32 780 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A.

ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

1

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

2

     

1.

Leeswijzer

2

     

2.

De producten

2

2.1

Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2

2.2

De productartikelen

3

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2011 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau alsmede de gevolgen voor de (meerjarige) MIRT-tabellen.

2. De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2011 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

Overeenkomstig een eerdere toezegging tijdens het Wetgevingsoverleg Verkeer en Waterstaat van 24 juni 2009, zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen waarin de (meerjarige) begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt en waarvan de belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting (zie ook Kamerstukken II, 2009–2011, 32 123 A, nr. 8).

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties

Uitgaven en Ontvangsten

Suppletore mutaties 2011 (Voorjaarsnota) ( x EUR 1 mln.)
   

Art.nr.

Uitgaven

Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2011

 

8 321,9

8 321,9

         

Nota van Wijziging, Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 4

 

61,4

61,4

Amendement van het lid de Rouwe, Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 13

 

21,6

21,6

Amendement van het lid Slob, Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 A, nr. 65

 

0,0

0,0

         

Stand vastgestelde begroting 2011

 

8 404,8

8 404,8

         

– Suppletore mutaties:

     
         

1.

Voordelig saldo 2010

18.10

 

354,7

 

Toevoeging voordelig saldo 2010 aan artikelen

div.

406,7

52,0

2.

Kasschuif Hoogwaterbeschermingsprogramma

11/19

- 254,3

- 254,3

3.

Zandmotor

11/19

28,1

28,1

4.

Inpassing DBFM A12 Lunetten-Veenendaal

12/19

- 78,0

- 78,0

5.

Beheer en Onderhoud

12/19

- 200,0

- 200,0

6.

Kasschuif Planstudie voor tracébesluit

12/19

100,0

100,0

7.

Quickwins binnenvaart

15/19

9,3

9,3

8.

BTW

17/19

11,0

11,0

9.

Subsidietaakstelling

div./19

– 6,0

– 6,0

10.

Bijdrager FES

div./19

– 99,0

– 99,0

11.

Diverse overboekingen andere begrotingen Rijk

div./19

– 8,7

– 8,7

12.

Diversen

 

– 12,3

– 12,3

Stand 1e suppletore begroting 2011

 

8 301,6

8 301,6

Algemeen

De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2010 een voordelig saldo van ca. € 354,7 mln. Dit wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten.

Het voordelig saldo is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht. In dit wetsvoorstel is echter naast deze ontvangstenverhoging ook het volledige voordelig saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten) verwerkt.

Over de oorzaken die hebben geleid tot het voordelig saldo is de Kamer geïnformeerd via de tweede suppletoire begroting (Najaarsnota, Wet van 27 januari 2011, Stb. 77) en het slotregularisatievoorstel over 2010 dat onlangs bij de Kamer is ingediend.

De mutatie met betrekking tot het Hoogwaterbeschermingsprogramma is onderdeel van een grotere kasschuif om het Bestuursakkoord Water mogelijk te maken (Kamerstukken II, 2010–2011, 27 625, nr. 190). Hiermee is voor de periode 2011–2020 een bedrag van € 1,2 mld. gemoeid.

Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, wordt in deze suppletoire begroting voorgesteld op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling in te voegen met de hoofdproducten «Apparaatskosten RWS» en «Overige netwerkgebonden kosten» respectievelijk «Overige netwerkoverstijgende kosten» op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 14 worden budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.

Om een herhaling van toelichtingen te voorkomen worden de mutaties die het gevolg zijn van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 onder de productartikelen niet nader toegelicht. Daar waar sprake is van mutaties met een andere oorzaak dan de hierboven genoemde, worden deze uiteraard wel toegelicht.

2.2 De productartikelen

11 Hoofwatersystemen
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

11 Hoofwatersystemen

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

781 215

- 21 499

528 944

1 288 660

138 460

37 892

42 991

37 605

Uitgaven

1 008 689

8 456

50 594

1 067 739

6 519

267 468

70 335

45 799

11.01 Watermanagement

83 838

0

- 69 622

14 216

- 71 459

- 72 297

- 71 653

- 72 258

11.01.01 Basispakket watermanagement

83 838

0

– 69 622

14 216

– 71 459

– 72 297

– 71 653

– 72 258

11.02 Beheer en Onderhoud

249 082

0

- 106 272

142 810

- 121 826

- 113 176

- 107 502

- 111 171

11.02.01 Basispakket waterkeren

130 542

0

- 67 300

63 242

- 70 358

- 59 661

- 50 560

- 64 201

11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren

77 213

0

- 50 511

26 702

- 51 401

- 53 448

- 56 875

- 46 903

11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer

41 327

0

11 539

52 866

- 67

- 67

- 67

- 67

11.03 Aanleg

658 314

7 894

- 29 636

636 572

- 38 148

216 846

18 330

2 618

11.03.01 Real.programma waterkeren

488 097

7 614

- 151 003

344 708

- 31 758

222 724

21 253

6 016

11.03.02 Real.programma waterbeheren

170 217

280

121 367

291 864

- 6 390

- 5 878

- 2 923

- 3 398

11.05 Verkenning en planstudie

13 357

562

12 380

26 299

- 2 819

- 3 336

- 5 396

- 7 136

11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen

3 656

0

5 985

9 641

- 31

- 208

0

0

11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren

8 354

0

1 675

10 029

- 5 499

- 5 502

- 7 520

- 9 260

11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer

1 347

562

4 720

6 629

2 711

2 374

2 124

2 124

11.06 Staf Deltacommissaris

4 098

0

1 565

5 663

0

0

0

0

11.06.01 Staf Deltacommissaris

4 098

0

1 565

5 663

       

11.07 Netwerkgebonden kosten HWS

0

0

242 179

242 179

240 771

239 431

236 556

233 746

11.07.01 Apparaatskosten RWS

0

0

193 524

193 524

193 523

193 523

193 523

193 523

11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

48 655

48 655

47 248

45 908

43 033

40 223

Van totale uitgaven:

               

– Apparaatsuitgaven

     

3 216

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

359 291

       

– Restant

     

705 232

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

69%

       

11.09 Ontvangsten

114 300

0

7 389

121 689

0

0

50 000

100 000

11.03 Aanleg

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterkeren (11.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

   

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 

Uitgaven

488

8

- 151

345

- 32

222

21

6

 

1

Deltaplan grote rivieren

0

 

3

3

       

+

 

Maatregelen i.r.t. rivierverruiming

13

 

9

22

- 1

- 2

- 1

- 1

 

2

Dijkversterking en Herstel steenbekleding

74

 

9

83

- 3

- 3

- 3

- 3

3

Hoogwaterbeschermingsprogramma

283

7

- 201

89

- 22

229

27

12

 
 

Deltares Deltafaciliteit

8

1

 

9

         
 

IJsselsprong Zutphen (smalle geul)

0

   

0

         
 

IJsseldelta Kampen (hoogwatergeul)

0

   

0

         

4

Pilot Zandmotor

39

 

28

67

         

5

Overige onderzoeken en kleine projecten

70

 

1

71

- 6

- 2

- 2

- 2

 
 

Afronding

1

 

 

1

 

 

 

 

 

  • 1. Het Deltaplan is in 2010 nagenoeg afgerond. De versterking waterkering Harlingen is in 2009 als laatste project gestart. De projectkosten waren geraamd op € 32 mln. Het Waterschap heeft het project in 2009 aanbesteed voor € 35,8 mln., hetgeen resulteert in een tekort van € 3,8 mln. Voor de afronding van de projecten Papendrecht oost, Sliedrecht west, Sliedrecht centrum, Noord Molendijk, Hoek van Holland en Schade nadeelcompensatie is nog € 8,4 mln. extra budget noodzakelijk. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat de Waterschappen hogere kosten maken dan eerder aangegeven.

    Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en het bovengenoemde tekort resteert een uitgavenverhoging van € 3 mln.

  • 2. Alhoewel het steenbekledingsprogramma nog niet is afgerond, is inmiddels duidelijk dat de kosten voor dit programma lager zullen uitvallen dan in de begroting was voorzien. Bij Voorjaarsnota wordt het budget voor dit programma met ca. € 5 mln. neerwaarts bijgesteld.

    Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en de bovengenoemde bijstelling resteert voor 2011 een uitgavenverhoging van € 9 mln.

  • 3. Op het budget ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma wordt een kasschuif voorgesteld waardoor het mogelijk wordt het Bestuursakkoord Water te sluiten.

    Verder wordt op het budget ten behoeve van de reservering van nieuwe projecten vanaf 2013 ca. € 2 mln. in mindering gebracht, oplopend naar ca. € 4,6 mln. in 2015, als aandeel in de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling.

    De raming bij dit programma kan, na verwerking van het voordelig saldo uit 2010, daardoor dit jaar per saldo met ca. € 201 mln. worden verminderd.

  • 4. In het kader van het project Zandmotor zou vanaf eind 2010 een grote hoeveelheid zand worden aangebracht voor de Delflandse kust tussen de kustplaatsen Ter Heijde en Kijkduin. De aanbesteding heeft echter pas eind 2010 plaatsgevonden, waardoor de voor dit project in 2010 beschikbare gelden, via begrotingsartikel 19, naar het ministerie van Financiën zijn teruggeboekt. Deze gelden worden thans weer opgevraagd.

  • 5. Op het budget ten behoeve van het project Innovatie Deltatechnologie (pijler 2) wordt, naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010, in de jaren 2011 en 2012 resp. ca. € 0,8 mln. en ca. € 4,4 mln. in mindering gebracht als aandeel in de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling.

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Waterbeheren (11.03.02)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

   

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 
 

Uitgaven

170

0

121

291

- 7

- 5

- 2

- 4

 

 

Proef Grootschalige Verwerking Baggerspecie (GVB)

0

 

2

2

         
 

Stimuleringsregeling verwerking baggerspecie (SVB)

0

 

1

1

         

1

Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED)

6

 

8

14

       

 

Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren

86

- 20

55

121

- 6

- 5

- 2

- 3

 
 

Tijdelijke regeling bestrijding regionale wateroverlast

7

 

30

37

         
 

Natte natuurprojecten IJsselmeergebied

0

 

18

18

         
 

Natuurlijker Markermeer/IJmeer

11

 

- 1

10

- 1

   

- 1

 
 

Sanering Vecht

0

   

0

         
 

Depot Hollandsch Diep

0

   

0

         
 

Natuurcompensatie Perkpolder

9

 

- 4

5

         
 

Verruiming vaargeul Westerschelde

3

 

6

9

         
 

Inrichting IJsselmonding

0

 

1

1

         
 

Integrale inrichting Veluwe randmeer (IIVR)

17

 

3

20

         

2

Innovatie KRW/WB21

12

20

1

33

         

2

Synergie KRW/WB21

18

 

1

19

         
 

Kleine projecten

0

   

0

         
 

Afronding

1

 

 

1

 

 

 

 

 

  • 1. Een herziene raming toont een meevaller op de nationale projecten van ca. € 6,5 mln. Na saldering van de verwerking van het voordelig saldo uit 2010 en het bovengenoemde overschot resteert een uitgavenverhoging van € 8 mln.

  • 2. Aan deze projecten wordt resp.ca. € 0,5 mln. en ca. € 0,3 mln. aan FES gelden toegevoegd. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.

11.05 Verkenningen en planstudies

Op deze operationele doelstelling worden naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en de overboekingen als gevolg van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS, vanaf 2012 de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.

Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:

  • A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;

  • A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;

  • A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.

11.07 Netwerkgebonden kosten HWS

Op dit budget is een deel van de in het Regeerakkoord opgenomen structurele subsidietaakstelling geparkeerd. Deze loopt op van ca. € 1,4 mln. in 2011 naar ca. € 11,2 mln. in 2015.

11.09 Ontvangsten

Naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is in 2011 een hogere ontvangst opgenomen van ca. € 0,9 mln. die betrekking heeft op in 2010 aan derden doorberekende uitgaven ten behoeve van de projecten Zandmotor en Sanering Waterbodems, maar die pas in 2011 zullen worden ontvangen.

Vanaf het jaar 2014 is verder de structurele begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord opgenomen (A28 Overige maatregelen van bestuur: waterschappen).

12 Hoofdwegennet

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)
 

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

3 673 148

66 001

334 127

4 073 276

- 343 899

- 374 911

- 472 220

- 486 512

Uitgaven

3 032 303

53 869

- 581 919

2 504 253

- 574 749

- 496 552

- 330 243

- 244 474

12.01 Verkeersmanagement

50 529

0

- 1 027

49 502

- 6 077

- 21 543

- 24 800

- 25 806

12.01.01 Basispakket verkeersmanagement

50 529

0

- 1 027

49 502

- 6 077

- 21 543

- 24 800

- 25 806

12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

       

12.02 Beheer en onderhoud

1 023 854

0

- 699 290

324 564

- 603 894

- 554 940

- 628 562

- 610 051

12.02.01 Basispakket B&O

835 014

0

- 694 635

140 379

- 602 320

- 541 210

- 616 548

- 609 837

12.02.02 Servicepakket B&O

61 357

0

0

61 357

15 590

0

0

- 40

12.02.04 Groot variabel onderhoud

127 483

0

- 4 655

122 828

- 17 164

- 13 730

- 12 014

- 174

12.03 Aanleg en planst.na tracébesluit

1 743 617

32 269

- 434 140

1 341 746

- 50 800

- 193 008

- 9 942

1 728

12.03.01 Realisatieprogramma

1 629 128

32 269

- 427 794

1 233 603

- 37 783

- 180 498

- 4 361

1 774

12.03.02 Planstudie na tracébesluit

114 489

0

- 6 346

108 143

- 13 017

- 12 510

- 5 581

- 46

12.04.01 GIV/PPS

190 564

0

25 524

216 088

129 188

81 930

18 871

18 883

12.05 Verk.en planst.voor tracébesluit

23 739

21 600

84 426

129 765

- 484 080

- 248 890

- 124 639

- 68 057

12.05.01 Verkenningen

2 927

0

5 237

8 164

       

12.05.02 Planstudie voor tracébesluit

20 812

21 600

79 189

121 601

- 484 080

- 248 890

- 124 639

- 68 057

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

0

0

442 588

442 588

440 914

439 899

438 829

438 829

12.06.01 Apparaatskosten RWS

0

0

383 548

383 548

383 548

383 548

384 336

384 336

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

59 040

59 040

57 366

56 351

54 493

54 493

Van totale uitgaven:

 

 

 

 

 

 

 

 

– Apparaatsuitgaven

     

1 963

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

740 190

       

– Restant

     

1 762 100

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

100%

       

12.09 Ontvangsten

159 772

0

33 126

192 898

 

 

 

 

12.02 Beheer en onderhoud

Op deze operationele doelstelling is naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 een budgettaire inpassing voor het project DBFM A12 Lunetten-Veenendaal aangebracht. Verder wordt via het bijdrage-artikel 19 een bedrag van € 200 mln. teruggeboekt naar het ministerie van Financiën in verband met een in 2010 verrichte betalingsversnelling voor onderhoud van wegen.

12.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten hoofdwegennet (12.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

   

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 
 

Uitgaven

1 629

32

- 428

1 233

- 38

- 180

- 4

2

 

1

ZSM 1+2 (spoedwetwegverbreding)

464

20

- 240

244

- 4

- 170

     
 

Dynamisch verkeersmanagement

28

 

20

48

         
 

Verkeersveiligheid infrastructuurpakket hwn

0

   

0

         

5

A10 Amsterdam praktijkproef FES

13

4

- 1

16

         

5

A1/6/9 Schiphol/A'dam-Almere

0

 

- 109

- 109

         
 

N9 Koedijk-De Stolpen

10

 

2

12

         
 

A2 Holendrecht-Oudenrijn

150

 

- 73

77

- 6

- 4

     
 

A2 Oudenrijn-Everdingen

52

 

14

66

         
 

A28 Utrecht-Amersfoort

99

 

- 14

85

- 5

       
 

A4 Burgerveen-Leiden

89

 

- 46

43

- 9

       
 

A12 Den Haag-Gouda benutting

4

 

5

9

3

       
 

A15 Maasvlakte Vaanplein

221

 

- 30

191

- 1

- 1

- 1

- 1

 
 

A57 Veersedam-Middelburg

26

 

- 1

25

3

       
 

A2 Maasbracht-Geleen, 2e fase

77

 

- 7

70

- 8

- 2

     
 

A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, N68 en OTR

19

 

10

29

- 1

       
 

A2/A76 Maatregelenpakket Limburg

28

 

27

55

         
 

A1 Apeldoorn Dev. Oost

4

   

4

         

2

A2 Everdingen-Deil-Zaltbommel-Empel

53

 

- 27

26

       

 

N34 omleiding Ommen

8

 

- 2

6

         
 

N35 Zwolle-Almelo (traverse Nijverdal)

49

 

- 9

40

- 3

- 3

- 3

   
 

N50 Ramspol-Ens

35

 

- 7

28

         
 

A7 Rondweg Sneek

21

 

- 3

18

         

3

Kleine projecten / Afronding projecten

41

 

13

54

3

   

3

 

Programma aansluitingen

35

 

1

36

- 3

       

5

Quick Wins FES

12

8

- 1

19

- 3

       

4

Realisatieuitg.op IF 12.03.01 mbt planstudieuitg.

92

 

49

141

- 4

     

 

Afronding

- 1

 

1

0

 

 

 

 

 

  • 1. Het gaat hier om mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en worden structureel tot en met 2013 gelden overgeboekt naar artikelonderdeel 12.04 GIV/PPS ten behoeve van het DBFM project A12 Lunetten Veenendaal. Voorts wordt aan dit project uit de FES-gelden ca. € 0,3 mln. toegevoegd in verband met lagere uitgaven in 2010 die thans weer worden opgevraagd.

  • 2. In aanvulling op mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is er sprake van een meevaller van € 10 mln. op dit project.

  • 3. Naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010 is er sprake van meevallers op de projecten A2 Tangenten – Eindhoven, N31 Zurich – Harlingen, A4 Dintel -Halsteren en A12 Utrecht West.

    Anderzijds zijn tegenvallers ontstaan op de projecten A50 Eindhoven – Oss en op het totaal van de kleine afgeronde projecten.

  • 4. Op het project N14 Wassenaar – Leidschendam is sprake van een meevaller van ca. € 5 mln. De raming kan hierdoor, na verwerking van de mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en het voordelig saldo over 2010, met in totaal ca. € 49 mln. worden bijgesteld. Verder wordt met name ten behoeve van grondverwerving resp. € 26 mln. en € 12 mln. aan de projecten RW 4 Dinteloord – Bergen op Zoom en Badhoevedorp uit het voordelig saldo 2010 toegevoegd.

  • 5. Op deze FES gefinancierde projecten worden mutaties aangebracht in verband met hogere resp. lagere uitgaven in het jaar 2010. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.

12.04 GIV/PPS

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Geintegreerde contractvormen (12.04)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

   

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 
 

Uitgaven

191

0

25

216

129

82

19

19

 

 

Aflossing tunnels

51

 

4

55

         
 

A10 2e Coentunnel

120

 

- 51

69

- 15

- 11

     

1

A12 Lunetten Veenendaal

   

71

71

144

93

19

19

 
 

A59 Rosmalen-Geffen, PPS

14

 

1

15

         
 

N31 Leeuwarden-Drachten

5

   

5

         
 

Afronding

1

 

 

1

 

 

 

 

 

  • 1. Uit hoofdproduct Realisatieprojecten Hoofdwegennet (12.03.01) en door een overboeking van het ministerie van Financiën (via artikel 19)worden structureel gelden aan dit artikel toegevoegd ten behoeve van het DBFM project A12 Lunetten Veenendaal.

12.05 Verkenning en planstudie voor tracébesluit

Naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie wordt ten behoeve van het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard € 5 mln. overgeboekt. Verder wordt een tijdelijke overboeking uit 12.03.01 aangebracht die in 2012 weer naar dat hoofdproduct wordt teruggeboekt. Dit naast mutaties ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS en de verwerking van het voordelig saldo over 2010.

Vanaf 2012 zijn verder de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.

Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:

  • A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;

  • A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;

  • A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.

In de jaren 2014 en 2015 wordt voorts een deel van de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling aangebracht.

Als laatste is de verwerking opgenomen van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek.

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

Dit betreffen met name mutaties als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS.

12.09 Ontvangsten

De hogere ontvangsten hebben voor ca. € 4 mln. voornamelijk betrekking op doorberekeningen voor uitgaven verricht op de kleine/afgeronde projecten Rijksweg 15 reconstructie Aansluitingen oost en Rijksweg 37 Hoogeveen – Grens. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010.

13 Spoorwegen
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

13 Spoorwegen

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

2 563 179

348

393 483

2 957 010

- 4 000

- 9 000

- 28 000

- 84 000

Uitgaven

2 435 678

17 348

- 12 183

2 440 843

- 12 612

- 18 547

- 38 146

- 84 000

13.02 Onderhoud en vervanging

1 497 363

- 37 500

18 393

1 478 256

- 8 612

- 9 547

- 10 146

- 50 000

13.02.01 Regulier onderhoud

620 373

0

9 103

629 476

     

- 50 000

13.02.02 Grote onderhoudsprojecten

468 124

0

23 495

491 619

       

13.02.03 Rentelasten

46 570

0

50

46 620

       

13.02.04 Betuweroute

37 589

0

- 27 512

10 077

       

13.02.05 Kleine infra en overige projecten

324 707

- 37 500

13 257

300 464

- 8 612

- 9 547

- 10 146

 

13.03 Aanleg

748 762

52 500

- 62 007

739 255

0

0

0

0

13.03.01 Real.progr.personenvervoer

725 853

52 500

- 56 367

721 986

       

13.03.02 Real.progr.goederenvervoer

22 909

0

- 5 640

17 269

       

13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS

140 179

0

21 954

162 133

       

13.05 Verkenningen en planstudies

49 374

2 348

9 477

61 199

- 4 000

- 9 000

- 28 000

- 34 000

13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer

43 357

2 348

11 200

56 905

- 4 000

- 9 000

- 28 000

- 34 000

13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer

6 017

0

- 1 723

4 294

       

13.05.03 Verkenningenprogramma

0

0

0

0

 

 

 

 

Van totale uitgaven:

               

– Apparaatsuitgaven

     

8 223

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

0

       

– Restant

     

2 432 620

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

 

 

 

100%

 

 

 

 

13.09 Ontvangsten

29 000

0

1 928

30 928

0

0

0

160 000

– HSA

0

0

0

0

       

– Overig

29 000

0

1 928

30 928

0

0

0

160 000

13.02 Onderhoud en vervanging

Op Regulier onderhoud (13.02.01) is vanaf het jaar 2015 een structurele aanpassing van € 50 mln. voorvloeiend uit het Regeerakkoord van de gebruiksvergoeding spoor aangebracht. Voorts is een structurele subsidietaakstelling op het Actieplan groei op het spoor aangebracht. Dit naast de verwerking van het voordelig saldo over 2010 op alle bij deze operationele doelstelling behorende hoofdproducten.

13.03 Aanleg

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Personenvervoer (13.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

   

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 
 

Uitgaven

726

53

- 56

723

0

0

0

0

 

 

BB21 (ontw. Bev21, VPT+,VPT2)

0

 

5

5

         
 

Geluidsanering Spoorwegen

2

 

- 5

- 3

         
 

Geluid (empl. en innovatieve ontwikkelingen)

0

   

0

         
 

Kleine projecten

2

 

- 1

1

         
 

HSA Claim

0

   

0

         
 

Integrale spooruitbreiding Amsterdam – Utrecht

5

 

- 3

2

         
 

Kleine stations

9

 

1

10

         
 

Afdekking risico's spoorprogramma's

0

 

75

75

         
 

AKI-plan en veiligheidsknelpunten

20

 

- 6

14

         
 

Intensivering Spoor in steden (I)

10

 

4

14

         
 

Intensivering Spoor in steden (II)

0

   

0

         
 

Nazorg gereedgekomen lijnen/halten

7

 

2

9

         
 

Ontsnippering

13

 

4

17

         

1

OV SAAL korte termijn

66

15

7

88

         
 

Amsterdam Centraal spoor 10/15

0

   

0

         
 

Amsterdam Centraal Cuyperhal

7

 

4

11

         
 

Amsterdam Centraal Fietsenstalling

0

   

0

         
 

Regionet (inclusief verkeersmaatregelen Schiphol)

34

 

4

38

         
 

Vleuten – Geldermalsen 4/6 sp. (incl. RSS)

79

 

- 47

32

         
 

OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP)

40

 

1

41

         
 

Spoorwegovergang Soestdijkseweg te Bilthoven

17

 

1

18

         
 

Den Haag Centraal (t.b.v. NSP)

28

 

3

31

         
 

Den Haag CS: terugbouwen sporen 11/12

2

 

- 1

1

         
 

Rotterdam Centraal (t.b.v. NSP)

48

 

- 4

44

         
 

Rijswijk – Schiedam incl. spoorcorridor Delft

53

 

- 20

33

         
 

Breda Centraal (t.b.v. NSP)

10

 

1

11

         
 

Traject Oost (perronverbredingen)

1

   

1

         
 

Traject Oost uitv. convenant DMB

3

   

3

         
 

Sporen in Arnhem

80

 

- 54

26

         
 

Arnhem Centraal (t.b.v. NSP)

15

 

7

22

         
 

Spoorzone Ede

8

 

2

10

         
 

Hanzelijn

168

 

- 39

129

         
 

ERMTS pilot Amsterdam-Utrecht

0

38

 

38

         
 

Afronding

- 1

 

3

2

 

 

 

 

 

  • 1. Deze mutatie bestaat enerzijds uit de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en anderzijds uit een terugboeking naar het FES. Dit laatste heeft betrekking op het deelproject Amsterdam Zuidas.

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten Goederenvervoer (13.03.02)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

 

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 

Uitgaven

23

0

- 6

17

0

0

0

0

 

PAGE risico reductie

3

 

1

4

         

Geluidspilot Goederenvervoer

0

   

0

         

Electr.empl. Maasvlakte West en passeerspoor Botlek

1

 

2

3

         

Sloelijn/geluidmaatregelen Zeeuwselijn

2

 

- 2

0

         

Uitv.progr.Goed.route Elst-Deventer-Twente (NaNov)

16

 

- 5

11

         

Kleine projecten

1

 

- 3

- 2

         

Nazorg gereedgekomen lijnen-halten

1

 

1

2

         

Afronding

- 1

 

 

- 1

 

 

 

 

 

13.05 Verkenningen en planstudies

Op deze operationele doelstelling worden vanaf 2012 de structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord doorgevoerd.

Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:

  • A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;

  • A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;

  • A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.

Verder wordt nog € 0,1 mln. aan FES gelden aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) toegevoegd als afrekening van de in 2010 verrichte hogere uitgaven..

13.09 Ontvangsten

De mutatie opgenomen in 2011 heeft geheel betrekking op de verwerking van het voordelig saldo over 2010. De verhoging van de raming in 2015 betreft een structurele begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A20 Verhogen opbrengst spoorsector en meer doelmatigheid).

14 Regionaal/lokale infra.

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionaal/lokale infra.

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletorie begroting 

Mutatie 2012 

Mutatie 2013 

Mutatie 2014 

Mutatie 2015 

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

159 787

0

226 566

386 353

- 1 413

- 1 174

- 5 107

- 5 456

Uitgaven

231 355

840

43 472

275 667

- 1 413

- 1 173

- 5 107

- 5 455

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

161 526

840

61 886

224 252

- 1 413

- 1 173

- 5 107

- 5 455

14.01.01 Verkenningen

0

0

0

0

       

14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok

18 300

0

- 4 804

13 496

- 1 353

- 1 099

- 5 107

- 5 455

14.01.03 Real.progr.reg./lok.

143 226

840

66 690

210 756

- 60

- 74

0

0

14.02 Regionale Mob. Fondsen

25 105

0

765

25 870

       

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

44 724

0

- 19 179

25 545

0

0

0

0

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

39 495

0

- 14 045

25 450

       

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob.fondsen

0

0

0

0

       

14.03.03 RSP – ZZL: REP

5 229

0

- 5 134

95

 

 

 

 

Van totale uitgaven:

               

– Apparaatsuitgaven

     

23

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

0

       

– Restant

     

275 644

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

66%

       

14.09 Ontvangsten

0

0

0

0

 

 

 

 

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

De onder deze opperationele doelstelling opgenomen mutaties hebben voor een deel betrekking op de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS. Voor een ander deel zijn deze het gevolg van structurele begrotingsaanpassingen voorvloeiend uit het Regeerakkoord. Een en ander heeft betrekking op de onderstaande in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen:

  • A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;

  • A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;

  • A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.

14.03 RSP – ZZL: Pakket Bereikbaarheid

Naar het province- en gemeentefonds wordt (via het ministerie van BZK) in het kader van het RSP-ZZL in totaal ca. € 23,2 mln. overgeboekt ten behoeve van de gemeente Assen en de provincies Friesland, Groningen, Drente en Flevoland. Dit naast een toevoeging van ca. € 4 mln. uit het voordelig saldo 2010.

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Real.progr.reg.lok. (14.01.03)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletorie begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

 

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 

Uitgaven

143

1

67

211

0

0

0

0

 

Noord/Zuidlijn Noord-WTC

64

 

- 27

37

         

N201

19

 

11

30

         

Rijn Gouwelijn Oost

41

 

30

71

         

Scheveningen Boulevard

2

1

 

3

         

Randstadrail (incl. voorbereidingskosten

                 

en aanlanding)

0

 

51

51

         

Beneluxmetro (ecl.Bodemsanering)

0

 

2

2

         

Tilburg Noordwesttangent

0

   

0

         

Nijmegen 2e stadsbrug

16

   

16

         

Afronding

1

 

 

1

 

 

 

 

 

15 Hoofdvaarwegennet
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

1 105 352

0

179 411

1 284 763

- 82 433

- 33 565

- 20 756

- 73 393

Uitgaven

928 122

2 500

39 260

969 882

- 11 018

- 7 326

- 11 435

- 42 351

15.01 Verkeersmanagement

74 753

0

- 51 683

23 070

- 58 071

- 68 576

- 72 249

- 75 249

15.01.01 Basispakket verkeersmanagement

74 753

0

- 51 683

23 070

- 58 071

- 68 576

- 72 249

- 75 249

15.01.02 Servicepakket verkeersmanagement

0

0

0

0

       

15.02 Beheer en onderhoud

488 579

0

- 198 912

289 667

- 178 059

- 166 938

- 167 753

- 176 726

15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen

402 108

0

- 205 631

196 477

- 178 059

- 166 938

- 167 753

- 176 726

15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen

29 060

0

585

29 645

       

15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen

57 411

0

6 134

63 545

       

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

344 707

2 500

28 310

375 517

- 33 530

- 24 622

- 20 298

- 13 039

15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen

336 100

2 500

3 532

342 132

- 30 085

- 21 455

- 16 858

- 12 792

15.03.02 Planstudieprogr. na tracébesluit

8 607

0

24 778

33 385

- 3 445

- 3 167

- 3 440

- 247

15.05 Verk. en planstudies voor tracébesluit

20 083

0

2 142

22 225

- 669

- 8 290

- 12 431

- 38 633

15.05.01 Verkenningen

8 475

0

- 8 475

0

- 8 758

- 8 998

- 9 240

- 9 509

15.05.02 Planstudieprogramma voor tracébesluit

11 608

0

10 617

22 225

8 089

708

- 3 191

- 29 124

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

0

0

259 403

259 403

259 311

261 100

261 296

261 296

15.06.01 Apparaatskosten RWS

0

0

246 701

246 701

246 701

246 701

246 701

246 701

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

12 702

12 702

12 610

14 399

14 595

14 595

Van totale uitgaven:

 

 

 

 

 

 

 

 

– Apparaatsuitgaven

               

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

495 880

       

– waarvan 15.03 Aanleg en planst.na tb.

     

0

       

– Restant

     

474 002

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

59%

       

15.09 Ontvangsten

56 874

0

17 963

74 837

 

 

 

 

15.02 Beheer en onderhoud

Uit deze operationele doelstelling wordt, ter verwerking van de besluitvorming in het opdrachtgeversberaad Rijksrederij, vanaf 2011 tot en met 2013 ca. € 1,1 mln. overgeboekt naar het ministerie van Defensie ten behoeve van het budget van de kustwacht.

Verder is bij groot variabel onderhoud op het project Rotterdam – Duitsland: baggeren en oevers een meevaller van ca. € 3,2 mln. ontstaan en anderzijds op het project Kanaal Gent – Terneuzen, baggeren en oevers en sluizen een tegenvaller van ca. € 0,8 mln.

Als laatste is de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS verwerkt.

15.03 Aanleg en planstudie na tracébesluit

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatieprojecten hoofdvaarwegen (15.03.01)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletorie begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

 

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 
 

Uitgaven

336

3

4

343

- 31

- 21

- 16

- 13

 

1

Dynamisch verkeersmanagement

35

3

- 6

32

- 8

- 3

     

2

Quick Wins binnenhavens

20

 

9

29

- 3

- 3

- 3

   
 

Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden

0

   

0

         
 

Verbeteren vaargeul IJsselmeer (Amsterdam-Lemmer)

1

 

2

3

         
 

Walradar Noordzeekanaal

0

 

14

14

         
 

Lekkanaal, verbreding kanaalzijde en uitbreiding ligplaatsen

0

 

9

9

         
 

Burgemeester Delenkanaal Oss

0

   

0

         
 

Tweede Sluis Lith

0

   

0

         
 

Wilhelminakanaal Tilburg

23

 

13

36

         
 

Zuid-Willemsvaart, omleggen en opwaarderen (Maas-Veghel)

48

 

- 19

29

- 10

- 9

- 8

- 6

 
 

Zuid-Willemsvaart; renovatie middendeel klasse II

0

 

5

5

         
 

Zuid-Willemsvaart; vervanging sluizen 4, 5 en 6

25

 

- 13

12

         
 

Maasroute, modernisering fase 2

133

 

- 24

109

- 7

- 4

- 4

- 7

 

3

Twentekanalen, verruiming (fase 1)

0

 

2

2

       

+

 

Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va

18

 

- 1

17

         
 

Verruiming vaarweg Eemshaven Noordzee

17

 

13

30

- 1

- 1

     
 

Duurzame havens

2

 

1

3

         
 

Kleine projecten

0

 

1

1

         
 

Ligplaatsvoorzieningen

0

   

0

         
 

Walradarsystemen

10

 

1

11

- 2

- 1

- 1

   
 

Afronding

4

 

- 3

1

 

 

 

 

 

  • 1. Op dit project is naast een overboeking ten behoeve van het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS een terugboeking naar het FES van ca. € 0,3 mln. aangebracht als afrekening van in 2010 verrichte uitgaven.

  • 2. Op dit project is in 2011, naast een relatief kleine aanpassing als gevolg van het voordelig saldo over 2010, een subsidietaakstelling van ca. € 1,1 mln. aangebracht oplopend naar ca. € 3,2 mln. in 2014. Voorts is op basis van verstrekte subsidiebeschikkingen en een inschatting van de nog te verstrekken subsidiebeschikkingen het kasritme aangepast, waardoor in 2010 ca. € 9,3 mln. is terug geboekt naar het ministerie van Financiën. Deze gelden worden thans weer opgevraagd.

  • 3. Dit project is inmiddels opgeleverd. De opgenomen uitgavenmutatie betreft een tegenvaller als gevolg van de afwikkeling van een claim van een aannemerscombinatie.

15.05 Verkenningen en planstudies voor tracébesluit

De onder deze operationele doelstelling opgenomen mutaties hebben voor een deel betrekking op de verdeling van het voordelig saldo over 2010 en het nieuwe bekostigingsmodel bij RWS. Voor een ander deel zijn deze het gevolg van de in het Regeerakkoord opgenomen subsidietaakstelling (vanaf 2015) alsmede de onderstaande structurele begrotingsaanpassingen die eveneens voorvloeien uit het Regeerakkoord:

  • A19 Breder toepassen PPS bij aanleg infrastructuur;

  • A25 Ruimtelijke inpassing bovenwettelijk;

  • A26 Vereenvoudiging omgevingsrecht.

16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaproj.niet Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletorie begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

370 609

0

158 846

529 455

- 143

3 742

6 380

6 105

Uitgaven

658 605

0

- 12 636

645 969

- 143

3 742

6 380

6 105

16.01 Project Mainportontwikkeling R'dam

443 318

0

3 808

447 126

0

0

0

0

16.01.01 Planstudie PMR

0

0

0

0

       

16.01.02 Realisatieprogramma PMR

443 318

0

3 808

447 126

       

16.02 Ruimte voor de Rivier

172 831

0

- 40 174

132 657

- 16 746

- 13 515

- 11 083

- 10 446

16.03 Maaswerken

42 456

0

2 163

44 619

- 4 964

- 4 310

- 4 104

- 5 016

16.04 Netwerkgebonden kosten megaproj. niet VenV

0

0

21 567

21 567

21 567

21 567

21 567

21 567

16.04.01 Apparaatskosten RWS

0

0

21 567

21 567

21 567

21 567

21 567

21 567

16.04.02 Overige netwerkgebonden kosten

0

0

0

0

       

Van totale uitgaven:

 

 

 

 

 

 

 

 

– Apparaatsuitgaven

     

47

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

21 567

       

– Restant

     

624 355

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

0%

       

16.09 Ontvangsten

20 186

0

2 601

22 787

 

 

 

 

Voorjaarsnotamutaties (Bedragen x EUR 1 mln.)

Realisatie Megaprojecten niet VenV (16)

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Gevolgen MIRT-budget

 

(1)

(2)

(3)

(2)

(5)

(6)

(7)

(8)

 

Uitgaven

658

0

- 12

646

0

5

7

7

 

Project Mainport Rotterdam

443

0

4

447

0

0

0

0

 

Uitvoeringsorganisatie

1

 

3

4

         

750 ha

0

   

0

         

Groene verbinding

8

   

8

         

Bestaand Rotterdams Gebied (BRG)

0

   

0

         

Voorfinanciering FES monitoringsprogramma

0

   

0

         

Voorfinanciering FES natuurcompensatie

10

 

1

11

         

Landaanwinning

356

   

356

         

BTW Buitencontour

68

   

68

         

Onvoorzien

0

   

0

         

Ruimte voor de rivier

173

0

- 40

133

- 17

- 13

- 11

- 10

 

Uitvoeringskosten

135

 

- 41

94

- 7

- 7

- 7

- 7

 

Planstudiekosten

5

 

14

19

         

Projectorganisatie en projectmanagement

13

 

- 13

0

- 10

- 6

- 4

- 3

 

EU en projectgebonden ontvangsten

20

   

20

         

Maaswerken

42

0

2

44

- 5

- 4

- 4

- 5

 

Zandmaas

38

 

- 4

34

- 4

- 3

- 3

- 4

 

Grensmaas

4

 

6

10

- 1

- 1

- 1

- 1

 

Apparaatskosten RWS

   

22

22

22

22

22

22

 

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletorie begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

132 220

0

163 390

295 610

- 40 000

- 40 000

- 40 000

- 300 000

Uitgaven

0

0

81 583

81 583

- 40 000

- 40 000

- 40 000

- 300 000

17.01 Westerscheldetunnel

0

0

5 147

5 147

 

 

 

 

17.02 Betuweroute

0

0

19 749

19 749

       

17.03 Hoge snelheidslijn

0

0

53 346

53 346

0

0

0

0

17.03.01 Realisatie HSL-zuid

0

0

53 346

53 346

       

17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen

0

0

0

0

       

17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen

0

0

0

0

       

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

0

0

3 341

3 341

- 40 000

- 40 000

- 40 000

- 300 000

17.05 Zuiderzeelijn

0

0

0

0

 

 

 

 

Van totale uitgaven:

               

– Apparaatsuitgaven

     

- 2 897

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

0

       

– Restant

     

84 480

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

49%

       

17.09 Ontvangsten

0

0

0

0

 

 

 

 

17.03 Hoge snelheidslijn

Door het ministerie van Financiën wordt uit de aanvullende post via het bijdrage artikel 19 € 11 mln. aan de begroting toegevoegd ter compensatie van de BTW uitgaven.

Voort is een desaldering aangebracht van ca. € 5,3 mln. als gevolg van in 2010 gerealiseerde maar niet geraamde inkomsten uit de verkoop van restgronden en werkzaamheden voor derden. Deze inkomsten kunnen via de verwerking van het voordelig saldo 2010 aan de uitgavenbegroting voor 2011 worden toegevoegd.

17.04 Anders betalen voor mobiliteit

De structurele aanpassing van de raming vanaf 2012 betreft een begrotingsaanpassing voorvloeiend uit het Regeerakkoord (A22 Niet invoeren kilometerheffing).

De mutatie in 2011 betreft enerzijds de verwerking van het voordelig saldo over 2010 en anderzijds een overboeking uit het FES voor in 2010 verrichte hogere uitgaven.

18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Verplichtingen

20 920

0

287 498

308 418

279 255

277 367

277 814

280 052

Uitgaven

27 103

0

288 565

315 668

279 255

277 367

277 814

280 052

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

       

18.03 Intermodaal vervoer

6 377

0

6 413

12 790

       

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

0

0

2 250

2 250

       

18.05 Railinfrabeheer

5 525

0

0

5 525

       

18.06 Externe veiligheid

9 397

0

3 985

13 382

       

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert.

5 804

0

- 5 239

565

- 5 862

- 5 960

- 6 076

- 6 238

18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven

5 804

0

- 5 377

427

- 5 862

- 5 960

- 6 076

- 6 238

18.07.02 Subsidies algemeen

0

0

138

138

       

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

0

0

281 156

281 156

285 117

283 327

283 890

286 290

18.08.01 Apparaatskosten RWS

0

0

219 284

219 284

224 784

224 784

226 484

228 884

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

0

0

61 872

61 872

60 333

58 543

57 406

57 406

Van totale uitgaven:

 

 

 

 

 

 

 

 

– Apparaatsuitgaven

     

104

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

     

281 156

       

– Restant

     

34 408

       

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

     

14%

       

18.09 Ontvangsten

5 525

0

- 234

5 291

 

 

 

 

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

354 756

354 756

 

 

 

 

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

Zoals in het algemeen deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo over het jaar 2010 ruim € 354,7 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2011 geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen).

Bij nagenoeg alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.

De programmatische doorwerking van de projectvertragingen- en versnellingen wordt betrokken bij het opstellen van het nieuwe MIRT 2012.

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

(8)

Ontvangsten

7 936 198

83 013

- 520 793

7 498 418

- 354 161

- 15 021

- 120 402

- 604 324

19.09 Ten laste van begroting VenW

6 376 891

1 642 320

- 520 793

7 498 418

- 354 161

- 15 021

- 120 402

- 604 324

19.10 Ten laste van het FES

1 559 307

- 1 559 307

0

0

 

 

 

 

19.09 Ten laste van begroting VenW

De bijstelling van de inkomstenraming bij deze operationele doelstelling betreft voor een groot deel een structurele verlaging die voortvloeit uit de in het Regeerakkoord opgenomen taakstellingen die op de diverse artikelen in het Infrastructuurfonds zijn aangebracht. Dit onder afstrek van de reeds belegde gelden uit de enveloppe Infra en (vaar)wegen, die in het kader van het leegboeken van het FES aan de begroting van het fonds worden toegevoegd.

Voor een kleiner deel betreft het de op de diverse artikelen in de begroting van het Infrastructuurfonds aangebrachte subsidietaakstelling en een per saldo lagere bijdrage uit het FES, die betrekking heeft op het jaar 2010 (zie ook de specificatie hieronder):

11.03.02 Innovatie KRW

+476 000

11.03.02 Synergie KRW/WB21

+286 000

12.03.01 ZSM Spoedwet Wegverbr.

+250 000

12.03.01 A1/6/9 Schiphol/Adam-Almere

- 108 801 000

12.03.01 FES pilot A10 A'dam

- 1 046 000

12.03.01 FES Quick wins wegen

+333 000

13.03.01 OV-SAAL

- 6 695 000

13.05.01 Progr.Hoogfreq.Spoor (PHS)

+100 000

15.03.01 Dynamische verkeersmanagement vaarwegen

- 250 000

17.04.01 Betalen voor mobiliteit

+16 369 000

Totaal

- 98 978 000

Verder vinden via dit bijdrageartikel overboekingen met het ministerie van Financiën plaats voor de inpassing van het DBFM-contract A2 Lunetten-Veenendaal, de verwerking van een kasschuif op het Hoogwaterbeschermingsprogramma ten behoeve van het Bestuursakkoord Water, de verwerking van een technische kasschuif ten behoeve van de rijksbrede problematiek en een terugboeking van een in 2010 verrichte versnelde betaling voor het basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet

Voorts wordt de raming bijgesteld in verband met een vergoeding voor de BTW op de projecten HSL-Zuid en Betuweroute en gelden ten behoeve van de projecten Zandmotor en Quick Wins Binnenhavens.

Als laatste zijn overboekingen opgenomen naar de ministeries van Defensie, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van de kustwacht, het bedrijventerrein Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard en de ZW-Delta en Waddengebied en het gemeente- en provinciefonds.

Voor de volledigheid zijn de bovenstaande mutaties in onderstaande tabel meerjarig in beeld gebracht:

Omschrijving

2011

2012

2013

2014

2015

Regeerakkoord

 

– 60 000

– 80 000

–220 000

– 760 000

Env.Infra en (vaar)wegen: ikv leegboeken FES

 

6 000

6 000

6 000

5 529

Subsidietaakstelling

– 6 012

– 17 164

– 19 943

– 26 735

– 29 431

Inpassing DBFM A12 Lunetten–Veenendaal

– 77 993

– 5 441

– 78 335

13 157

13 157

Verwerking technische kasschuif

100 000

– 250 000

– 75 000

75 000

150 000

Hoogwaterbeschermingsprogramma

– 254 255

– 24 200

231 613

30 421

16 421

Basispakket Beheer en Onderhoud van 2011 naar 2010

– 200 000

       

Lagere FES bijdrage over 2010

– 98 978

       

Diverse overboekingen

16 445

– 3 356

644

1 755

 

Totaal

– 520 793

– 354 161

– 15 021

– 120 402

– 604 324

Naar boven