Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 maart 2013
In uw brief van 28 februari jl. heeft u mij gevraagd in te gaan op een aantal vragen
over Natura 2000 en de verkoop van bestaande natuur. Bijgaand doe ik u de antwoorden
toekomen.
Samenvoegen van Natura 2000-gebieden
Het samenvoegen van gebieden kan, zoals ook geconcludeerd in het rapport van Alterra1, Kamerstuk 32 670, nr. 68, ruimte bieden voor natuur en regionale ontwikkelingen. Duidelijk is ook dat dit
niet voor alle gebieden aan de orde is. Daarom worden alleen gebieden samengevoegd
waar dit positieve effecten heeft. Voor dit moment betreft dat alleen de samenvoeging
van de in ontwerp aangewezen Natura 2000-gebieden Gelderse Poort, Uiterwaarden IJssel,
Uiterwaarden Nederrijn en Uiterwaarden Waal. Door deze gebieden samen te voegen kan
binnen een groter gebied worden gezocht naar de beste plekken om doelen te realiseren
en naar potenties om natuurwaarden uit te breiden. Hierdoor kan op andere plekken
ruimte ontstaan voor economische en andere gewenste ontwikkelingen. Dit komt samen
in het beheerplan. Hiermee ontstaat een duidelijk kader voor vergunningverlening.
Daarnaast kunnen in het beheerplan, zoals ook aangegeven in het rapport van Alterra,
mogelijkheden voor compensatie en mitigatie worden aangegeven. Het samenvoegen van
de gebieden gebeurt in overleg met de bevoegde instanties. Het in voorbereiding zijnde
beheerplan, getrokken door de provincie Gelderland, is reeds een overkoepelend beheerplan
voor deze gebieden.
Op dit moment zie ik geen andere gebieden waar het samenvoegen direct voordelen biedt.
Wanneer in de toekomst blijkt dat samenvoegen voor andere Natura 2000-gebieden alsnog
kansen en mogelijkheden biedt, wil ik dit waar mogelijk graag faciliteren.
Aanwijzen van Natura 2000-gebieden
Conform de aangenomen motie van het lid Van Veldhoven c.s. (Kamerstuk 33 400 XIII, nr. 89) zal ik voor de zomer de aanwijzing van de gebieden weer ter hand nemen. Er moeten
nog zo’n 100 gebieden definitief worden aangewezen, ik heb het voornemen dit in een
drietal groepen te doen. Voor deze indeling is gekozen om, met het oog op goed bestuur,
maatschappelijke organisaties en betrokkenen voldoende gelegenheid te bieden om de
voor hen relevante besluiten te bestuderen en waar nodig beroep aan te tekenen.
Verkoop bestaande natuur
In het bestuursakkoord Natuur is afgesproken dat de ontwikkelopgave wordt gerealiseerd
door middel van het grond voor grond principe. Voor de dekking zullen onder andere
gronden worden benut die na de herijking buiten de Ecologische Hoofdstructuur (EHS)
vallen. De provincie Overijssel heeft geïnventariseerd welke gronden hiervoor in aanmerking
kunnen komen. De provincie heeft vastgesteld dat er beperkte mogelijkheden zijn voor
het inzetten van nog niet ingerichte natuur. Daarbij hebben de betreffende terreinbeherende
organisaties die feitelijk eigenaar zijn, inmiddels aangegeven alleen te willen meewerken
indien de opbrengst ten goede komt aan het realiseren van hun wensen voor de ontwikkelopgave
in Overijssel. In deze fase is nog zeker geen sprake van verkoop van natuurgronden.
Staatsbosbeheer heeft van het kabinet Rutte I een financiële taakstelling van € 100
mln. opgelegd gekregen, te realiseren via verkoop van gronden buiten de EHS. Staatsbosbeheer
gaat in Overijssel starten met het verkopen van landschapselementen gelegen buiten
de EHS als invulling van deze verkooptaakstelling. De verkoop van deze gronden vindt
plaats middels een openbare, transparante manier.
De staatssecretaris van Economische Zaken,
S.A.M. Dijksma