Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
2125
Vragen van het lid De Krom (VVD) aan de ministers van
Verkeer en Waterstaat en van Financiën over de ambities van Strukton
Railinfra. (Ingezonden 7 juni 2007)
1
Kent u het persbericht «Strukton Railinfra versterkt belang in Noorwegen»?1
2
Kunt u een totaal overzicht geven van de belangen van Strukton in buitenlandse
ondernemingen?
3
Kunt u aangeven welke financiële en commerciële risico’s
ontstaan voor Strukton door de overnames in het buitenland, zoals van Jernbaneservice
AS?
4
Kunt u aangeven of u het überhaupt wenselijk acht dat een volle dochter
van de Nederlandse Spoorwegen in het buitenland bouwbedrijven overneemt? Zo
neen, welke maatregelen bent u bereid te nemen?
5
Kunt u aangeven hoe u de ambities van Strukton beoordeelt om een full-service
provider van railsystemen in Europa te worden?
6
Kunt u aangeven of u het wenselijk acht dat een commercieel, internationaal
opererend bouwbedrijf onderdeel uitmaakt van de Nederlandse Spoorwegen?
7
Kunt u aangeven of u overweegt om Strukton te verzelfstandigen en te privatiseren?
Zo ja, op welke termijn? Zo neen waarom niet?
Antwoord
Antwoord van minister Bos (Financiën), mede namens
de minister van Verkeer en Waterstaat. (Ontvangen 9 juli 2007)
2
Een overzicht van de buitenlandse belangen is hieronder weergegeven:
Naam | Statutaire zetel | aandeel in geplaatst kapitaal |
---|
Strukton Railinfra NV | Merelbeke
(Bel) | 100 |
Svensk Banproduktion AB | Stockholm (Zwe) | 100 |
Jernbaneservice AS | Oslo (Nor) | 100 |
Strukton Railinfra A/S | Copenhagen (Den) | 100 |
Costruzioni Linee Ferroviarie spa | Bologna (Ita) | 40 |
Georg Reisse
GmbH & Ko.KG | Kassel (Dui) | 100 |
La Mondiale NV1 | Kortrijk (Bel) | 100 |
1 Dit betreft een vastgoedproject.
3
Bij buitenlandse overnames worden de financiële risico’s beperkt
tot de betaalde overnameprijs. Het financiële risico is daarmee beperkt.
Daarnaast is het uitgangspunt dat de overnames in het buitenland zich beperken
tot ondernemingen met een beperkte omvang. Dit geldt dus ook voor Jernbaneservice.
De overnameprijs voor Jernbaneservice bedraagt in totaal € 4 miljoen.
De buitenlandse activiteiten van Strukton, zoals in het geval van Jernbaneservice,
betreffen hoofdzakelijk Railinfra activiteiten en zijn vergelijkbaar met de
activiteiten in Nederland (spoorbouw, onderhoud, beveiliging). De commerciële
risico’s daarvan zijn soortgelijk als die van de Nederlandse activiteiten,
waarbij gedacht moet worden aan het (niet) sluiten van contracten, reputatieschade,
kostenbeheersing, stagnatie van de markt, tijdigheid van oplevering.
4 t/m 7
De aandelen van Strukton zijn volledig in handen van de Nederlandse Spoorwegen,
waarvan de aandelen volledig in handen zijn van de Staat der Nederlanden.
De invloed die ik als aandeelhouder heb op Strukton is dan ook indirect.
In het debat dat ik in maart met uw Kamer heb gevoerd, heb ik toegelicht
dat ik het aandeelhouderschap actiever wil benutten. Zeker ook in het geval
van de Nederlandse Spoorwegen ben ik in dit licht ook voornemens met de NS
in overleg te treden over de strategie ten aanzien van Strukton. Een belangrijk
uitgangspunt zal voor mij zijn dat de Nederlandse Spoorwegen zich primair
richt op haar kernactiviteiten, te weten het op tijd veilig en comfortabel
vervoeren van reizigers via aantrekkelijke stations, en dat de focus van het
management hiermee in lijn is. Bij het aangaan van deelnemingen en/of de ontwikkeling
van nieuwe activiteiten, mag de continuïteit van de kernactiviteiten
geen gevaar lopen. Vanzelfsprekend moeten hierbij altijd de financiële
belangen van de Staat adequaat worden geborgd.
XNoot
1 www.struktonrailinfra.nl, 4 juni 2007.