Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2022
Op 21 december jl. en op 22 maart jl. nam uw Kamer twee moties aan van het lid Koffeman
over het datacenter in Zeewolde. In de eerste motie1 wordt de regering verzocht om het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) opdracht te geven verkoop
van agrarische gronden ten behoeve van hyperscale datacenters op te schorten tot het
moment dat een nieuwe kabinetsvisie voor ruimtelijke inrichting en datacenters gereed
is, In de tweede motie2 verzoekt uw Kamer de regering om haar publiekrechtelijke bevoegdheden te gebruiken
op zodanige wijze dat de uitvoering van het bestemmingsplan dat in de vestiging van
het Meta-datacenter in Zeewolde voorziet, juridisch niet mogelijk zal zijn totdat
mede in het kader van de Nationale Omgevingsvisie, is vastgesteld dat die vestiging
niet strijdig is met het Rijksbeleid.
In deze brief ga ik in op hoe ik invulling heb gegeven aan deze moties.
Motie 35 925 XIV-H inzake het opschorten van verkoop van Rijksgronden voor het hyperscale datacenter,
tot het moment dat een nieuwe kabinetsvisie voor ruimtelijke inrichting en datacenters
gereed is.
Het College van burgemeester en Wethouders van Zeewolde heeft op 10 maart jl. bijgestelde
plannen aangeboden voor het voldoen aan eerder gestelde voorwaarden aan verkoop van
Rijksgronden voor het datacenter. Deze voorwaarden hebben betrekking op minimaal energiegebruik
en maximale duurzaamheid tijdens exploitatie, maximale opwek van zonne-energie op
daken, gevels en omliggende terreinen, gebruik van intelligente koeloplossingen en
hergebruik van restwarmte. De bijgestelde plannen heb ik laten toetsten door TNO.
Naar aanleiding van deze toetsing heb ik het college bijgevoegde brief gestuurd. Daarin
geef ik aan dat het RVB de Rijksgronden nu niet kan verkopen.
Motie 35 925-XIV-K inzake het gebruik van publiekrechtelijke bevoegdheden opdat uitvoering van het bestemmingsplan
dat in de vestiging van het Meta-datacenter voorziet, juridisch niet mogelijk zal
zijn totdat mede in het kader van de Nationale Omgevingsvisie, is vastgesteld dat
die vestiging niet strijdig is met het rijksbeleid.
Zoals ik eerder aan uw Kamer heb aangegeven ben ik geen voorstander van de vestiging
van een hyperscale datacentrum te Zeewolde. Daarom heb ik bij de Landsadvocaat advies
ingewonnen over de mogelijkheden om de vestiging hiervan – naast het niet verkopen
van Rijksgronden – ook op andere manieren (tijdelijk) te blokkeren. Op basis van het
advies kom ik tot de conclusie dat de instrumenten uit de Wet ruimtelijke ordening
en de Gemeentewet op dit moment niet kunnen worden ingezet. De Landsadvocaat noemt
wel dat een gebruikswijziging van de percelen tijdelijk wordt geblokkeerd door het
in het voorbereidingsbesluit opgenomen gebruiksverbod. Dat geldt tot half november
wanneer het voorbereidingsbesluit afloopt.
Op dit moment zijn de juridische procedures voor de vestiging van een datacentrum
nog niet afgerond. Voor de bouw van het datacentrum zijn nog verschillende vergunningen
nodig, zoals de omgevingsvergunning voor bouwen en milieu, de natuurvergunning, de
ontgrondingsvergunning en de watervergunning. Deze vergunningen zijn bij de provincie
Flevoland en het waterschap Zuiderzeeland aangevraagd maar nog niet verleend. Het
door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan Trekkersveld 4 is op 22 maart 2022
bekend gemaakt. Tegen het bestemmingsplan is inmiddels door verschillende partijen
beroep ingesteld.
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge