32 402 Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)

Nr. 63 NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID LEIJTEN TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 24

Ontvangen 4 juli 2013

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Aan artikel 22 worden drie leden toegevoegd, luidende:

  • 4. De geschilleninstantie meldt de uitspraak, bedoeld in het eerste lid, aan het Staatstoezicht op de volksgezondheid.

  • 5. De geschilleninstantie zendt jaarlijks voor 1 april aan het Staatstoezicht op de volksgezondheid een rapport waarin op systematische wijze inzicht wordt geboden in de geschillen die haar in het voorafgaande kalenderjaar ter beslechting zijn voorgelegd, de onderwerpen en de categorieën zorgaanbieders waarop deze betrekking hadden en de wijze waarop de behandeling van het geschil is afgesloten.

  • 6. Indien aan de geschilleninstantie met betrekking tot een zorgaanbieder regelmatig geschillen over gelijksoortige zaken ter beslechting worden voorgelegd, kan de geschilleninstantie dit melden bij het Staatstoezicht op de volksgezondheid.

Toelichting

Het is van groot belang dat er tussen de geschilleninstantie en het Staatstoezicht op de volksgezondheid (in het bijzonder de Inspectie voor de Gezondheidszorg) goed en proactief wordt gecommuniceerd over de kwaliteit van zorg bij zorginstellingen. Met dit amendement wordt geregeld dat de geschilleninstantie de uitspraak die zij doet, meldt aan het Staatstoezicht op de volksgezondheid (in het bijzonder de Inspectie voor de Gezondheidszorg). In de melding zal de volledige uitspraak dienen te worden overlegd. Op deze manier kan de Inspectie voor de Gezondheidszorg snel ingrijpen wanneer zij uit daaruit concludeert dat er sprake is van ondermaatse zorg.

Naast een melding van de uitspraak wordt aan het Staatstoezicht op de volksgezondheid tevens één keer per jaar een schematisch overzicht verschaft van alle geschillen die de geschilleninstantie zijn voorgelegd. Zodoende wordt het voor het Staatstoezicht op de volksgezondheid mogelijk om trends te ontdekken in de geschillen die zijn voorgelegd en het wordt het Staatstoezicht mogelijk gemaakt om, wanneer zij uit dit overzicht concludeert dat er sprake is van ondermaatse zorg, in te grijpen bij zorginstellingen.

Om ervoor te zorgen dat de geschilleninstantie uit eigen beweging misstanden meldt, wordt er ook een lid toegevoegd waarin de geschilleninstantie de bevoegdheid krijgt om wanneer herhaaldelijk gelijksoortige problemen voorkomen bij een zorgaanbieder dit te melden bij het Staatstoezicht op de volksgezondheid.

Leijten

Naar boven