelling hebben om uitgenodigde vluchtelingen op te
nemen in hun gemeente. Bij de start van de nieuwe werkwijze zal zowel met een aantal gemeenten die nieuw zijn op het terrein
van uitgenodigde vluchtelingen als met een aantal ervaren gemeenten door het COA worden samengewerkt. Het is de bedoeling
dat uiteindelijk alle gemeenten uitgenodigde vluchtelingen kunnen opnemen in hun gemeente. Zij geven daarmee tevens invulling
aan de taakstelling voor het huisvesten van (asiel) statushouders.
De werkwijze zoals die hierboven is geschetst voor uitgenodigde vluchtelingen zal ook gaan gelden voor individuele dossiervoordrachten.
Regelmatig komt het voor dat ook bij deze voordrachten sprake is van groepsgewijze binnenkomst, zij het in kleinere aantallen.
Ook bij individuele overkomst is het bovenstaande realiseerbaar.
Als gevolg van het feit dat de oude en nieuwe werkwijze nog enige tijd samenvallen zal er sprake zijn van een transitieperiode
waarin uitgenodigde vluchtelingen die nog onder hervestigingsmissies in 2010 vallen volgens de oude werkwijze worden opgevangen
en vluchtelingen die onder hervestigingsmissies die vanaf 1 januari 2011 plaatsvinden volgens de nieuwe werkwijze plaatsvinden.
Na ongeveer een jaar na invoering van de directe plaatsing van uitgenodigde vluchtelingen naar gemeenten wordt deze nieuwe
werkwijze geëvalueerd.
De minister voor Immigratie en Asiel,
G. B. M. Leers