32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

31 409 Zee- en binnenvaart

Nr. 1405 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juni 2024

In het kader van de toekomstbestendigheid van de sector staat de zeevaart voor een transitie naar klimaatneutraal varen in 2050. Hiervoor is een omschakeling door de zeevaart nodig van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiedragers. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft RVO in het afgelopen jaar een traject begeleid om te komen tot een Roadmap Brandstoftransitie in de Zeevaart. Bij de totstandkoming hiervan is de brede waardeketen – van brandstofproducent tot en met rederij, van scheepswerf tot en met financier – intensief betrokken. Met deze keten zijn de relevante thema’s voor de brandstoftransitie, zoals techniek, bunkeren van brandstoffen, financiering, in verschillende samenstellingen besproken.

Uitkomsten van de Roadmap

Zoals toegezegd in de voortgangsbrief m.b.t. het klimaatbeleid voor zeevaart1, zijn bij voorliggende brief de uitkomsten van de Roadmap Brandstoftransitie in de Zeevaart bijgevoegd. Deze uitkomsten zijn afgestemd in een stuurgroep, bestaande uit branchevertegenwoordigers vanuit de gehele keten.2 De Roadmap geeft inzicht in de maritieme brandstofketen, de markt van scheepvaartbrandstoffen en de kansen en belemmeringen voor verschillende hernieuwbare energiedragers. In de Roadmap zijn verschillende handelingsperspectieven opgenomen, die handen en voeten aan de brandstoftransitie van de zeevaart moeten geven.

Handelingsperspectieven

In de Roadmap zijn de handelingsperspectieven gerangschikt op urgentie en impact. Deze zijn gericht op het beschikbaar en betaalbaar krijgen van hernieuwbare brandstoffen voor de zeevaart. Hierbij is samenwerking en coördinatie nodig om ketens te ontwikkelen, waarmee voldoende grondstoffen beschikbaar worden gemaakt voor de zeevaartbrandstoffen en om er voor te zorgen dat er een businesscase is.

Brandstoftransitie en haventerreinen

De Kamer heeft in 2023 verzocht om tot een visie te komen over de brandstoftransitie en haventerreinen, dit wordt ingevuld door verschillende trajecten.3 Het Nationaal Plan Energiesysteem, dat in 2023 door de Minister van Klimaat en Energie met de Kamer is gedeeld, geeft een inzicht in de energieontwikkeling van onder meer de zeevaart en het effect op de waterstof- en koolstofketen.4 In januari 2024 is de Kamer geïnformeerd over de vraag en het aanbod m.b.t. haventerreinen als gevolg van deze brandstoftransitie.5 In deze verkenning is met name gekeken naar de (ruimtelijke) impact als gevolg van duurzame brandstofproductie. De uitkomsten van de bijgevoegde Roadmap Brandstoftransitie in de Zeevaart geven inzicht in de behoefte en het tijdspad van duurzame energiedragers in de zeevaart.

Voortzetting van de Roadmap

Het afgelopen jaar heeft een waardevol traject opgeleverd, met name in de intensieve samenwerking tussen de verschillende sectorpartijen in de gehele keten. Er is een gemeenschappelijk gedeelde wens in de keten om breder samen te werken om de brandstoftransitie daadwerkelijk in gang te zetten en het monitoren van de voortgang ervan. Het maken van keuzes over de mogelijke continuering en het vormgeven aan de handelingsperspectieven is aan een nieuw kabinet. De invulling hiervan zal gedeeld worden met de Kamer.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 32 813, nr. 1349

X Noot
2

De stuurgroep werd gevormd door KVNR, NMT, Vemobin, Platform Hernieuwbare Brandstoffen, NOVE, VOTOB, Maritiem Kennis Centrum, NIBC (namens financieringsinstellingen), MVO Nederland, TNO (namens toegepaste onderzoeksorganisaties), BOZ, ZESTAs, Evofenedex en het Ministerie van IenW, voorgezeten door RVO.

X Noot
3

Kamerstuk 31 409, nr. 379

X Noot
4

Kamerstuk 32 813, nr. 1319

X Noot
5

Kamerstuk 31 409, nr. 434

Naar boven