32 609 XI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave:

 

Pag:

  

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

2

B. Begrotingstoelichting

4

1. Leeswijzer

4

2.1. De beleidsartikelen

4

Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging

4

Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid

5

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit

5

Artikel 4. Duurzaam produceren

6

Artikel 6. Risicobeleid

7

Artikel 7. Versterken van het internationale VROM en WWI beleid

7

Artikel 9. Handhaving en toezicht

8

Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit

9

2.2. De niet-beleidsartikelen

10

Artikel 91. Algemeen

10

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien

12

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaten van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen.

De begrotingsartikelen van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, inclusief de daarbij behorende budgetten, worden toegevoegd aan andere begrotingen binnen de Rijksbegroting.

In onderdeel B van deze memorie van toelichting (de zgn. begrotingstoelichting) wordt een en ander nader toegelicht.

Wetsartikel 4

Lid 1 en 2

Door de opheffing van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer kan er bij een juiste toepassing van artikel 1, eerste lid, onder a, van de Comptabiliteitswet 2001 geen sprake meer zijn van een begroting van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Artikel 1, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 regelt welke begrotingen tot de Rijksbegroting behoren. De begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wordt daarin niet geregeld. Om die reden wordt in deze artikelleden geregeld, dat er als onderdeel van de Rijksbegroting voor 2011 een aparte begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zal zijn en welke minister het beheer over die begroting voert.

Feitelijk is het voeren van het beheer over deze begroting voor 2011 beperkt, omdat deze begroting door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting tot een zogenoemde nul-begroting wordt teruggebracht. Het beheer beperkt zich dus tot het zorgdragen voor een juiste overdracht van de budgetten naar de betrokken andere begrotingen.

Lid 3.

Door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting wordt de begroting 2011 van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) tot een zogenoemde nul-begroting teruggebracht. Dat is indirect het gevolg van het besluit van het kabinet om het Ministerie van VROM op te heffen. Het opmaken van een jaarverslag met betrekking tot een nul-begroting is niet zinvol, omdat er geen sprake kan zijn van het voeren van financieel beheer; er kunnen immers met betrekking tot zo?n begroting in 2011 geen verplichtingen worden aangegaan, geen uitgaven worden verricht en geen ontvangsten worden gerealiseerd. Ook het opstellen van een saldibalans op enig moment in 2011 is in zo’n situatie niet zinvol. De saldibalans per 31 december 2010 wordt daarmee de eind(saldi)balans van VROM. Over het jaar 2011 vindt er dus geen verantwoording plaats aan de hand van financiële jaarstukken van VROM. Om die reden wordt in dit wetsartikel bepaald dat, in afwijking van hetgeen de Comptabiliteitswet 2001 voor going-concern-situaties voorschrijft, voor het jaar 2011 geen jaarverslag en saldibalans worden opgemaakt.

Naast de (begrotings)overdracht van de budgetten die bij de wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van VROM voor het jaar 2011 door de Staten-Generaal zijn gevoteerd, welke overdracht bij de onderhavige incidentele suppletoire begroting plaatsvindt, zullen administratief de posten op de saldibalans per 31 december 2010 (moeten) worden overgedragen naar de financiële administratie(s) die verbonden is (zijn) aan de begroting(en) waaraan de betrokken beleidsaangelegenheden worden overgedragen.

Met het oog op een juiste overdracht en de controle daarop is het noodzakelijk dat uit de administratie van VROM inzichtelijk kan worden afgeleid welke onderdelen van de saldibalans aan welke financiële administratie(s) zijn overgedragen, gespecificeerd naar de betrokken onderdelen van die administratie(s). De betrokken Auditdienst(en) en de Algemene Rekenkamer kunnen in het kader van het onderzoek 2011 van het financieel beheer en van de jaarverslagen van de Ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vaststellen of de overdracht van die saldibalansposten op een juiste wijze is uitgevoerd.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

mede namens

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

In deze incidentele suppletoire begroting worden in aanvulling op de nota van wijziging (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 XI, nr. 6) de begrotingsaanpassingen voor 2011 voortvloeiend uit het Regeerakkoord met betrekking tot de beleidsherverkavelingen doorgevoerd.

De beleidsherverkavelingen leiden ertoe dat de budgetten van de begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer worden overgeboekt naar de begroting van:

  • Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M)

  • Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I)

  • Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

Dit betreft de beleidsartikelen 1 tot en met 10 en de niet beleidsartikelen 91 en 92.

In de artikelsgewijze toelichting worden in de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid» voor het begrotingsjaar 2011 en de meerjarenramingen 2012–2015 de overboekingen per begrotingsartikel zichtbaar gemaakt en waar nodig toegelicht. Voor de uitgaven worden de overboekingen per operationele doelstelling gespecificeerd. Tevens wordt daarbij aangegeven naar welke begroting de budgetten worden overgeboekt.

In samenhang met de beleidsherverkaveling wordt in deze incidentele suppletoire begroting ook de begrotingsstaat van de baten-lasten dienst Nederlandse Emissieautoriteit gewijzigd. Daarbij worden de onderhavige ramingen van baten en lasten, en van kapitaaluitgaven en -ontvangsten echter niet gewijzigd. Derhalve wordt dit niet nader toegelicht in de artikelsgewijze toelichting.

De begroting(sstaat) van het Waddenfonds ondergaat op grond van de onderhavige incidentele suppletoire begrotingswet geen wijziging.

2.1. De beleidsartikelen

Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 1. Optimalisering van de ruimtelijke afweging (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

37 759

– 37 759

0

– 37 712

– 28 495

– 27 722

– 27 678

  

Uitgaven:

43 181

– 43 181

0

– 37 792

– 28 806

– 27 678

– 27 678

  

Programma:

43 181

– 43 181

0

– 37 792

– 28 806

– 27 678

– 27 678

  
 

Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren

4 282

– 4 282

0

– 4 203

– 3 097

– 1 969

– 1 969

I&M

51

 

Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie

38 899

– 38 899

0

– 33 589

– 25 709

 – 25 709

– 25 709

I&M

51

Ontvangsten:

934

– 934

0

0

– 934

– 934

– 934

I&M

51

Toelichting

De budgetten van artikel 1 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 51 van de begroting van I&M.

Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

77 616

– 77 616

0

– 39 719

– 47 958

– 45 399

– 46 208

  

Uitgaven:

163 309

– 163 309

0

– 114 071

– 239 874

– 85 299

– 63 708

  

Programma:

163 309

– 163 309

0

– 114 071

– 239 874

– 85 299

– 63 708

  
 

Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit:

11 387

– 11 387

0

– 5 923

– 8 234

– 2 165

– 1 165

  
  

FES Mooi Nederland

7 361

– 7 361

0

– 1 495

– 1 400

– 1 800

– 800

I&M

52

  

Bufferzones

3 661

– 3 661

0

– 4 063

– 6 469

  

I&M

52

  

Overige instrumenten behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit

365

– 365

0

– 365

– 365

– 365

– 365

I&M

52

            
 

Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis:

148 775

– 148 775

0

– 105 156

– 226 830

– 78 324

– 57 733

  
  

Projecten gebiedsontwikkeling (FES)

100 887

– 100 887

0

– 72 400

– 190 200

– 39 800

– 17 500

I&M

52

  

Waarvan:

         
 

Verdeling 17,5 fte over de directies

220

– 220

0

– 220

– 220

– 220

– 220

I&M

61

 

Restant FES

100 667

– 100 667

0

– 72 180

– 189 980

– 39 580

– 17 280

I&M

52

            
  

Overige instrumenten gebiedsontwikkeling

14 010

– 14 010

0

– 3 878

– 4 006

– 4 234

– 4 234

I&M

52

  

Het Waddenfonds

33 878

– 33 878

0

– 28 878

– 32 624

– 34 290

– 35 999

I&M

52

            
 

Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid

3 147

– 3 147

0

– 2 992

– 4 810

– 4 810

– 4 810

  
  

Waarvan:

         
 

Beleidsdeel

737

– 737

0

– 737

– 2 948

– 2 948

– 2 948

I&M

52

 

Uitvoering

2 410

– 2 410

0

– 2 255

– 1 862

– 1 862

– 1 862

BZK

49

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

  

Toelichting

De budgetten van artikel 2 worden integraal overgeboekt naar de nieuwe artikelen 52 en 61 van de begroting van I&M, behalve het uitvoeringsdeel van het programma «Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid» dat naar het nieuwe artikel 49 van de begroting van BZK wordt overgeboekt.

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

70 105

– 70 105

0

– 87 832

– 104 223

– 61 372

– 59 812

  

Uitgaven:

97 080

– 97 080

0

– 86 555

– 104 043

– 61 372

– 53 812

  

Programma:

97 080

– 97 080

0

– 86 555

– 104 043

– 61 372

– 53 812

  
 

Tegengaan klimaatverandering

17 503

– 17 503

0

– 8 856

– 22 260

– 22 260

– 22 259

  
  

Waarvan:

 

 

 

    

 

 
 

Overig deel Tegengaan klimaatverandering

12 003

– 12 003

0

– 8 856

– 4 260

– 4 260

– -4 259

I&M

53

 

CCS

5 500

– 5 500

0

0

– 18 000

– 18 000

– 18 000

EL&I

4

            
 

Verbeteren luchtkwaliteit

50 538

– 50 538

0

– 51 889

– 51 889

– 9 900

– 2 900

I&M

53

            
 

Stimuleren van duurzame mobiliteit

15 336

– 15 336

0

– 14 528

– 20 028

– 20 017

– 19 617

I&M

53

            
 

Bevorderen duurzame industrie

13 703

– 13 703

0

– 11 282

– 9 866

– 9 195

– 9 036

I&M

53

Ontvangsten:

0

0

0

0

– 700 000

– 700 000

– 700 000

I&M

53

Toelichting

De budgetten van artikel 3 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 53 van de begroting van I&M, behalve het CCS deel van het programma «Tegengaan klimaatverandering» dat naar de begroting van EL&I wordt overgeboekt.

Artikel 4. Duurzaam produceren

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 4. Duurzaam produceren (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

17 395

– 17 395

0

– 15 167

– 14 905

– 14 868

– 16 072

  

Uitgaven:

136 370

– 136 370

0

– 130 992

– 15 330

– 15 293

– 16 072

  

Programma:

136 370

– 136 370

 

– 130 992

– 15 330

– 15 293

– 16 072

  
 

Reductie van milieubelasting door (ketengericht) afval- en producentenbeheer

124 262

– 124 262

0

– 124 832

– 9 302

– 9 265

– 10 044

I&M

54

           
 

Verbeteren van milieukwaliteit van bodem en water

5 227

– 5 227

0

– 3 604

– 3 898

– 3 898

– 3 898

I&M

54

            
 

Duurzaam gebruik van ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen

6 881

– 6 881

0

– 2 556

– 2 130

– 2 130

– 2 130

I&M

54

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

  

Toelichting

De budgetten van artikel 4 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 54 van de begroting van I&M.

Artikel 6. Risicobeleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 6. Risicobeleid (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

47 846

– 47 846

0

– 39 996

– 12 877

– 14 390

– 71 690

  

Uitgaven:

61 396

– 61 396

0

– 43 466

– 16 490

– 17 490

– 71 690

  

Programma:

61 396

– 61 396

0

– 43 466

– 16 490

– 17 490

– 71 690

  
 

Veilig gebruik van chemische stoffen

3 109

– 3 109

0

– 4 184

– 3 788

– 3 788

– 3 788

I&M

56

            
 

Bescherming tegen straling

5 543

– 5 543

0

– 5 057

– 3 771

– 3 771

– 3 771

  
  

Waarvan:

         
 

Overig deel Bescherming tegen straling

1 680

– 1 680

0

– 2 325

– 2 644

– 2 448

– 2 268

I&M

56

 

Straling

3 863

– 3 863

0

– 2 732

– 1 127

– 1 323

– 1 503

EL&I

4

            
 

Verantwoorde toepassing van ggo's

2 756

– 2 756

0

– 3 053

– 3 342

– 3 342

– 3 342

I&M

56

            
 

Beheersing van risico's externe veiligheid

49 988

– 49 988

0

– 31 172

– 5 589

– 6 589

– 60 789

  
  

Waarvan:

         
 

Overig deel Beheersing van risico's externe veiligheid

49 388

– 49 388

0

– 30 572

– 5 289

– 6 589

– 60 789

I&M

56

 

Project Weerstandsverhoging

600

– 600

0

– 600

– 300

0

0

EL&I

4

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

  

Toelichting

De budgetten van artikel 6 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 56 van de begroting van I&M, behalve de instrumenten ten behoeve van «Straling» en het «Project Weerstandsverhoging» die naar de begroting van EL&I worden overgeboekt.

Artikel 7. Versterken van het internationale VROM en WWI beleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 7. Versterken van het internationale milieubeleid (x € 1 000,–)
     

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

9 071

– 9 071

0

– 8 615

– 8 568

– 8 451

– 9 351

  

Uitgaven:

101 795

– 101 795

0

– 92 593

– 65 020

– 8 451

– 9 351

  

Programma:

101 795

– 101 795

0

– 92 593

– 65 020

– 8 451

– 9 351

  
 

Clean Development Mechanism

93 675

– 93 675

0

– 84 739

– 54 729

0

0

I&M

57

            
 

Internationaal milieubeleid:

5 001

– 5 001

0

– 5 965

– 6 565

– 6 725

– 6 725

  
  

Internationaal milieubeleid (HGIS):

3 310

– 3 310

0

– 4 314

– 4 914

– 5 074

– 5 074

I&M

57

  

Internationaal milieubeleid (niet-HGIS):

1 691

– 1 691

0

– 1 651

– 1 651

– 1 651

– 1 651

  
  

Waarvan:

         
 

Overig deel Internationaal milieubeleid (niet-HGIS)

1 076

– 1 076

0

– 1 036

– 1 036

– 1 036

– 1 036

I&M

57

 

WWI middelen tbv internationale samenwerking Zuid-Afrika

615

– 615

0

– 615

– 615

– 615

– 615

BZK

39

            
 

Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken

901

– 901

0

– 808

– 843

– 843

– 1 743

I&M

57

           
 

Interreg

2 218

– 2 218

0

– 1 081

– 2 883

– 883

– 883

I&M

57

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

  

Toelichting

De budgetten van artikel 7 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 57 van de begroting van I&M, behalve de «WWI middelen ten behoeve van internationale samenwerking met Zuid-Afrika» dat naar artikel 39 van de begroting van BZK wordt overgeboekt.

Artikel 9. Handhaving en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 9. Handhaving en toezicht (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

48 154

– 48 154

0

– 50 049

– 51 226

– 53 237

– 53 237

  

Uitgaven:

48 154

– 48 154

0

– 50 049

– 51 226

– 53 237

– 53 237

  

Programma:

18 322

– 18 322

0

– 17 975

– 17 993

– 17 993

– 17 993

  
 

Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie

731

– 731

0

– 731

– 731

– 731

– 731

I&M

59

            
 

Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte

9 378

– 9 378

0

– 8 968

– 8 985

– 8 985

– 8 985

I&M

59

            
 

Bevorderen samenwerking methodiek en strategie

1 611

 1 611

0

– 1 611

– 1 611

– 1 611

– 1 611

I&M

59

            
 

Crisismanagement organiseren

5 456

– 5 456

0

– 5 518

– 5 519

– 5 519

– 5 519

I&M

59

            
 

Opsporen en bestrijden van fraude

1 146

– 1 146

0

– 1 147

– 1 147

– 1 147

– 1 147

I&M

59

 

Apparaat artikel 9

29 832

– 29 832

0

– 32 074

– 33 233

– 35 244

– 35 244

I&M

59

Ontvangsten:

882

– 882

0

– 882

– 882

– 882

– 882

I&M

59

Toelichting

De budgetten van artikel 9 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 59 van de begroting van I&M.

Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

132 715

– 132 715

0

– 133 820

– 141 395

– 139 048

– 263 001

  

Uitgaven:

103 627

– 103 627

0

– 96 456

– 99 537

– 78 204

– 197 757

  

Programma:

103 627

– 103 627

0

– 96 456

– 99 537

– 78 204

– 197 757

  
 

Realiseren duurzaam gebruik bodem, ondergrond en grondwater

34 164

– 34 164

0

– 36 856

– 44 779

– 44 190

– 168 199

I&M

60

            
 

Tegengaan van geluidhinder:

23 970

– 23 970

0

– 24 036

– 26 580

– 29 136

– 27 080

  
  

Tegengaan van geluidhinder

23 970

– 23 970

0

– 24 036

– 24 080

– 27 080

– 27 080

I&M

60

  

Geluidskaarten (FES)

0

0

0

0

– 2 500

– 2 056

0

I&M

60

            
 

Realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie:

24 621

– 24 621

0

– 14 700

– 10 278

– 2 978

– 578

  
  

Kennis, onderzoek en projecten klimaat (FES)

24 215

– 24 215

0

– 14 600

– 9 800

– 2 500

– 100

I&M

60

  

Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie

406

– 406

0

– 100

– 478

– 478

– 478

I&M

60

            
 

Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling

20 872

– 20 872

0

– 20 864

– 17 900

– 1 900

– 1 900

I&M

60

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

0

0

  

Toelichting

De budgetten van artikel 10 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 60 van de begroting van I&M.

2.2. De niet-beleidsartikelen

Artikel 91. Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 91. Algemeen (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

359 670

– 359 670

0

– 293 712

– 275 656

– 272 410

– 275 106

  

Uitgaven:

331 208

– 331 208

0

– 297 158

– 275 825

– 272 454

– 275 106

  

Programma:

21 637

– 21 637

0

– 14 640

– 11 087

– 11 097

– 11 278

  
  

Communicatie-instrumenten

5 655

– 5 655

0

– 5 397

– 4 744

– 4 754

– 4 935

  
  

Waarvan:

         
 

-

Uitboeking naar I&M

3 367

– 3 367

0

– 3 124

– 2 798

– 2 803

– 2 887

I&M

61

 

-

Uitboeking naar BZK

2 288

– 2 288

0

– 2 273

– 1 946

– 1 951

– 2 048

BZK

39

            
  

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB)

5 401

– 5 401

0

– 5 399

– 5 399

– 5 399

– 5 399

I&M

61

  

Overige vastgoedinformatievoorziening

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

  

Programma Juridische Zaken

8 371

– 8 371

0

– 3 344

– 944

– 944

– 944

I&M

61

  

Verzameluitkering

2 210

– 2 210

0

– 500

0

 

0

I&M

61

Apparaat:

57 067

– 57 067

0

– 53 274

– 54 197

– 54 197

– 54 029

  
 

Beleidsartikelen begroting XI-VROM

35 560

– 35 560

0

0

– 35 151

– 35 151

– 34 983

  
  

Waarvan:

         
 

-

Uitboeking naar I&M

33 751

– 33 751

0

– 33 364

– 33 567

– 33 611

– 33 452

I&M

61

 

-

Uitboeking naar BZK

128

– 128

0

– 127

– 126

– 123

– 122

BZK

39

 

-

Uitboeking naar EL&I

1 681

– 1 681

0

– 1 536

– 1 458

– 1 417

– 1 409

EL&I

4

 

Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI

21 507

– 21 507

0

– 18 247

– 19 046

– 19 046

– 19 046

BZK

39

            
 

Planbureau en Raden:

29 501

– 29 501

0

– 29 352

– 28 899

– 28 899

– 28 899

  
  

VROM-Raad

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

  

Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronderzoek

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

  

Raad voor de Wadden

717

– 717

0

– 717

– 717

– 717

– 717

I&M

61

  

Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS)

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

  

Technische Commissie Bodembescherming (TCB)

622

– 622

0

– 621

– 622

– 622

– 622

I&M

61

  

Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL)

28 162

– 28 162

0

– 28 014

– 27 560

– 27 560

– 27 560

I&M

61

            
 

Postactieven:

8 003

– 8 003

0

– 5 134

– 3 135

– 3 135

– 3 135

I&M

61

            
 

Gemeenschappelijke voorzieningen:

170 596

– 170 596

0

– 160 974

– 149 909

– 146 431

– 149 070

  
  

BO en Algemene diensten en voorzieningen

145 490

– 145 490

0

– 135 866

– 124 801

– 123 039

– 125 678

  
  

Waarvan:

         
 

-

Uitboeking naar I&M

83 334

– 83 334

0

– 67 876

– 67 831

– 68 584

– 68 310

I&M

61

 

-

Uitboeking naar I&M

1 542

– 1 542

0

– 8 927

– 2 759

– 1 357

– 3 854

I&M

62

 

-

Uitboeking naar BZK

58 393

– 58 393

0

– 53 909

– 52 142

– 51 490

– 51 052

BZK

39

 

-

Uitboeking naar BZK

982

– 982

0

– 3 964

– 877

– 437

– 1 302

BZK

41

 

-

Uitboeking naar EL&I

1 239

– 1 239

0

– 1 190

– 1 192

– 1 171

– 1 160

EL&I

4

  

Huurbijdrage aan Rgd

25 106

– 25 106

0

– 25 108

– 25 108

– 23 392

– 23 392

  
  

Waarvan:

         
 

-

Uitboeking naar I&M

13 206

– 13 206

0

– 13 207

– 13 207

– 12 290

– 12 290

I&M

61

 

-

Uitboeking naar BZK

11 900

– 11 900

0

– 11 901

– 11 901

– 11 102

– 11 102

BZK

39

 

Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties:

44 404

– 44 404

0

– 33 784

– 28 598

– 28 695

– 28 695

 

 
  

Waarvan:

         
 

-

Uitboeking naar I&M

43 509

– 43 509

0

– 32 889

– 27 003

– 27 100

– 27 100

I&M

61

 

-

Uitboeking naar I&M

    

– 700

– 700

– 700

I&M

61

 

-

Uitboeking naar EL&I

895

– 895

0

– 895

– 895

– 895

– 895

EL&I

4

            
 

Taakstellingen

         
  

Rijksbrede taakstelling apparaat

0

0

0

0

0

0

0

  

Ontvangsten:

33 251

– 33 251

0

– 33 211

– 30 758

– 30 758

– 30 758

  
 

Apparaat DG WWI

646

– 646

0

– 646

– 646

– 646

– 646

BZK

39

 

Gemeenschappelijke diensten

32 605

– 32 605

0

– 32 565

– 30 112

– 30 112

– 30 112

  
  

Waarvan:

         
 

Uitboeking naar I&M

980

– 980

0

– 979

– 893

– 893

– 893

I&M

61

 

Uitboeking naar BZK

31 625

– 31 625

0

– 31 586

– 29 219

– 29 219

– 29 219

BZK

39

Toelichting

De budgetten van artikel 91 «Algemeen» betreffen enkele niet aan een specifieke beleidsdoelstelling toe te wijzen programmabudgetten en de apparaatsuitgaven van de VROM- en WWI-begrotingen.

De programmabudgetten worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M. Alleen een deel van het budget voor de inzet van communicatie-instrumenten wordt overgeboekt naar de begroting van BZK.

Voor de apparaatsuitgaven geldt:

  • Het budget op «Beleidsartikelen begroting XI-VROM» wordt grotendeels overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van I&M. Een beperkt deel van dit budget wordt overgeboekt naar de begroting van EL&I resp. BZK, op basis van de toedeling van de formatie en specifieke beleidsonderdelen naar deze departementen.

  • Het budget «Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI» wordt overgeboekt naar artikel 39 van de begroting van BZK. Dit op basis van de toedeling van de formatie van WWI naar BZK.

  • De budgetten voor «Raden en Commissies», zijn gerelateerd aan de beleidsterreinen Milieu en Ruimte en worden overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M.

  • De budgetten voor postactieven betreffen de uitfinanciering van verplichtingen samenhangend met het beëindigen van arbeidsovereenkomsten met voormalig VROM/WWI-medewerkers. Het betreft een aflopende reeks. De administratieve afhandeling en het relatiebeheer voor bestaande zaken wordt geheel belegd bij I&M. Op grond hiervan worden de budgetten overgeboekt naar I&M.

  • Het budget «Gemeenschappelijke voorzieningen» wordt overgeboekt naar de begrotingen van I&M, EL&I en BZK. De verdeling heeft plaatsgevonden op basis van

    • Het criterium «dedicated» voor die posten die één op één zijn toe te rekenen aan een activiteit of formatie

    • Verdeelsleutels, veelal uitgaande van een voor de betreffende post relevante verdeling van de formatie.

  • De post «Huurbijdrage aan Rgd» wordt overgeboekt naar de begrotingen van I&M en BZK.

  • Het budget voor «Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties» wordt overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M. Een beperkt deel van dit budget, dat betrekking heeft op het onderdeel «Straling», wordt overgeboekt naar de begroting van EL&I.

    Bij Voorjaarsnota 2011 zullen concrete afspraken worden gemaakt over het opdrachtgever-opdrachtnemerschap (RIVM en Agentschap NL) en de bijbehorende budgetten.

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (x € 1 000,–)
      

Mutaties ISB

   

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

32 785

– 32 785

0

– 18 291

13 763

57 457

88 936

  

Uitgaven:

32 785

– 32 785

0

– 18 291

13 763

57 157

88 936

  
 

Loonbijstelling:

0

0

0

0

0

0

0

  
            
 

Prijsbijstelling:

8 937

– 8 937

0

– 9 184

– 9 029

– 8 955

– 8 957

  
  

Nog te verdelen prijsbijstelling

4 347

– 4 347

0

– 3 624

– 2 708

– 3 533

– 3 160

I&M

62

  

Prijsbijstelling tbv Bestaand Rotterdams gebied

100

– 100

0

– 100

– 100

– 100

– 100

I&M

52

  

Prijsbijstelling tbv huur RGD

455

– 455

0

– 455

– 455

– 455

– 455

I&M

61

  

Prijsbijstelling tbv Beheer van systemen

2 200

– 2 200

0

– 2 200

0

0

0

I&M

61

  

Prijsbijstelling tbv RIVM

550

– 550

0

– 550

– 550

– 550

– 550

I&M

61

  

Bijdrage rijksbrede inkoop

507

– 507

0

– 507

– 291

– 291

– 291

I&M

62

  

ProMT Subsidies

0

0

0

0

– 100

– 100

 100

I&M

62

  

Bufferzones

0

0

0

0

0

– 531

– 531

I&M

62

  

Taakstelling bedrijfsvoering Rijksdienst

0

0

0

0

0

– 1 909

– 1 909

I&M

62

  

Nog ander te verdelen taakstellingen

– 6

6

0

321

12

0

0

I&M

62

  

Apparaatskosten DGR en DGM

675

– 675

0

– 1 156

– 1 925

– 562

– 579

I&M

61

  

Apparaatskosten gemeenschappelijke voorzieningen

79

– 79

0

– 683

– 2 682

– 694

– 1 052

I&M

61

  

SMOM

30

– 30

0

– 230

– 230

– 230

– 230

I&M

62

            
 

Onvoorzien:

1 514

– 1 514

0

– 2 117

– 3 037

– 3 037

– 3 037

  
  

Toedeling naar I&M

1 131

– 1 131

0

– 1 582

– 2 269

– 2 269

– 2 269

I&M

62

  

Toedeling naar BZK

383

– 383

0

– 535

– 768

– 768

– 768

BZK

41

            
 

Nog nader te verdelen:

6

– 6

0

7 168

7 477

13 270

13 270

  
  

Nog nader te verdelen taakstellingen

6

– 6

0

– 321

– 12

0

0

I&M

62

  

Taakstelling bedrijfsvoering Rijksdienst

0

0

0

0

0

1 909

1 909

I&M

62

  

Doelmatigheidstaakstelling

0

0

0

3 849

3 849

3 849

3 849

I&M

62

  

Restant taakstelling ICBR

0

0

0

0

0

3 872

3 872

I&M

62

  

Doelmatigheidstaakstelling

0

0

0

3 640

3 640

3 640

3 640

BZK

41

            
 

Nog nader te verdelen overig:

22 328

– 22 328

0

– 14 158

18 352

55 879

87 660

 

 
  

Bufferzones

0

0

0

0

0

531

531

I&M

62

  

ProMT subsidies

0

0

0

0

100

100

100

I&M

62

  

Bijdrage rijksbrede inkoop

– 507

507

0

507

291

291

291

I&M

62

  

Apparaat WWI

5 029

– 5 029

0

– 3 336

– 2 057

– 2 270

– 1 853

BZK

39

  

Apparaat DGR en DGM

8 804

– 8 804

0

– 5 768

– 3 472

– 3 854

– 3 176

I&M

61

  

Apparaat VROM

9 032

– 9 032

0

– 5 791

– 1 740

– 2 149

– 1 463

I&M

61

  

RA taakstelling Rijk/ZBO/Agentschappen tbv I&M

0

0

0

7 710

19 532

31 868

43 690

I&M

62

  

RA taakstelling Rijk/ZBO/Agentschappen tbv BZK

0

0

0

7 290

18 468

30 132

41 310

BZK

41

  

RA besparingsverlies tbv I&M

0

0

0

– 7 710

– 9 252

– 5 140

– 6 682

I&M

62

  

RA besparingsverlies tbv BZK

0

0

0

– 7 290

– 8 748

– 4 860

– 6 318

BZK

41

  

RA kosten MER

0

0

0

0

0

6 000

6 000

I&M

62

  

RA Bodemsanering NS

0

0

0

0

0

0

10 000

I&M

62

  

RA taakstelling Afvalfonds

0

0

0

0

5 000

5 000

5 000

I&M

62

  

RA SMOM

-30

30

0

230

230

230

230

I&M

62

Toelichting

De budgetten van artikel 92 «Nominaal en onvoorzien» worden als volgt overgeboekt naar de begrotingen van I&M en BZK:

  • Het budget voor het onderdeel «Prijsbijstelling» wordt overgeboekt naar de nieuwe artikelen 51, 61 en 62 van de begroting van I&M.

  • De post «Bijdrage rijksbrede inkoop» heeft betrekking op een bijdrage ten behoeve van het Kluwercontract en een bijdrage aan het National Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NVB).

  • Bij de post «Onvoorzien» is als verdeelsleutel de verdeling van de formatie van het kerndepartement VROM gebruikt.

  • Bij de toedeling van de nog in te vullen taakstellingen op het gebied van efficiency en bedrijfsvoering (Regeerakkoord) is gekozen voor een zo objectief mogelijke verdeelsleutel. De grondslag voor de toedeling zijn de apparaatsbudgetten 2012, zoals opgenomen in de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011.

Naar boven