32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

31 801 Nieuwe stations, nieuwe passagiers

Nr. 48 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 mei 2011

In het VAO Spoor van 28 april jl. (Handelingen II 2010/11, nr. 80, behandeling Verslag Algemeen Overleg Spoor) heeft mevrouw Van Gent een motie ingediend die mij verzocht te bewerkstelligen dat station Emmen Bargeres voorlopig niet wordt ontmanteld (Kamerstuk 32 404, nr. 43). In eerste reactie op deze motie heb ik aangegeven dat dit station niet op korte termijn zou worden ontmanteld. Kort daarop bleek dat deze informatie niet juist was. Ik heb dat in het aansluitende VAO Waddenfonds aangegeven. Mevrouw Van Gent heeft de motie daarop aangehouden. Ik hecht er aan om de Kamer door middel van deze brief te informeren over de stand van zaken bij de voorgenomen ontmanteling van station Emmen Bargeres.

Station Emmen Bargeres maakt onderdeel uit van een regionale lijn Zwolle–Emmen, waarvoor de provincie Drenthe verantwoordelijk is. Op verzoek van de gemeente Emmen is in 2002 rijkssubsidie toegezegd voor het verplaatsen van station Emmen Bargeres. Op 2 oktober 2009, kenmerk VenW/DGMo-2009/8571, is het besluit subsidieaanvraag halte Emmen Zuid aan ProRail verstuurd. In dit besluit is tevens toestemming verleend voor het amoveren van de halte Emmen Bargeres. Naar aanleiding van eerdere vragen van mevrouw Van Gent over het ontbreken van consumenteninspraak op het opheffen van station Emmen Bargeres heb ik bij de provincie Drenthe en de gemeente Emmen nagevraagd of ontmanteling van het station besproken is met het consumentenplatform en of de regio gebruik wilde maken van de mogelijkheid om het station alsnog open te houden. Deze mogelijkheid heeft het vorige kabinet geboden omdat de beleidslijn nieuwe stations in december 2009 is aangepast en besluitvorming over regionaal vervoer bij de verantwoordelijke decentrale overheid ligt. In mijn brief van 14 maart 2011, Kamerstuk 31 801, nr. 18 heb ik aangegeven dat de consumenteninspraak conform procedure is verlopen. De provincie heeft in samenspraak met de gemeente Emmen besloten geen gebruik te maken van de mogelijkheid om station Emmen Bargeres open te houden en daarmee vast te houden aan de oorspronkelijke plannen om het station te slopen.

Ik begrijp van ProRail dat de sloop is gepland voor 14 mei. Alle daarvoor benodigde vergunningen zijn verleend en ProRail heeft deze werkzaamheden reeds gegund aan een aannemer. Inmiddels zijn kaartautomaat en fietskluizen al verplaatst naar station Emmen Zuid.

Aangezien de verantwoordelijkheid voor het station Emmen Bargeres bij de provincie ligt en niet bij mij, en de provincie Drenthe en de gemeente Emmen (als opdrachtgever voor de sloop aan ProRail) geen redenen zien voor het uitstellen van de ontmanteling van het station, zie ik geen aanleiding om het besluit van 2 oktober 2009 over het amoveren station Emmen Bargeres te heroverwegen en ontraad ik de eventueel nog in stemming te brengen motie van mevrouw Van Gent over het openhouden van station Emmen Bargeres.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven