De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In de considerans komt de zinsnede «, en te regelen dat de toegang tot maatschappelijke
ondersteuning voor vreemdelingen die rechtmatig in Nederland verblijf houden, in bepaalde
gevallen wordt uitgesloten» te vervallen.
II
In artikel I komt onderdeel aA te vervallen.
III
In artikel I wordt onderdeel A vervangen door:
A
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «een individuele voorziening of het verstrekken van een uitkering»
vervangen door: een individuele voorziening, maatschappelijke opvang of vrouwenopvang
of voor het verstrekken van een uitkering.
2. In het tweede lid vervalt telkens: individuele.
Toelichting
Met dit amendement wordt de nota van wijziging die bij dit wetsvoorstel is ingediend
onder nr. 9 (Kamerstukken II, 2012/13, 32 439, nr. 9), teruggedraaid. De toegang tot maatschappelijke ondersteuning voor vreemdelingen
die rechtmatig in Nederland verblijf houden, wordt dus niet in bepaalde gevallen uitgesloten.
Voorgestelde nota van wijziging diende ertoe EU-burgers die werkloos zijn, of niet
kunnen aantonen dat zij meer dan drie maanden in Nederland zijn, uit te sluiten van
de toegang tot opvang. Dit omdat burgers van de Europese Unie in toenemende mate een
beroep zouden doen op de maatschappelijke opvang. De indieners van dit amendement
vinden deze maatregel niet noodzakelijk en vinden een wettelijke bepaling voor het
uitsluiten van deze mensen van de opvang een te zwaar middel voor de oplossing van
dit probleem.
Zoals de Raad van State opmerkt, kunnen gemeenten op dit moment al de toegang weigeren
wanneer de noodzaak tot maatschappelijke opvang ontbreekt. Daarnaast blijkt dat het
om zeer kleine aantallen dakloze arbeidsmigranten gaat die een beroep doen op de opvang.
De door de regering voorgestelde wetswijziging betekent dat deze mensen naar de straat
verwezen worden. Dit leidt tot overlast en brengt gevaar mee voor openbare orde, veiligheid
en gezondheid. Verschillende gemeenten hebben een oplossing gevonden, waarbij zij
zonder deze mensen uit te sluiten van de opvang er ook voor hebben kunnen zorgen dat
zij minder een beroep hoeven doen op de opvang, zoals via investeringen in huisvesting
voor arbeidsmigranten en samenwerking met organisaties die werkloze en dakloze arbeidsmigranten
terugleiden naar een baan of naar het land van herkomst. Voorgestelde wetswijziging
is dus niet noodzakelijk om gemeenten mogelijkheden te geven een oplossing te vinden
voor het gebruik van maatschappelijke opvang door arbeidsmigranten.
Indien dit amendement wordt aangenomen, komt de zinsnede «, en dat de toegang tot
maatschappelijke ondersteuning voor vreemdelingen die rechtmatig in Nederland verblijf
houden, in bepaalde gevallen wordt uitgesloten» in het opschrift te vervallen.
Voortman Dik-Faber