32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

Nr. 656 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 januari 2021

Op 1 december 2020 (Handelingen II 2020/21, nr. 31, Stemmingen) heeft uw Kamer de motie van de leden Remco Dijkstra (VVD) en Postma (CDA) aangenomen over de nieuwe APK-roetfiltertest1. In deze motie wordt de regering verzocht om de focus te leggen op voertuigen waar met opzet een roetfilter is verwijderd en beter aan te sluiten bij de internationale ontwikkelingen.

Ter invulling van deze motie heb ik de volgende aanpassingen doorgevoerd in de regelgeving voor invoering van deze nieuwe APK-test voor controle van roetfilters:

  • 1. Versoepeling van de afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015

    Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. Met deze ruimere norm zorg ik dat bij de invulling meer de focus wordt gelegd op het aanpakken van met opzet verwijderde roetfilters in plaats van op roetfilters die iets minder goed functioneren. Verdere verruiming van de norm is niet mogelijk omdat dan ook auto’s met opzettelijk verwijderde roetfilters door de test komen.

  • 2. Verdere verruiming voor dieselpersonenauto’s van de overgangsregeling

    In mijn brief2 van 5 oktober 2020 over Duurzame Mobiliteit kondigde ik al het voornemen aan om voor personenauto’s de overgangsregeling met vier jaar (2011, 2012, 2013 en 2014) te verruimen. Ter invulling van de motie worden hier twee jaar (2015 en 2016) aan toegevoegd. Met de al voorgenomen verruiming zouden 345.000 extra auto’s onder de overgangsregeling komen te vallen en met de verdere verruiming worden dit 540.000 extra personenauto’s.

  • 3. Inwerkingtreding van de nieuwe APK-test per 1 juli 2022

    Mede ter invulling van de motie stel ik de invoeringsdatum van de nieuwe APK-test uit tot 1 juli 2022. De beoogde invoeringsdatum van de nieuw test was 1 januari 2022. Op Europees niveau zal een deeltjestest voor controle van roetfilters vermoedelijk pas rond 2028 verplicht worden gesteld. In Duitsland en België wordt invoering van de nieuwe test echter ook de komende jaren voorzien. Gezien de dringende noodzaak tot effectieve handhaving op verwijderde filters wil ik gelijke tred houden met onze buurlanden. Het kabinet wil daarmee voorkomen dat auto’s die daar worden afgekeurd naar Nederland worden geëxporteerd. De ontwikkelingen in EU-verband en de ons omringende landen zullen – mede met het oog op deze gedragseffecten – goed in de gaten worden gehouden om de norm indien nodig te kunnen bijstellen. Hierbij merk ik verder op dat met de invoering van de nieuwe test geen nieuw Europees controlepunt wordt geïntroduceerd, maar een bestaand Europese APK-punt volgens een betere testmethode wordt gecontroleerd.

In aanvulling hierop wil ik u het volgende melden. Om voor dieselauto’s met roetfilter de uitvoering van de APK met de nieuwe deeltjestest te vergemakkelijken wil ik in overleg met de branche gaan onderzoeken of er een snelle procedure kan komen voor het afmelden van roetfilters bij de RDW. Dit biedt de mogelijkheid om de roetfiltertest als een pré-controle uit te voeren, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de APK inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één dag kan worden gedaan. Dit voorkomt in dat geval voor de eigenaar onnodige tijd en kosten bij het uitvoeren van een tweede APK. Op verzoek van de autobranche komt er verder een vrije keuze voor aanschaf van een deeltjesteller, zodat APK-bedrijven die hier niet voor kiezen niet verplicht worden om hierin te investeren.

Schone lucht is van levensbelang, voor iedereen. Luchtverontreiniging behoort tot de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid. Invoering van de nieuwe APK-test voor controle van roetfilters is één de belangrijkste verkeersmaatregelen uit het Schone Lucht Akkoord. Gezien de dringende noodzaak tot effectieve handhaving op verwijderde filters wil ik de nieuwe APK-test voor controle van roetfilters zo snel als mogelijk invoeren. Met de verschillende in deze brief geschetste wijzigingen geef ik invulling aan de door uw Kamer aangenomen motie. De regelgeving voor de nieuwe APK test zal hiertoe met de bovenstaande aanpassingen in de Staatscourant worden gepubliceerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Kamerstuk 32 813, nr. 612

X Noot
2

Kamerstuk 32 813, nr. 572

Naar boven