Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32780-XII nr. 2 |
A. |
ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL |
1 |
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
2 |
1. |
Leeswijzer |
2 |
2. |
Het beleid |
2 |
2.1 |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties |
2 |
2.2 |
De beleidsartikelen |
5 |
2.3 |
De niet-beleidsartikelen |
18 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2011.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Uitgaven en Ontvangsten
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
|
---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 |
9 085,0 |
99,8 |
|
Nota van Wijziging, Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 XII, nr. 4 |
1 604,4 |
– 41,4 |
|
Stand vastgestelde begroting 2011 |
10 689,4 |
58,3 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2011 |
11 656,8 |
57,5 |
|
– mutaties Voorjaarsnota 2011: |
|||
1. GIS |
36 |
– 18,2 |
|
2. Bijdrage aan het Infrafonds |
39.01 |
– 520,7 |
|
3. Eindejaarsmarge |
40 en 62 |
12,2 |
|
4. Subsidietaakstelling |
40/div. |
8,9 |
|
5. Loon-en prijsbijstelling 2011 |
40 |
156,3 |
|
6. Naar Gemeentefonds (noordelijke IJoever) |
51 |
– 5,0 |
|
7. AgentschapNl en RIVM |
53 |
– 15,4 |
|
8. P-problematiek |
59 |
7,7 |
|
9. AgentschapNl en RIVM |
60 |
– 10,7 |
|
10. AgentschapNl en RIVM |
61 |
39,8 |
|
11. P-problematiek |
62 |
– 7,7 |
|
Diversen |
– 3,5 |
0,2 |
|
Stand 2e suppletore begroting 2011 |
11 300,5 |
57,7 |
Algemeen
De Kamer heeft mij tijdens het wetgevingsoverleg van 25 november 2010 verzocht te bezien in hoeverre het mogelijk is om de Kamer voorafgaand aan de begroting een aantal cijfers/kengetallen toe te sturen die inzicht geven in de prestaties van het departement. Dit analoog aan de kengetallen uit de jaarverslagen uit het bedrijfsleven. Destijds heb ik toegezegd hier bij Voorjaarsnota op terug te komen.
In de periode tussen het wetgevingsoverleg en de Voorjaarsnota heeft het Kabinet het traject «Verantwoord Begroten» nader uitgewerkt; dit traject is tijdens het algemeen overleg op 20 april jl. ook aan de Kamer voorgelegd. De begroting van IenM wordt in het kader van dit traject in de komende twee jaren herzien, waardoor ook de indicatoren en kengetallen die in de huidige begroting zijn opgenomen mogelijk zullen worden aangepast. Het opnemen van dit overzicht wordt betrokken bij het verder vormgeven van het traject «Verantwoord Begroten».
1. GIS
Teneinde het project Geluidsisolatie Schiphol (GIS-3) in lijn te brengen met de meest actuele raming van het kasritme (Kamerstukken II, 2010–2011, 26 959, nr. 136) wordt ruim € 18 mln. niet in 2011 maar in de jaren 2012 tot en met 2015 uitgegeven. Een deel van deze € 18 mln. heeft betrekking op de onderuitputting van GIS-3. Deze wordt naar huidige verwachting in 2012 besteed. Daarnaast wordt verwacht dat ruim € 5 mln. van het budget voor de klachten?en schadebehandeling en uitbetaling niet in 2011 maar in latere jaren tot betaling zal leiden.
2. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De bijstelling van de raming betreft voor € 11 mln. een overboeking van het ministerie van Financiën ter compensatie van BTW op uitgaven voor de HSL-Zuid en Betuweroute.
In 2010 zijn de overschotten op de projecten Zandmotor en Quick Wins Binnenhavens teruggeboekt naar het ministerie van Financiën en worden in 2011 weer opgevraagd.
Om het kasritme van de Staat te optimaliseren is in 2010 € 200 mln. Versneld betaald ten behoeve van het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet en wordt in 2011 teruggeboekt naar het ministerie van Financiën.
Op het budget ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt een kasschuif voorgesteld waardoor het mogelijk wordt het Bestuursakkoord Water te sluiten. In 2011 betreft het € 254,0 mln.
Ten behoeve van de verwerking technische kasschuif voor de Rijksbrede problematiek vindt er over de jaren 2011 tot en met 2015 een schuif plaats die per saldo nul is (2011 + € 100,0 mln., – 2012 € 250,0 mln., – 2013 – € 75,0 mln., 2014 + € 75,0 mln. en 2015 + € 150,0 mln.).
In 2010 was er een tekort op FES gerelateerde projecten. Het tekort is door het FES in 2010 aan de begroting van het Infrastructuurfonds toegevoegd. In 2011 vindt er een terugboeking plaats naar het ministerie van Financiën.
Voor de inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten – Veenendaal wordt de bijdrage in 2011 aangepast.
Voor de subsidietaakstelling is de bijdrage aan het Infrastructuurfonds verminderd.
Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie ten behoeve van het bedrijventerrein Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard en ZW-Delta en Waddengebied. Tevens is een overboeking opgenomen naar Defensie voor de Kustwacht alsmede naar het Gemeentefonds en Provinciefonds voor RSP-ZZL. De overboeking naar het Gemeentefonds is voor Assen en het Provinciefonds voor Friesland, Groningen, Drente en Flevoland.
3. Eindejaarsmarge
De in het voorgaande begrotingsjaar onbesteed gebleven gelden bij de voormalige ministeries van VenW en VROM van in totaal € 12,2 mln. zijn door middel van de eindejaarsmarge 2010?2011 (de zogenoemde 1% regeling) aan de begroting van I&M toegevoegd. Deze gelden zijn voorlopig geparkeerd op de artikelen 40 en 62 (onvoorziene uitgaven).
4. Subsidietaakstelling
De op artikel 40 geparkeerde subsidietaakstelling (Nota van Wijziging, Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 XII, nr. 4) is over elk artikel in de begroting van HXII verdeeld, waardoor deze tijdelijke mutatie op artikel 40 kan worden tegen geboekt.
5. Loon- en prijsbijstelling 2011
Dit betreft de toevoeging van de loon-en prijsbijstelling voor het jaar 2011. Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd.
6. Naar het Gemeentefonds (Noordelijke IJoever).
Door IenM wordt in 2011 een bedrag van € 5 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds (in 2012 € 4,8 mln. en 2013 € 4 mln.). Het betreft een Nota Ruimte project met de naam «Noordelijke IJoever».
7. Opdracht aan AgentschapNL en het RIVM
Het grootste deel van de mutaties op dit artikel betreft een aantal overboekingen die op de opdracht 2011 aan AgentschapNL (AgNL) en het RIVM betrekking heeft, totaal gaat het om ongeveer € 14,7 mln. in 2011. Het geld wordt intern naar artikel 61 overgeboekt en daar toegelicht.
8. P-problematiek
Verleden jaar zijn bij VROM-brede heroriëntering op de bedrijfsvoering naast de materiële uitgaven ook de personele uitgaven op het niveau van organisatieonderdelen bezien. Op basis van deze herschikking moet bij de Inspectie nog het meerjarige effect van deze herschikking verwerkt worden (€ 7,7 mln. 2011 aflopend naar € 2,6 mln. structureel). Dat gebeurt vanuit artikel 61 Nominaal en Onvoorzien waar hiertoe budget was gereserveerd.
9. Opdracht aan AgentschapNL en het RIVM
Het grootste deel van de mutaties op dit artikel betreft een aantal overboekingen die op de opdracht 2011 aan AgentschapNL en het RIVM betrekking heeft, totaal gaat het om ongeveer € 8,9 mln. in 2011. Het geld wordt intern naar artikel 61 overgeboekt en daar toegelicht.
10. Opdracht aan Agentschap NL en het RIVM
In het kader van de opdracht aan AgNL voor het jaar 2011 wordt vanuit diverse artikelen totaal meerjarig ongeveer € 36,5 mln. overgeboekt. Hiervan heeft meer dan € 29 mln. betrekking op 2011. Het betreft hier zowel apparaats- als projectmiddelen voor AgNL. Vanwege efficiëntie redenen vindt bij deze middelen opdrachtverstrekking vanuit één punt in de begroting plaats. Doorbelasting van de verstrekte subsidies wordt op de betreffende artikelen aangebracht. De grootste aandelen in de totale opdracht worden ingenomen door InfoMil (€ 8,4 mln.), Bodem+ (€ 7,4 mln.) en Afvalbeheer (€ 6,3 mln.).
Daarnaast wordt in het kader van de opdracht aan het RIVM voor het jaar 2011 vanuit diverse artikelen totaal meerjarig ongeveer € 31,6 mln. overgeboekt. Hiervan heeft meer dan € 9 mln. betrekking op 2011. Het betreft in deze voor een klein deel onderzoeksopdrachten en voor het merendeel budget voor de uitvoering van wettelijk verplichte (monitorings)taken.
11. P-problematiek
Verleden jaar zijn bij VROM-brede heroriëntering op de bedrijfsvoering naast de materiële uitgaven ook de personele uitgaven op het niveau van organisatieonderdelen bezien. Op basis van deze herschikking moet bij de Inspectie nog het meerjarige effect van deze herschikking verwerkt worden. Dat gebeurt vanuit artikel 61 Nominaal en Onvoorzien waar hiertoe budget was gereserveerd.
31 Integraal Waterbeleid
31 Integraal Waterbeleid |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Vastgestelde mutaties ISB12011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
63 491 |
0 |
3 484 |
66 975 |
– 7 480 |
– 1 138 |
– 1 138 |
– 1 138 |
Uitgaven: |
67 508 |
0 |
184 |
67 692 |
1 999 |
– 2 181 |
– 2 681 |
– 2 681 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie |
24 692 |
0 |
2 110 |
26 802 |
3 502 |
– 698 |
– 1 214 |
– 1 214 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming |
15 156 |
0 |
421 |
15 577 |
– 178 |
– 698 |
– 1 214 |
– 1 214 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water |
9 536 |
0 |
1 689 |
11 225 |
3 680 |
|
||
31.01.03 Leven met Water |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||
31.02 Veiligheid |
22 175 |
0 |
– 2 990 |
19 185 |
– 2 807 |
– 2 793 |
– 2 828 |
– 2 828 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming |
12 089 |
0 |
– 2 760 |
9 329 |
– 2 616 |
– 2 604 |
– 2 633 |
– 2 633 |
31.02.02 Kust |
1 261 |
0 |
– 198 |
1 063 |
– 169 |
– 167 |
– 173 |
– 173 |
31.02.03 Inspectie VenW |
8 825 |
0 |
– 32 |
8 793 |
– 22 |
– 22 |
– 22 |
– 22 |
31.03 Waterkwantiteit |
274 |
0 |
30 |
304 |
– 128 |
– 126 |
– 130 |
– 130 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw |
274 |
0 |
30 |
304 |
– 128 |
– 126 |
– 130 |
– 130 |
31.04 Waterkwaliteit |
20 367 |
0 |
1 034 |
21 401 |
1 432 |
1 436 |
1 491 |
1 491 |
31.04.01 Stroomgebieden, Meren en Delta |
18 634 |
0 |
– 1 160 |
17 474 |
– 1 138 |
– 918 |
– 1 065 |
– 1 165 |
31.04.02 Noordzee en Wadden |
1 733 |
0 |
2 194 |
3 927 |
2 570 |
2 354 |
2 556 |
2 656 |
31.04.03 Inspectie VenW |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven |
8 754 |
|
||||||
– Agentschapsbijdragen |
27 445 |
|
||||||
– Restant |
31 493 |
|
||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
98% |
|
||||||
31.09 Ontvangsten |
570 |
0 |
0 |
570 |
|
|
|
|
De hogere verplichtingen worden veroorzaakt doordat verplichtingen voor Partners voor Water in 2011 worden aangegaan in plaats van 2012. In verband hiermede heeft een verschuiving plaatsgevonden uit 2012 naar 2011.
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
56 813 |
0 |
– 109 |
56 704 |
– 67 |
– 5 147 |
– 6 226 |
– 8 385 |
Uitgaven: |
57 245 |
0 |
– 89 |
57 156 |
– 67 |
– 5 147 |
– 6 226 |
– 8 385 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. |
49 211 |
0 |
– 59 |
49 152 |
– 48 |
– 5 128 |
– 6 207 |
– 8 366 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
1 814 |
0 |
0 |
1 814 |
|
|||
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie |
4 349 |
0 |
0 |
4 349 |
|
|||
32.01.03 Gedragsbeinvloeding |
21 216 |
0 |
0 |
21 216 |
– 5 080 |
– 6 159 |
– 8 318 |
|
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
21 832 |
0 |
– 59 |
21 773 |
– 48 |
– 48 |
– 48 |
– 48 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. |
7 944 |
0 |
– 30 |
7 914 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
316 |
0 |
0 |
316 |
|
|||
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails" |
206 |
0 |
0 |
206 |
|
|||
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
7 422 |
0 |
– 30 |
7 392 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren |
90 |
0 |
0 |
90 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
24 |
0 |
0 |
24 |
|
|||
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV |
66 |
0 |
0 |
66 |
|
|||
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven |
2 447 |
|
||||||
– Agentschapsbijdragen |
27 557 |
|
||||||
– Restant |
27 152 |
|
||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
88% |
|
||||||
32.09 Ontvangsten |
4 642 |
0 |
0 |
4 642 |
|
|
|
|
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico's |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) supple- toire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
56 038 |
0 |
– 1 002 |
55 036 |
– 192 |
– 192 |
– 292 |
108 |
Uitgaven: |
57 401 |
0 |
– 337 |
57 064 |
– 80 |
– 197 |
– 2 014 |
76 |
33.01 Externe veiligheid |
6 658 |
0 |
– 120 |
6 538 |
112 |
– 5 |
– 1 722 |
– 32 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen |
5 062 |
0 |
0 |
5 062 |
|
|||
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens |
272 |
0 |
0 |
272 |
|
|||
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol |
1 324 |
0 |
– 120 |
1 204 |
112 |
– 5 |
– 1 722 |
– 32 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart |
21 183 |
0 |
82 |
21 265 |
23 |
23 |
23 |
23 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart |
1 622 |
0 |
0 |
1 622 |
– 23 |
– 23 |
– 23 |
– 23 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens |
959 |
0 |
12 |
971 |
|
|||
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren |
499 |
0 |
30 |
529 |
|
|||
33.02.04 IMO (HGIS) |
416 |
0 |
0 |
416 |
|
|||
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
17 178 |
0 |
40 |
17 218 |
46 |
46 |
46 |
46 |
33.02.06 CCR (HGIS) |
509 |
0 |
0 |
509 |
|
|||
33.03 Veiligheid luchtvaart |
29 149 |
0 |
– 299 |
28 850 |
– 215 |
– 215 |
– 315 |
85 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart |
1 287 |
0 |
328 |
1 615 |
|
|||
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) |
1 265 |
0 |
– 100 |
1 165 |
– 150 |
– 150 |
– 250 |
– 150 |
33.03.03 Internationaal |
334 |
0 |
– 150 |
184 |
|
|||
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
22 859 |
0 |
– 77 |
22 782 |
– 65 |
– 65 |
– 65 |
– 65 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden |
3 104 |
0 |
0 |
3 104 |
|
|||
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS) |
300 |
0 |
– 300 |
0 |
300 |
|||
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring |
411 |
0 |
0 |
411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens |
97 |
0 |
0 |
97 |
||||
33.04.02 Beveiliging luchtvaart |
247 |
0 |
0 |
247 |
||||
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer |
0 |
0 |
0 |
|||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
4 299 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
44 041 |
|||||||
– Restant |
8 724 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
70% |
|||||||
33.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
57 331 |
0 |
– 4 756 |
52 575 |
– 1 148 |
– 474 |
– 667 |
– 16 114 |
Uitgaven: |
78 699 |
0 |
– 567 |
78 132 |
– 1 148 |
– 474 |
– 5 667 |
– 16 114 |
34.01 Netwerk weg |
8 723 |
0 |
0 |
8 723 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
7 445 |
0 |
0 |
7 445 |
||||
34.01.02 Beheer en onderhoud |
87 |
0 |
0 |
87 |
||||
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur |
629 |
0 |
0 |
629 |
||||
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer |
562 |
0 |
0 |
562 |
||||
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.02 Netwerk vaarwegen |
2 194 |
0 |
0 |
2 194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur |
2 194 |
0 |
0 |
2 194 |
||||
34.03 Netwerk spoor |
36 374 |
0 |
– 150 |
36 224 |
– 150 |
– 150 |
– 5 150 |
– 15 150 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
476 |
0 |
0 |
476 |
||||
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet |
557 |
0 |
0 |
557 |
||||
34.03.03 Beheer overig |
635 |
0 |
0 |
635 |
||||
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet |
34 563 |
0 |
– 150 |
34 413 |
– 150 |
– 150 |
– 5 150 |
– 15 150 |
34.03. 05 Vervoer overig |
143 |
0 |
0 |
143 |
||||
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer |
31 408 |
0 |
– 417 |
30 991 |
– 998 |
– 324 |
– 517 |
– 964 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
3 284 |
0 |
0 |
3 284 |
||||
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.04.04 Stimulering marktwerking OV |
1 129 |
0 |
0 |
1 129 |
||||
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
937 |
0 |
– 3 |
934 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
– 2 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid |
21 951 |
0 |
– 360 |
21 591 |
– 942 |
– 268 |
– 461 |
– 908 |
34.04.09 Regionale OV-systemen |
4 107 |
0 |
– 54 |
4 053 |
– 54 |
– 54 |
– 54 |
– 54 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
8 423 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
4 188 |
|||||||
– Restant |
65 521 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
34.09 Ontvangsten |
98 |
0 |
0 |
98 |
In 2010 zijn er verplichtingen aangegaan die begroot staan in 2011. In verband heeft er een verplichtingen schuif plaatsgevonden uit 2011 naar 2010.
35 Mainports en logistiek
35 Mainports en logistiek |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
58 250 |
– 26 357 |
1 083 |
32 976 |
– 896 |
– 1 841 |
– 3 700 |
– 4 442 |
Uitgaven: |
65 266 |
– 26 357 |
– 66 |
38 843 |
– 1 096 |
– 1 937 |
– 3 754 |
– 4 442 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens |
6 982 |
0 |
0 |
6 982 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens |
3 882 |
0 |
371 |
4 253 |
100 |
|||
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens |
3 100 |
0 |
– 371 |
2 729 |
– 100 |
|||
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens |
1 265 |
0 |
191 |
1 456 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02.01 Verbetering marktwerking |
888 |
0 |
191 |
1 079 |
||||
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden |
197 |
0 |
0 |
197 |
||||
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit |
180 |
0 |
0 |
180 |
||||
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart |
35 411 |
– 26 357 |
515 |
9 569 |
– 553 |
– 1 694 |
– 3 434 |
– 4 276 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens |
27 548 |
– 26 357 |
– 356 |
835 |
– 864 |
– 1 685 |
– 3 425 |
– 4 267 |
35.03.02 Luchtruim |
1 826 |
0 |
300 |
2 126 |
||||
35.03.03 Marktordening en markttoegang |
2 648 |
0 |
582 |
3 230 |
320 |
|||
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
3 389 |
0 |
– 11 |
3 378 |
– 9 |
– 9 |
– 9 |
– 9 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer |
21 608 |
0 |
– 772 |
20 836 |
– 543 |
– 243 |
– 320 |
– 166 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie |
3 495 |
0 |
0 |
3 495 |
||||
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart |
5 202 |
0 |
– 599 |
4 603 |
– 543 |
– 243 |
– 320 |
– 166 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart |
4 057 |
0 |
– 173 |
3 884 |
||||
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer |
4 811 |
0 |
0 |
4 811 |
||||
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer |
4 043 |
0 |
0 |
4 043 |
||||
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
11 531 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
7 118 |
|||||||
– Restant |
20 194 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
94% |
|||||||
35.09 Ontvangsten |
5 681 |
– 3 639 |
26 |
2 068 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat |
2 042 |
0 |
26 |
2 068 |
|
|
|
|
35.09.02 Overige ontvangsten |
7 723 |
– 3 639 |
0 |
4 084 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
59 612 |
0 |
– 6 791 |
52 821 |
– 5 022 |
– 3 891 |
– 4 000 |
– 4 000 |
Uitgaven: |
117 844 |
0 |
– 17 038 |
100 806 |
6 589 |
– 3 514 |
– 2 073 |
1 703 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen |
44 206 |
0 |
749 |
44 955 |
– 4 222 |
– 3 491 |
– 4 000 |
– 4 000 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
816 |
0 |
0 |
816 |
||||
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer |
37 858 |
0 |
749 |
38 607 |
– 4 222 |
– 3 491 |
– 4 000 |
– 4 000 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit |
1 017 |
0 |
0 |
1 017 |
||||
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. |
149 |
0 |
0 |
149 |
||||
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer |
4 366 |
0 |
0 |
4 366 |
||||
36.02 Leefomgeving spoorwegen |
9 120 |
0 |
0 |
9 120 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor |
0 |
0 |
0 |
|||||
personen- en goederenvervoer per spoor |
44 |
0 |
0 |
44 |
||||
36.02.03 Bodemsanering NS percelen |
9 076 |
0 |
0 |
9 076 |
||||
36.03 Luchtvaart |
63 133 |
0 |
– 18 218 |
44 915 |
10 811 |
– 23 |
1 927 |
5 703 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS |
2 264 |
0 |
0 |
2 264 |
||||
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) |
606 |
0 |
– 185 |
421 |
185 |
|||
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) |
38 918 |
0 |
– 12 058 |
26 860 |
12 058 |
|||
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol |
1 617 |
0 |
– 1 016 |
601 |
– 63 |
– 23 |
– 564 |
1 666 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol |
17 891 |
0 |
– 4 437 |
13 454 |
– 2 091 |
0 |
2 491 |
4 037 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol |
1 324 |
0 |
– 522 |
802 |
522 |
|||
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.03.10 Duurzame luchtvaart |
513 |
0 |
0 |
513 |
200 |
|||
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.04 Scheepvaart |
1 385 |
0 |
431 |
1 816 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04.01 Duurzame zeevaart |
632 |
0 |
0 |
632 |
||||
36.04.02 Duurzame zeehavens |
114 |
0 |
5 |
119 |
||||
36.04.03 Duurzame binnenvaart |
639 |
0 |
426 |
1 065 |
||||
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
1 181 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
376 |
|||||||
– Restant |
99 249 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
96% |
|||||||
36.09 Ontvangsten |
43 718 |
0 |
0 |
43 718 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 |
2 323 |
0 |
0 |
2 323 |
||||
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 |
29 081 |
0 |
0 |
29 081 |
||||
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten |
12 039 |
0 |
0 |
12 039 |
||||
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens |
250 |
0 |
0 |
250 |
||||
36.09.07 Overige ontvangsten |
25 |
0 |
0 |
25 |
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastestelde begroting en Stand ISB.
Het verschil tussen de kas- en de verplichtingen mutatie wordt veroorzaakt doordat niet in alle gevallen de mutaties in de kas een doorwerking hebben in de verplichtingen (GIS) mutatie). Daarnaast zijn er verplichtingen in 2010 aangegaan die in 2011 begroot staan. In verband hiermede heeft er een verplichtingen schuif plaatsgevonden uit 2011 naar 2010.
37 Weer, klimaat en seismologie
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
53 829 |
0 |
– 258 |
53 571 |
– 1 438 |
– 2 160 |
– 3 240 |
– 4 320 |
Uitgaven: |
53 093 |
0 |
– 258 |
52 835 |
– 1 438 |
– 2 160 |
– 3 240 |
– 4 320 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie |
34 043 |
0 |
– 258 |
33 785 |
– 1 438 |
– 2 160 |
– 3 240 |
– 4 320 |
37.01.01 Weer |
19 894 |
0 |
– 338 |
19 556 |
– 949 |
– 1 265 |
– 1 898 |
– 2 531 |
37.01.02 Klimaat |
11 897 |
0 |
– 102 |
11 795 |
– 671 |
– 895 |
– 1 342 |
– 1 789 |
37.01.03 Seismologie |
1 516 |
0 |
0 |
1 516 |
||||
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) |
736 |
0 |
182 |
918 |
182 |
|||
37.02 Aardobservatie |
19 050 |
0 |
0 |
19 050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.02.01 EUMETSAT |
19 050 |
0 |
0 |
19 050 |
||||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
51 917 |
|||||||
– Restant |
918 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
87% |
|||||||
37.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
37 759 |
437 |
38 196 |
940 |
2 440 |
2 969 |
2 969 |
Uitgaven: |
0 |
43 181 |
– 2 153 |
41 028 |
– 1 954 |
– 1 061 |
2 969 |
2 969 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren |
0 |
4 282 |
– 3 793 |
489 |
– 3 594 |
– 2 701 |
1 300 |
1 300 |
51.02.14 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren |
0 |
4 282 |
– 3 793 |
489 |
– 3 594 |
– 2 701 |
1 300 |
1 300 |
51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
0 |
38 899 |
1 640 |
40 539 |
1 640 |
1 640 |
1 669 |
1 669 |
51.04.01 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
0 |
38 899 |
1 640 |
40 539 |
1 640 |
1 640 |
1 669 |
1 669 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
41 028 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
54% |
|||||||
51 Ontvangsten |
0 |
934 |
0 |
934 |
|
|
|
|
Het verschil tussen de kas-en verplichtingenmutaties wordt veroorzaakt door een verplichtingen schuif bij het project Duurzame Dynamiek in de Delta en een overboeking exclusief verplichtingen naar het Gemeentefonds waarvan de verplichtingen reeds in een ander jaar zijn aangegaan.
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
75 086 |
– 550 |
74 536 |
50 |
|
|
|
Uitgaven: |
0 |
160 779 |
– 1 872 |
158 907 |
46 |
0 |
0 |
0 |
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit |
0 |
11 387 |
– 3 942 |
7 445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
52.04.03 FES Mooi Nederland |
0 |
7 361 |
– 3 942 |
3 419 |
|
|||
52.04.09 Bufferzones |
0 |
3 661 |
0 |
3 661 |
|
|||
52.04.10 Overige instrumenten |
0 |
365 |
0 |
365 |
|
|||
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis |
0 |
148 655 |
2 020 |
150 675 |
– 4 |
0 |
0 |
0 |
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling (FES) |
0 |
100 667 |
4 517 |
105 184 |
– 4 |
|
||
52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling |
0 |
14 110 |
– 2 497 |
11 613 |
|
|||
52.06.16 Het Waddenfonds |
0 |
33 878 |
0 |
33 878 |
|
|||
52.08 Stimuleren architectonische kwaliteit |
0 |
737 |
50 |
787 |
50 |
0 |
0 |
0 |
52.08.01 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid |
0 |
737 |
50 |
787 |
50 |
|||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
158 907 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
52 Ontvangsten |
|
|
|
|
53 Klimaat en luchtkwaliteit
53 Klimaat en luchtkwaliteit |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
64 605 |
– 11 549 |
53 056 |
– 6 423 |
– 2 423 |
– 2 423 |
– 2 423 |
Uitgaven: |
0 |
91 580 |
– 15 439 |
76 141 |
– 7 682 |
– 3 169 |
– 2 423 |
– 2 423 |
53.08 Tegengaan klimaatverandering |
0 |
12 003 |
491 |
12 494 |
– 532 |
– 202 |
0 |
0 |
53.08.02 Tegengaan klimaatverandering |
0 |
12 003 |
491 |
12 494 |
– 532 |
– 202 |
|
|
53.14 Verbeteren luchtkwaliteit |
0 |
50 538 |
– 4 530 |
46 008 |
– 4 350 |
– 253 |
– 207 |
– 207 |
53.14.10 Verbeteren luchtkwaliteit |
0 |
50 538 |
– 4 530 |
46 008 |
– 4 350 |
– 253 |
– 207 |
– 207 |
53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit |
0 |
15 336 |
– 2 203 |
13 133 |
– 597 |
– 265 |
0 |
0 |
53.16.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit |
0 |
15 336 |
– 2 203 |
13 133 |
– 597 |
– 265 |
||
53.18 Bevorderen duurzame industrie |
0 |
13 703 |
– 9 197 |
4 506 |
– 2 203 |
– 2 449 |
– 2 216 |
– 2 216 |
53.18.18 Bevorderen duurzame industrie |
0 |
13 703 |
– 9 197 |
4 506 |
– 2 203 |
– 2 449 |
– 2 216 |
– 2 216 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
76 141 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
85% |
|||||||
53 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
54 Duurzaam produceren
54 Duurzaam produceren |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
17 395 |
2 007 |
19 402 |
3 163 |
3 163 |
|
|
Uitgaven: |
0 |
136 370 |
– 3 336 |
133 034 |
1 132 |
2 881 |
0 |
0 |
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afvalproducten |
0 |
124 262 |
– 6 068 |
118 194 |
– 811 |
– 239 |
0 |
0 |
54.14.01 Reductie van milieubel door (ketengericht) afvalproducten |
0 |
124 262 |
– 6 068 |
118 194 |
– 811 |
– 239 |
|
|
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem |
0 |
5 227 |
– 644 |
4 583 |
– 58 |
– 14 |
0 |
0 |
54.16.02 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem |
0 |
5 227 |
– 644 |
4 583 |
– 58 |
– 14 |
|
|
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
0 |
6 881 |
3 376 |
10 257 |
2 001 |
3 134 |
0 |
0 |
54.26.12 Duurzaam gebruik ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
0 |
6 881 |
3 376 |
10 257 |
2 001 |
3 134 |
||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
133 034 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
54 Ontvangsten |
|
|
|
|
Het verschil tussen de verplichtingen en kas wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het doorschuiven van FES middelen 2010 en de opdracht aan Agentschap NL waarvan de verplichtingen reeds in 2010 zijn aangegaan.
56 Risicobeleid
56 Risicobeleid |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
46 726 |
1 201 |
47 927 |
– 439 |
– 760 |
– 555 |
|
Uitgaven: |
0 |
56 933 |
– 2 374 |
54 559 |
– 182 |
– 467 |
– 255 |
0 |
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen |
0 |
3 109 |
– 84 |
3 025 |
– 8 |
– 436 |
– 405 |
– 218 |
56.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen |
0 |
3 109 |
– 84 |
3 025 |
– 8 |
– 436 |
– 405 |
– 218 |
56.38 Bescherming tegen straling |
0 |
1 680 |
– 203 |
1 477 |
– 371 |
– 1 139 |
– 1 112 |
– 343 |
56.38.06 Bescherming tegen straling |
0 |
1 680 |
– 203 |
1 477 |
– 371 |
– 1 139 |
– 1 112 |
– 343 |
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo's |
0 |
2 756 |
– 1 951 |
805 |
– 662 |
– 1 409 |
– 1 177 |
– 192 |
56.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo's |
0 |
2 756 |
– 1 951 |
805 |
– 662 |
– 1 409 |
– 1 177 |
– 192 |
56.42 Beheersing van risico's die samenhangen met ext veiligheid |
0 |
49 388 |
– 136 |
49 252 |
859 |
2 517 |
2 439 |
753 |
56.42.10 Beheersing van risico's die samenhangen met ext veiligheid |
0 |
49 388 |
– 136 |
49 252 |
859 |
2 517 |
2 439 |
753 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
54 559 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
56 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
57 Versterken van het internationale milieubeleid
57 Versterken van het internationale milieubeleid |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
8 456 |
344 |
8 800 |
2 000 |
3 154 |
||
Uitgaven: |
0 |
101 180 |
– 2 411 |
98 769 |
14 896 |
42 917 |
0 |
0 |
57.44 Internationaal milieubeleid |
0 |
4 386 |
– 1 258 |
3 128 |
– 7 |
– 2 |
0 |
0 |
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) |
0 |
3 310 |
– 205 |
3 105 |
||||
57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) |
0 |
1 076 |
– 1 053 |
23 |
– 7 |
– 2 |
||
57.48 Clean Development Mechanism |
0 |
93 675 |
– 228 |
93 447 |
14 931 |
42 927 |
0 |
0 |
57.48.08 Clean Development Mechanism |
0 |
93 675 |
– 228 |
93 447 |
14 931 |
42 927 |
||
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken |
0 |
901 |
– 729 |
172 |
– 8 |
– 3 |
0 |
0 |
57.50.10 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken |
0 |
901 |
– 729 |
172 |
– 8 |
– 3 |
||
57.52 Interreg |
0 |
2 218 |
– 196 |
2 022 |
– 20 |
– 5 |
0 |
0 |
57.52.12 Interreg |
0 |
2 218 |
– 196 |
2 022 |
– 20 |
– 5 |
||
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
98 769 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
57 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
59 Handhaving en toezicht
59 Handhaving en toezicht |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
Verplichtingen |
0 |
48 154 |
7 700 |
55 854 |
5 700 |
4 600 |
2 600 |
2 600 |
Uitgaven: |
0 |
48 154 |
7 700 |
55 854 |
5 700 |
4 600 |
2 600 |
2 600 |
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie |
0 |
731 |
– 93 |
638 |
– 80 |
– 81 |
– 81 |
– 81 |
59.56.02 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie |
0 |
731 |
– 93 |
638 |
– 80 |
– 81 |
– 81 |
– 81 |
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte |
0 |
9 378 |
– 1 189 |
8 189 |
– 986 |
– 996 |
– 996 |
– 996 |
59.58.04 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte |
0 |
9 378 |
– 1 189 |
8 189 |
– 986 |
– 996 |
– 996 |
– 996 |
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie |
0 |
1 611 |
– 204 |
1 407 |
– 177 |
– 178 |
– 178 |
– 178 |
59.60.06 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie |
0 |
1 611 |
– 204 |
1 407 |
– 177 |
– 178 |
– 178 |
– 178 |
59.62 Crisismanagement organiseren |
0 |
5 456 |
– 691 |
4 765 |
– 606 |
– 611 |
– 611 |
– 611 |
59.62.08 Crisismanagement organiseren |
0 |
5 456 |
– 691 |
4 765 |
– 606 |
– 611 |
– 611 |
– 611 |
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude |
0 |
1 146 |
– 145 |
1 001 |
– 126 |
– 127 |
– 127 |
– 127 |
59.64.10 Opsporen en bestrijden van fraude |
0 |
1 146 |
– 145 |
1 001 |
– 126 |
– 127 |
– 127 |
– 127 |
59.82 Apparaat artikel 59 (IG) |
0 |
29 832 |
10 022 |
39 854 |
7 675 |
6 593 |
4 593 |
4 593 |
59.82.02 Apparaat artikel 59 (IG) |
0 |
29 832 |
10 022 |
39 854 |
7 675 |
6 593 |
4 593 |
4 593 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
39 854 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
16 000 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
59 Ontvangsten |
0 |
882 |
0 |
882 |
|
|
|
|
60 Leefomgevingskwaliteit
60 Leefomgevingskwaliteit |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
132 715 |
– 13 526 |
119 189 |
– 20 444 |
– 8 446 |
– 2 866 |
– 1 669 |
Uitgaven: |
0 |
103 627 |
– 11 503 |
92 124 |
– 11 970 |
– 4 505 |
– 666 |
– 1 669 |
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater |
0 |
34 164 |
– 6 800 |
27 364 |
– 11 767 |
– 4 302 |
1 003 |
0 |
60.01.02 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater |
0 |
34 164 |
– 6 800 |
27 364 |
– 11 767 |
– 4 302 |
1 003 |
|
60.02 Tegengaan van geluidhinder |
0 |
23 970 |
1 983 |
25 953 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder |
0 |
23 970 |
– 410 |
23 560 |
||||
60.02.06 Geluidskaarten (FES) |
0 |
0 |
2 393 |
2 393 |
||||
60.03 Kennis, onderzoek en projecten klimaat |
0 |
24 621 |
– 1 551 |
23 070 |
0 |
0 |
0 |
0 |
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat (FES) |
0 |
24 215 |
– 1 551 |
22 664 |
||||
60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptie |
0 |
406 |
0 |
406 |
||||
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling |
0 |
20 872 |
– 5 135 |
15 737 |
– 203 |
– 203 |
– 1 669 |
– 1 669 |
60.04.12 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling |
0 |
20 872 |
– 5 135 |
15 737 |
– 203 |
– 203 |
– 1 669 |
– 1 669 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
||||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
92 124 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
60 Ontvangsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
39 Bijdragen infrastructuurfonds en BDU
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
9 946 573 |
0 |
– 520 793 |
9 425 780 |
– 354 161 |
– 75 021 |
– 124 506 |
– 563 625 |
Uitgaven: |
9 971 798 |
0 |
– 520 793 |
9 451 005 |
– 354 161 |
– 75 021 |
– 180 402 |
– 724 324 |
39.01 Bijdrage aan IF |
7 997 611 |
0 |
– 520 793 |
7 476 818 |
– 354 161 |
– 15 021 |
– 120 402 |
– 604 324 |
39.02 Bijdrage aan de BDU |
1 974 187 |
0 |
0 |
1 974 187 |
0 |
– 60 000 |
– 60 000 |
– 120 000 |
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4)) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
40 Nominaal en onvoorzien
40 Nominaal en onvoorzien |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
34 |
– 293 |
172 181 |
171 922 |
187 839 |
135 980 |
64 194 |
9 824 |
Uitgaven: |
34 |
– 293 |
172 181 |
171 922 |
187 839 |
135 980 |
64 194 |
9 824 |
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4)) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
41 Ondersteunen functioneren VenW
41 Ondersteunen functioneren VenW |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
192 521 |
– 7 497 |
18 819 |
203 843 |
2 129 |
299 |
– 950 |
– 12 820 |
Uitgaven: |
220 534 |
– 7 497 |
4 291 |
217 328 |
679 |
334 |
– 880 |
– 1 750 |
41.01 Centrale diensten |
130 168 |
– 7 497 |
– 138 |
122 533 |
– 1 096 |
– 1 297 |
– 2 167 |
– 3 037 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW |
9 712 |
0 |
228 |
9 940 |
175 |
175 |
175 |
175 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW |
45 043 |
0 |
– 152 |
44 891 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
– 42 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding |
9 505 |
0 |
84 |
9 589 |
84 |
84 |
84 |
– 396 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW |
3 000 |
0 |
0 |
3 000 |
||||
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering |
9 554 |
0 |
– 83 |
9 471 |
– 90 |
|||
41.01.06 Financial en operational auditing |
5 658 |
0 |
0 |
5 658 |
||||
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak |
6 881 |
0 |
487 |
7 368 |
273 |
273 |
273 |
273 |
41.01.08 HGIS-middelen |
2 104 |
0 |
0 |
2 104 |
||||
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden |
33 233 |
– 7 497 |
– 687 |
25 049 |
– 1 481 |
– 1 772 |
– 2 642 |
– 3 032 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit |
5 478 |
0 |
– 15 |
5 463 |
– 15 |
– 15 |
– 15 |
– 15 |
41.02 Shared Services Organisatie |
69 766 |
0 |
4 148 |
73 914 |
1 209 |
525 |
181 |
181 |
41.02.01 ICT dienstverlening |
13 016 |
0 |
3 328 |
16 344 |
525 |
525 |
181 |
181 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening |
34 933 |
0 |
1 332 |
36 265 |
1 351 |
1 387 |
1 387 |
1 387 |
41.02.03 Personele dienstverlening |
10 115 |
0 |
1 155 |
11 270 |
756 |
|||
41.02.04 Financiële dienstverlening |
8 464 |
0 |
45 |
8 509 |
– 36 |
|||
41.02.05 Communicatie en strategie |
3 238 |
0 |
– 1 712 |
1 526 |
– 1 387 |
– 1 387 |
– 1 387 |
– 1 387 |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. |
20 600 |
0 |
281 |
20 881 |
566 |
1 106 |
1 106 |
1 106 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig |
7 220 |
0 |
0 |
7 220 |
||||
41.03.02 Personeel en materieel DGMo |
3 735 |
0 |
– 330 |
3 405 |
– 216 |
|||
41.03.03 Personeel en materieel DGLM |
7 034 |
0 |
– 340 |
6 694 |
– 226 |
– 10 |
– 10 |
– 10 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW |
2 611 |
0 |
951 |
3 562 |
1 008 |
1 116 |
1 116 |
1 116 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
203 385 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
608 |
|||||||
– Restant |
13 335 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
41.09 Ontvangsten |
3 626 |
0 |
214 |
3 840 |
|
|
|
|
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4)) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
De verplichtingen verhoging in 2011 wordt naast de verhoging van de uitgaven veroorzaakt door het in 2011 aangaan van verplichtingen in plaats van latere jaren, en het gelijk laten lopen van de verplichtingen met e kas begroting.
61 Algemeen
61 Algemeen |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
263 814 |
– 18 226 |
245 588 |
– 19 615 |
– 22 494 |
1 221 |
1 389 |
Uitgaven: |
0 |
252 668 |
39 933 |
292 601 |
10 916 |
3 930 |
1 944 |
1 389 |
61.81 Programma |
0 |
19 749 |
3 421 |
23 170 |
4 022 |
0 |
0 |
0 |
61.81.02 Communicatie-instrumenten |
0 |
3 367 |
304 |
3 671 |
22 |
|||
61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) |
0 |
5 801 |
0 |
5 801 |
||||
61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken |
0 |
8 371 |
0 |
8 371 |
4 000 |
|||
61.81.90 Verzameluitkering |
0 |
2 210 |
3 117 |
5 327 |
||||
61.82 Beleidsartikelen begroting XI-VROM |
0 |
43 450 |
456 |
43 906 |
454 |
451 |
441 |
438 |
61.82.50 Apparaat beleidsartikelen VROM |
0 |
43 450 |
456 |
43 906 |
454 |
451 |
441 |
438 |
61.85 Planbureau en Raden |
0 |
29 821 |
– 1 293 |
28 528 |
– 1 343 |
– 1 343 |
– 1 343 |
– 1 343 |
61.85.62 VROM-Raad |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
61.85.66 Waddenadviesraad (WAR) |
0 |
717 |
0 |
717 |
||||
61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB) |
0 |
622 |
0 |
622 |
||||
61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL) |
0 |
28 482 |
– 1 293 |
27 189 |
– 1 343 |
– 1 343 |
– 1 343 |
– 1 343 |
61.86 Postactieven |
0 |
8 003 |
0 |
8 003 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.86.90 Postactieven VROM |
0 |
8 003 |
0 |
8 003 |
||||
61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen |
0 |
107 586 |
– 556 |
107 030 |
– 454 |
– 451 |
– 441 |
– 438 |
61.87.86 Gemeenschappelijk voorzieningen |
0 |
93 925 |
– 556 |
93 369 |
– 454 |
– 451 |
– 441 |
– 438 |
61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd |
0 |
13 661 |
0 |
13 661 |
||||
61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties |
0 |
44 059 |
37 905 |
81 964 |
8 237 |
5 273 |
3 287 |
2 732 |
61.89.92 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties |
0 |
44 059 |
37 905 |
81 964 |
8 237 |
5 273 |
3 287 |
2 732 |
Van totale uitgaven: |
||||||||
– Apparaatsuitgaven |
269 431 |
|||||||
– Agentschapsbijdragen |
||||||||
– Restant |
23 170 |
|||||||
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht |
100% |
|||||||
61 Ontvangsten |
0 |
980 |
0 |
980 |
|
|
|
|
62 Nominaal en onvoorzien
62 Nominaal en onvoorzien |
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 |
Vastgestelde mutaties ISB 1 2011 |
Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutatie 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
Verplichtingen |
0 |
7 020 |
– 2 378 |
4 642 |
– 5 700 |
– 4 600 |
– 2 600 |
– 2 600 |
Uitgaven: |
0 |
7 020 |
– 2 378 |
4 642 |
– 5 700 |
– 4 600 |
– 2 600 |
– 2 600 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32780-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.