32 402 Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)

AB BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 augustus 2019

In mijn brief van 8 februari 2018 heb ik u toegezegd in 2019 een tweede monitor van de Wet kwaliteit, klachten geschillen zorg (Wkkgz) uit te laten voeren.1 Ter uitvoering van deze toezegging heb ik het Nivel verzocht het tweede monitoringsonderzoek uit te voeren. Dit onderzoek, getiteld: Tweede monitor Wkkgz2, Stand van zaken patiëntenperspectief en implementatie «Effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling», stuur ik u als bijlage bij deze brief toe. De monitor wordt ook aan de Tweede Kamer gezonden. De brede evaluatie van de Wkkgz wordt naar verwachting eind 2020 opgeleverd.3

Centraal in deze tweede monitor staan de ontwikkelingen in de klacht- en geschilprocedure. Daarbij is vooral ook naar de positie van cliënten gekeken. Het versterken van de positie van cliënten onder meer door laagdrempelige en effectieve behandeling van klachten is namelijk een van de doelstellingen van de Wkkgz. Uit deze tweede monitor komt een aantal positieve ontwikkelingen naar voren in de klacht- en geschilbehandeling, maar ook een aantal knelpunten. Ik ben voornemens u in het najaar mijn standpunt te sturen op deze tweede monitor.

De Minister voor Medische Zorg en Sport, B.J. Bruins


X Noot
1

Kamerstukken I, 2017–2018, 32 402, W.

X Noot
2

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning onder griffienr. 157522.22.

X Noot
3

Zie Kamerstukken II, 2018–2019, 32 402, nr. 73.

Naar boven