32 670 Voortgang Natura 2000

Nr. 69 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 maart 2013

In uw brief van 28 februari jl. heeft u mij gevraagd in te gaan op een aantal vragen over Natura 2000 en de verkoop van bestaande natuur. Bijgaand doe ik u de antwoorden toekomen.

Samenvoegen van Natura 2000-gebieden

Het samenvoegen van gebieden kan, zoals ook geconcludeerd in het rapport van Alterra1, Kamerstuk 32 670, nr. 68, ruimte bieden voor natuur en regionale ontwikkelingen. Duidelijk is ook dat dit niet voor alle gebieden aan de orde is. Daarom worden alleen gebieden samengevoegd waar dit positieve effecten heeft. Voor dit moment betreft dat alleen de samenvoeging van de in ontwerp aangewezen Natura 2000-gebieden Gelderse Poort, Uiterwaarden IJssel, Uiterwaarden Nederrijn en Uiterwaarden Waal. Door deze gebieden samen te voegen kan binnen een groter gebied worden gezocht naar de beste plekken om doelen te realiseren en naar potenties om natuurwaarden uit te breiden. Hierdoor kan op andere plekken ruimte ontstaan voor economische en andere gewenste ontwikkelingen. Dit komt samen in het beheerplan. Hiermee ontstaat een duidelijk kader voor vergunningverlening. Daarnaast kunnen in het beheerplan, zoals ook aangegeven in het rapport van Alterra, mogelijkheden voor compensatie en mitigatie worden aangegeven. Het samenvoegen van de gebieden gebeurt in overleg met de bevoegde instanties. Het in voorbereiding zijnde beheerplan, getrokken door de provincie Gelderland, is reeds een overkoepelend beheerplan voor deze gebieden.

Op dit moment zie ik geen andere gebieden waar het samenvoegen direct voordelen biedt. Wanneer in de toekomst blijkt dat samenvoegen voor andere Natura 2000-gebieden alsnog kansen en mogelijkheden biedt, wil ik dit waar mogelijk graag faciliteren.

Aanwijzen van Natura 2000-gebieden

Conform de aangenomen motie van het lid Van Veldhoven c.s. (Kamerstuk 33 400 XIII, nr. 89) zal ik voor de zomer de aanwijzing van de gebieden weer ter hand nemen. Er moeten nog zo’n 100 gebieden definitief worden aangewezen, ik heb het voornemen dit in een drietal groepen te doen. Voor deze indeling is gekozen om, met het oog op goed bestuur, maatschappelijke organisaties en betrokkenen voldoende gelegenheid te bieden om de voor hen relevante besluiten te bestuderen en waar nodig beroep aan te tekenen.

Verkoop bestaande natuur

In het bestuursakkoord Natuur is afgesproken dat de ontwikkelopgave wordt gerealiseerd door middel van het grond voor grond principe. Voor de dekking zullen onder andere gronden worden benut die na de herijking buiten de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) vallen. De provincie Overijssel heeft geïnventariseerd welke gronden hiervoor in aanmerking kunnen komen. De provincie heeft vastgesteld dat er beperkte mogelijkheden zijn voor het inzetten van nog niet ingerichte natuur. Daarbij hebben de betreffende terreinbeherende organisaties die feitelijk eigenaar zijn, inmiddels aangegeven alleen te willen meewerken indien de opbrengst ten goede komt aan het realiseren van hun wensen voor de ontwikkelopgave in Overijssel. In deze fase is nog zeker geen sprake van verkoop van natuurgronden.

Staatsbosbeheer heeft van het kabinet Rutte I een financiële taakstelling van € 100 mln. opgelegd gekregen, te realiseren via verkoop van gronden buiten de EHS. Staatsbosbeheer gaat in Overijssel starten met het verkopen van landschapselementen gelegen buiten de EHS als invulling van deze verkooptaakstelling. De verkoop van deze gronden vindt plaats middels een openbare, transparante manier.

De staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Bijlsma, R.J., C.J. Bastmeijer, M.E.A. Broekmeyer, R.J.F. Bugter, F.M. Fleurke, H.P.J. Huiskes en J.A.M. Janssen, 2012. Samenvoeging Natura 2000-gebieden; Juridische, bestuurlijke en ecologische (on)mogelijkheden, kansen en risico’s. Wageningen,Alterra, Alterra-rapport 2348.

Naar boven