Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 mei 2022
Het aanbod betaalbare elektrische personenauto’s neemt toe. Steeds meer mensen kijken
bij de keuze voor een andere auto daarom ook naar elektrische auto’s. Het kabinet
wil dat op termijn voor iedereen elektrisch rijden aantrekkelijk is. Elektrische auto’s
zijn voordelig in gebruik, maar duurder in de aanschaf of lease. Daarom is in het
klimaatakkoord afgesproken particulieren bij de aanschaf of lease de mogelijkheid
te geven om subsidie aan te vragen, voor zowel een nieuwe als een gebruikte elektrische
auto.
Op 4 juni 2020 is daarom de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren
(SEPP) van start gegaan1. Sinds 1 juli 2020 konden particulieren voor het eerst aanvragen indienen voor subsidie
bij RVO, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zowel in 2020 als 2021 was het
jaarbudget snel uitgeput. Daarom is vorig jaar met Prinsjesdag extra subsidiebudget
beschikbaar gesteld en is het oorspronkelijk geplande subsidiebudget van 2025 naar
voren gehaald en verdeeld over de budgetjaren 2022, 2023 en 20242.
De regeling loopt door tot 31 december 2024 en is jaarlijks gebudgetteerd. Het doel
van de regeling is om de keuze voor een elektrische personenauto in de kleinere en
compacte middenklasse te stimuleren door het prijsverschil tussen een elektrische
personenauto en een personenauto op fossiele brandstof te verkleinen. Voor nieuwe
elektrische personenauto’s is het budget voor 2022 € 71 mln (€ 3.350 per auto, dus
in totaal kunnen aanvragen voor maximaal 21.194 auto’s worden toegekend). Voor gebruikte
elektrische personenauto’s is het budget voor 2022 € 20,4 mln (€ 2.000 per auto, dus
in totaal kunnen aanvragen voor maximaal 10.200 auto’s worden toegekend).
Met deze brief breng ik uw Kamer op de hoogte dat sinds maandag 30 mei 2022 het maximale
aantal aanvragers voor dit jaar een beroep heeft gedaan op deze regeling voor nieuwe
auto’s. Er is nog wel beperkt budget voor gebruikte elektrische auto’s beschikbaar
(18% op 30 mei 2022).
Het gebruik van deze subsidieregeling laat zien dat de vraag naar nieuwe elektrische
auto’s dit jaar na vijf maanden het beschikbare budget overstijgt. Ik vind de opkomst
van de elektrische automarkt goed nieuws. Het aanbod neemt toe en het is belangrijk
dat er voldoende nieuwe elektrische auto’s het wagenpark instromen, zodat in de toekomst
er ook voldoende tweedehandsauto’s beschikbaar komen. Ik zie dat deze regeling echt
helpt om elektrisch rijden voor particulieren dichterbij te brengen. De aanpassingen
van de regeling die eind vorig jaar zijn gedaan (extra en naar voren gehaald budget
en eerder een lager subsidiebedrag per auto) zorgen dat nog meer particulieren die
een middenklassenauto zoeken, overstappen naar elektrisch. Dat is mooi nieuws.
De keerzijde is dat wie de komende maanden voor een nieuwe elektrische personenauto
wil kiezen én een beroep op deze regeling wil doen, moet wachten tot begin volgend
jaar. In 2023 komt er weer nieuw subsidiebudget beschikbaar. Voor nieuwe elektrische
personenauto’s is het budget voor 2023 € 67 mln (€ 2.950 per auto, dus in totaal kunnen
aanvragen voor maximaal 22.711 auto’s worden toegekend). Voor gebruikte elektrische
personenauto’s is het budget voor 2023 € 32,4 mln (€ 2.000 per auto, dus in totaal
kunnen aanvragen voor maximaal 16.200 auto’s worden toegekend). Alleen koop- en leasecontracten
die getekend zijn in 2023 komen weer in aanmerking voor subsidie. Hiermee wil het
kabinet zoveel mogelijk particulieren een kans op subsidie geven, ook in 2023 en in
2024.
Tot slot wil ik u informeren over twee andere subsidieregelingen, te weten de Aanschafsubsidieregeling
Zero Emissie Trucks (AanZET) en de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel
(SSEB). Voor beide regelingen konden ondernemers vanaf 9 mei 2022 een subsidie aanvragen
voor schone bouwmachines en schone vrachtauto’s. Op de eerste dag zijn veel meer aanvragen
ingediend dan er voor dit jaar budget beschikbaar is. Binnenkort zal ik uw Kamer hierover
nader informeren.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen