32 637 Bedrijfslevenbeleid

Nr. 184 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 juni 2015

Tijdens het Algemeen Overleg Marktwerking, Mededinging en Staatsteun van 19 juni 2014 is gesproken over de werking van de horecabiermarkt en de onderlinge verstandhouding tussen brouwers en horecaondernemers. Conform mijn toezegging1 tijdens dat Algemeen Overleg heeft op 26 mei jl. een derde gesprek plaatsgevonden bij het Ministerie van Economische Zaken met bierbrouwers en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Met deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomsten van dit gesprek.

Achtergrond

Eind 2013 heb ik op verzoek van uw Kamer een gesprek op gang gebracht tussen partijen uit de horecabiersector om de onderlinge verstandhouding tussen brouwers en horecaondernemers te verbeteren. Daarbij zijn ook de aanbevelingen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) betrokken, die zij deed in haar analyse van de horecabiermarkt2. Op basis van die analyse zag de ACM geen aanleiding om in te grijpen op grond van de Mededingingswet, maar zag zij wel mogelijkheden om de dynamiek in de sector te versterken. De ACM heeft daartoe aanbevelingen gedaan voor het transparanter maken van overeenkomsten tussen horecaondernemers en brouwers. Daarnaast deed zij aanbevelingen over de voorwaarden waaronder brouwers onderlinge overname van bruikleeninstallaties regelen wanneer een horecaondernemer overstapt en de bruikleeninstallatie laat overnemen door de nieuwe leverancier. Ook deed de ACM aanbevelingen voor verdere professionalisering van horecaondernemers om hun onderhandelingsruimte richting brouwers beter te benutten.

Onderlinge verstandhouding

Na het eerste gesprek op 28 november 2013 hebben diverse gesprekken plaatsgevonden tussen partijen in de sector om de verstandhouding te verbeteren en te werken aan de invulling van de aanbevelingen van de ACM. Inmiddels hebben 10 collectieve gesprekken plaatsgevonden met KHN en bierbrouwers, waarvan drie met het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast zijn ook bilaterale gesprekken gevoerd tussen KHN en brouwers.

Tijdens het meest recente gesprek op 26 mei jl. bij mijn ministerie gaven alle partijen aan dat de verstandhouding in de sector de afgelopen jaren veel beter is geworden. Er is op een prettige manier en in goede sfeer samengewerkt aan de invulling van de aanbevelingen van de ACM. Partijen geven aan dat er zowel collectief als individueel is gewerkt aan het verbeteren van transparantie en professionaliteit. Over wat er gezamenlijk bereikt is, zijn de partijen positief. Zij geven aan dat werken aan verbetering van transparantie en professionalisering van ondernemerschap een continue opgave blijft.

Transparantie en professionalisering

Transparante contractvoorwaarden

Om de transparantie van contractvoorwaarden concreet te verbeteren is door partijen naar diverse opties gekeken, waaronder de mogelijkheid van modelovereenkomsten. Omdat modelovereenkomsten zouden kunnen raken aan commerciële aspecten waarop brouwers zich individueel willen kunnen onderscheiden, is daar niet voor gekozen. In plaats daarvan is door de partijen gezamenlijk gewerkt aan een lijst met uniforme uitleg van veelgebruikte begrippen in contracten. Door een uniforme uitleg van deze begrippen te volgen wordt de inhoud van contracten transparanter en beter vergelijkbaar. De lijst met uitleg van begrippen zal worden gepubliceerd op de website van KHN. Daarnaast wordt bezien of de lijst ook op de website van Nederlandse Brouwers kan worden gepubliceerd.

Naast de collectieve inspanning om transparantie te verbeteren, werken brouwers individueel aan transparante contracten en staan zij ervoor open om bilateraal met KHN te bezien wat er beter kan in de contracten tussen brouwers en horecaondernemers.

Informatievoorziening aan ondernemers

Voor een verdere professionalisering van horecaondernemers is door KHN gewerkt aan «checklists» voor ondernemers voor vier veel voorkomende contracten tussen brouwers en horecaondernemers. Met de «checklists» kunnen ondernemers betere vragen stellen aan meerdere brouwers en zodoende beter geïnformeerde keuzes maken ten aanzien van de contracten die zij met brouwers aangaan. Dit sluit aan bij de conclusie van de ACM dat betere informatievoorziening over de condities in contracten horecaondernemers kan helpen bij het vergroten en benutten van hun onderhandelingsruimte richting brouwers.

Onderlinge overname bruikleengoederen

Naar aanleiding van haar analyse deed de ACM ook de aanbeveling om het «Model Overname Bruikleengoederen» aan te passen en openbaar te maken. Dit model werd door een aantal brouwers gehanteerd bij de onderlinge overname van bruikleeninstallaties wanneer een horecaondernemer overstapt en de bruikleeninstallatie laat overnemen door de nieuwe leverancier. In mijn brieven3 van 22 januari 2014 en 6 juni 2014 heb ik aangegeven dat brouwers ervoor hadden gekozen niet meer dit model te hanteren, maar erop inzetten afspraken over onderlinge overname van bruikleeninstallaties bilateraal in te vullen. Recent is echter in Nederlandse Brouwers-verband een nieuw model vastgesteld voor frequent claimverkeer als gevolg van overname van bruikleengoederen. Dit model helpt het onderlinge claimverkeer efficiënt af te handelen. In het model worden prijzen uit openbare bronnen gehanteerd voor bruikleengoederen en wordt een lineaire afschrijvingsmethodiek gehanteerd. Het model is op de website van de Nederlandse Brouwers geplaatst.

Vervolg

De onderlinge verstandhouding in de horecabiersector is de afgelopen jaren flink verbeterd en er is gewerkt aan de invulling van de aanbevelingen van de ACM. Ik verwacht dat de verbeteringen op het gebied van transparantie van contracten en professionalisering van ondernemers de komende jaren in de praktijk hun werk gaan doen. In overleg met de betrokken partijen heb ik afgesproken dat ik over twee jaar het initiatief neem om een nieuw gesprek te plannen om te bezien hoe de verhouding in de sector is en hoe de voortgang is op het gebied van transparantie.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Kamerstuk 27 879, nr. 49

X Noot
2

Bijlage bij Kamerstuk 32 637, nr. 60

X Noot
3

Kamerstuk 24 036, nrs. 406 en 408

Naar boven