32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 65 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 juni 2013

Tijdens het Algemeen Overleg op 23 juni 2008 is toegezegd de Tweede Kamer twee maal per jaar te informeren over de voortgang van de spoorambities voor de korte en middellange termijn. De korte termijn maatregelen zijn opgenomen in het Actieplan «Groei op het Spoor» (Actieplan). De middellange termijn maatregelen maken onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), inclusief OV SAAL. Bijgaand treft u de negende voortgangsrapportage (VGR-9) aan1. Hierin wordt verslag gedaan over de periode 1 oktober 2012 tot 1 april 2013. In deze brief geef ik een korte samenvatting van de VGR-9.

PHS en OV SAAL

Binnen PHS en OV SAAL zijn in de verslagperiode de volgende resultaten bereikt:

  • besluitvorming over de invulling van de bezuinigingen voor zowel PHS als OV SAAL heeft plaatsgevonden, zoals aangegeven in de brief van 13 februari 2013 (Kamerstuk 33 400 A, nr. 48).

  • de realisatiebeschikking OV SAAL Korte Termijn cluster a is in maart 2013 verleend.

  • in maart 2013 is er bestuurlijk overleg geweest over de middellange termijn OV SAAL. Hierover bent u per brief van 5 april 2013 geïnformeerd (Kamerstuk 32 404, nr. 63).

Ook heeft deze periode in het teken gestaan van het voorbereiden van een beschikking voor het Doorstroomstation Utrecht (DSSU), de verdere uitwerking van diverse maatregelen op de PHS-corridors en het voeren van overleg met de betrokken gemeenten en provincies over de onderdelen van PHS. Tevens is de uitvoering voortgezet van de korte termijn maatregelen OV SAAL en de aanpak van de Diezebrug in Den Bosch, waarvoor vanuit PHS een bijdrage wordt geleverd voor het onderdeel geluid.

Actieplan «Groei op het Spoor»

Het Actieplan had een looptijd van 2008 tot 2012. Dat betekent dat afgelopen jaar de meeste maatregelen zijn afgerond. De uitvoering van de maatregelen «uitbreiden van P+R voorzieningen», «Prettig Wachten», «Mobiliteitsvouchers MKB» en «Spitsmijden OV» loopt door in 2013/2014.

In de VGR-9 wordt per maatregel nadere (afrondende) informatie gegeven. Enkele hoogtepunten van het afgelopen half jaar zijn:

  • de ingebruikname van de vernieuwde wachtvoorzieningen op station Almelo (hal), Amsterdam Muiderpoort en Vlissingen Souberg.

  • het op eigen kosten voorzetten van de maatregel «Ex-studenten een aantrekkelijk aanbod doen» door NS.

  • het behalen van de doelstelling om 7.500 nieuwe P+R plekken te realiseren.

De vervoergroei die NS gerealiseerd heeft in de tweede helft van 2012 is 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Voor het gehele jaar 2012 is de groei ten opzichte van het gehele jaar 2011 1,7%.

De komende periode zal in het teken staan van:

  • het starten van de realisatie van het Doorstroomstation Utrecht.

  • de besluitvorming over de goederenroutering Oost Nederland naar aanleiding van de MER 1e fase.

  • het afronden van de MER Rijswijk – Delft Zuid.

  • de besluitvorming over OV SAAL middellange termijn.

Daarnaast zal in het kader van de Lange Termijn Spooragenda een herijking plaatsvinden van de gehele portfolio aan programma’s en projecten voor aanleg en beheer en instandhouding. De gehele portfolio wordt getoetst op de bijdrage aan de geformuleerde doelstellingen voor het spoor. Ook PHS wordt in dit kader bezien. De uitkomst van de herijking kan leiden tot aanpassingen aan de maatregelen uit het programma PHS. De ambitie om op termijn te komen tot hoogfrequent spoorvervoer staat daarbij niet ter discussie.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven