Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32395-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 32395-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 |
B. | BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 6 |
21. Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid | 6 | |
23. Veiligheidsregio’s en Politie | 7 | |
25. Veiligheid en Bestuur | 10 | |
27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst | 12 | |
29. IOOV | 13 | |
31. Bestuur en Democratie | 14 | |
33. Dienstverlenende en innovatieve overheid | 16 | |
35. Arbeidszaken overheid | 17 | |
37. Kwaliteit Rijksdienst | 17 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 20 |
39. Algemeen | 21 | |
41. Nominaal en onvoorzien | 23 | |
43. Vutfonds | 24 | |
3. | Baten-lastendiensten Logius | 25 |
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
E. M. H. Hirsch Ballin
De eerste suppletore begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2010. De stand van de eerste suppletore begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2010 opgebouwd.
De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties en/of mutaties en de aanwending van de eindejaarsmarge worden separaat weergegeven in paragraaf 2. De belangrijkste mutaties zijn voorzien van een toelichting. Vervolgens zijn per beleidsartikel de tabellen budgettaire gevolgen van beleid opgenomen. Onder de tabellen worden alle mutaties toegelicht die groter zijn dan € 1 miljoen.
De technische wijzigingen betreffen onder andere niet-beleidsmatige verschuivingen binnen de begroting (reallocatie), bijdragen van en naar andere departementen (overboekingen) en gelijktijdige verhogingen of verlagingen van samenhangende uitgaven en ontvangsten (desalderingen). Deze wijzigingen worden toegelicht bij het betreffende beleidsartikel.
Art. nr. | Uitgaven 2010 | |
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | 5 883.208 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | 138 290 | |
Aspiranten | 23.1 | 14 000 |
Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 23.1 en 23.2 | 26 000 |
mGBA/ORRA (naar GF) | 31.3 | – 27 400 |
Uitgaven uitkeringsregelingen | 35.3 | – 5 000 |
Dienstverlening aan de werkmaatschappij en P-Direkt | 39.1 | 16 397 |
Bestuurskosten | 41.3 | 21 500 |
Overige mutaties | div. art. | 92 793 |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 6 021 498 |
Toelichtingen Uitgaven
Artikel 23.1.
Om op termijn de operationele sterkte van de politie te handhaven, is de komende drie jaar een minimale instroom van 1600 aspiranten per jaar benodigd. De Nederlandse politie ontvangt hiervoor een eenmalige bijdrage per aspirant. Om dit te bekostigen wordt de begroting met € 14 mln. opgehoogd.
Artikel 23.1 en 23.2
De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de politiekorpsen in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
Artikel 31.3
Het financieringsarrangement voor de programma’s modernisering Gemeentelijke Basis Administratie (mGBA) en Online Registratie Reisdocumenten Administratie (ORRA) is niet meer actueel. Beide programma’s hebben vertraging opgelopen. De budgetten worden herverdeeld in lijn met de nieuwe financieringsbehoefte.
Artikel 35.3
Door afname van het aantal gerechtigden zullen de uitgaven van uitkeringsregelingen van voormalige gebiedsdelen afnemen.
Artikel 39.1
Betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de Baten Lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt.
Artikel 41.3
Over het restant van de taakstelling «Bestuurskosten» hebben Rijk en VNG/IPO in 2008 afspraken gemaakt (zie Tweede Kamer, 32 123 VII, nr. 9). Dit wordt nu in begrotingstechnische zin verwerkt.
Art. nr. | Ontvangsten 2010 | |
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2010 | 530 143 | |
Belangrijkste suppletore mutaties | – 158 513 | |
Dienstverlening aan de werkmaatschappij en P-Direkt | 39 | 16 397 |
VUT-fonds liquiditeitsbehoefte | 43 | – 184 722 |
Overige mutaties | div. art. | 9 812 |
Stand 1e suppletore begroting 2010 | 371 630 |
Toelichtingen Ontvangsten
Artikel 39
Betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de Baten Lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt.
Artikel 43
De Liquiditeitsbehoefte van het VUT-fonds wijzigt over de jaren heen. Hier wordt de meerjarenraming op aangepast. In 2010 zal het fonds minder aflossen.
Aanwending eindejaarsmarge begroting VII (x € 1 000)
Artikel | Aanwending | 2010 |
---|---|---|
23.1 | Aspiranten | 14 000 |
23.3 | BES Politie | 700 |
23.3 | Uitrol burgernet | 6 200 |
23.3 | BES Brandweer | 2 000 |
23.3 | Cybercrime | 2 700 |
23.4 | Veiligheidsregio's | 8 837 |
25.1 | Prostitutieregistratiesysteem | 2 200 |
27.1 | FLO regeling 2010 | 2 100 |
29.25 | Verhuiskosten | 200 |
31.2 | Politieke Partijen | 700 |
31.3 | Programma Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (MGBA) | 5 700 |
31.3 | Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) | 2 700 |
31.4 | Staatscommissie Grondwet | 166 |
31.5 | Ondersteunende Software Verkiezingsproces (OSV) | 335 |
33.1 | Facturen | 300 |
35.1 | Veilige Publieke Taak | 4 000 |
37.1 | Management leerlijn & plex | 490 |
37.2 | Inspectieraad | 87 |
Totaal | 53 415 |
21. | Nationaal crisis- en veiligheidsbeleid | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 35 663 | 14 014 | 49 677 | 217 | 217 | 217 | 217 | |
Uitgaven: | 37 027 | 14 014 | 51 041 | 217 | 217 | 217 | 217 | |
21 25 | Apparaat | 7 867 | – 326 | 7 541 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 |
a | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 326 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | ||
Programma-uitgaven | 29 160 | 14 340 | 43 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Waarvan juridisch verplicht | 2 241 | |||||||
21.1 | Nationaal Veiligheidsbeleid | 10 076 | 3 900 | 13 976 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 1 489 | |||||||
a | Bijdrage NEC (van artikel 25.2) | 2 500 | ||||||
b | Digitale Veiligheid (van artikel 25.2) | 800 | ||||||
c | Meldkamerproject (van artikel 23.1) | 600 | ||||||
21.2 | Nationaal CrisisCentrum | 8348 | 9 940 | 18 288 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 752 | |||||||
a | Cell Broadcast (van artikel 23.1) | 9 900 | ||||||
b | Crisisbarometer grieppandemie (van VWS) | 40 | ||||||
21.3 | Onderzoekraad voor veiligheid | 10 736 | 500 | 11 236 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Waarvan juridisch verplicht | 0 | |||||||
a | OVV-zeevaartongevallen (van V&W) | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 21.1
a. Bijdrage ten behoeve van het project NEC wordt overgeheveld vanuit artikel 25.
Artikelonderdeel 21.2
a. Het betreft hier investeringskosten in het kader van Cell Broadcast. Deze kosten worden gemaakt ten behoeve van specifieke burgeralarmering waardoor de burgers bij rampen of crises zeer snel op lokaal/regionaal of landelijk niveau gealarmeerd kunnen worden via hun mobiele telefoon.
23. | Veiligheidsregio's en Politie | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 5 494 823 | 67 491 | 5 562 314 | – 8 611 | 1 394 | 9 392 | 9 392 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 1 200 000 | |||||||
Uitgaven: | 5 178 470 | 67 491 | 5 245 961 | – 8 611 | 1 394 | 9 392 | 9 392 | |
23 25 | Apparaat | 17 949 | – 3 575 | 14 374 | – 3 401 | – 3 396 | – 3 398 | – 3 398 |
a | Juridische functie (naar 39.1) | – 211 | – 211 | – 211 | – 211 | – 211 | ||
b | Apparaat (naar artikel 25.25) | – 2 995 | – 2 850 | – 2 845 | – 2 847 | – 2 847 | ||
c | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 326 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | ||
d | Uitplaatsing Landelijke Management Development (naar artikel 37.25) | – 43 | – 57 | – 57 | – 57 | – 57 | ||
Programma-uitgaven | 5 160 521 | 71 066 | 5 231 587 | – 5 210 | 4 790 | 12 790 | 12 790 | |
waarvan juridisch verplicht | 4 680 771 | |||||||
23.1 | Bekostiging Politie regionaal/bovenregionaal | 4 036 196 | 8 535 | 4 044 731 | – 27 317 | – 19 785 | – 2 256 | 3 700 |
waarvan juridisch verplicht | 3 883 265 | |||||||
a | KLPD en Politieacademie (naar artikel 23.2) | – 17 215 | – 16 132 | – 16 870 | – 5 956 | |||
b | Meldkamerproject (naar artikel 21.2) | – 600 | ||||||
c | Aspiranten | 14 000 | ||||||
d | Cell Broadcast (naar artikel 21.2) | – 9 900 | ||||||
e | BES en gerechtskosten (naar artikel 23.3) | – 2 400 | ||||||
f | Huisvestingskosten Dienst Logistiek (naar 23.3) | – 500 | ||||||
g | Politieblad blauw (naar artikel 23.2) | – 50 | ||||||
h | Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 21 500 | – 14 885 | – 6 615 | ||||
i | Asiel | 3 700 | 3 700 | 3 700 | 3 700 | 3 700 | ||
23.2 | Bekostiging Politie landelijk | 620 025 | 22 516 | 642 541 | 12 992 | 15 454 | 5 920 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 620 025 | |||||||
Bijdragen baten-lastendienst KLPD | 518 197 | |||||||
a | KLPD en PA (van artikel 23.1) | 17 215 | 16 132 | 16 870 | 5 956 | |||
b | Havank (naar artikel 23.3) | – 19 | – 25 | – 31 | – 36 | |||
c | Jaarwisseling 2009 (van artikel 25.2)) | 470 | ||||||
d | Politieblad Blauw (van artikel 23.1/23.3) | 350 | ||||||
e | Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 4 500 | – 3 115 | – 1 385 | ||||
23.3 | Kwaliteit Politie en Veiligheidsregio's | 372 533 | 31 178 | 403 711 | 9 115 | 9 121 | 9 126 | 9 090 |
waarvan juridisch verplicht | 72 191 | |||||||
* | Bijdragen baten-lastendienst LFR | 20 000 | ||||||
a | Huisvestingskosten Dienst Logistiek (van artikel 23.1) | 500 | ||||||
b | Cybercrime | 2 700 | ||||||
c | BES Politie | 700 | ||||||
d | BES Brandweer | 2 000 | ||||||
e | Uitrol burgernet | 6 200 | ||||||
f | BES en gerechtskosten (van artikel 23.1) | 2 400 | ||||||
g | Incidentele kosten BES Politie (van KR) | 500 | ||||||
h | IWPG 2009 (naar Justitie) | – 768 | ||||||
i | Exploitatiekosten C2000 (van 25.2) | 10 150 | 10 150 | 10 150 | 10 150 | 10 150 | ||
j | Exploitatiekosten C2000 (van Financiën /Defensie/VWS) | 8 647 | ||||||
k | Gehandicapten (naar artikel 25.1) | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | – 1 060 | ||
l | Havank (van artikel 23.2) | 34 | 25 | 31 | 36 | |||
m | Politieblad blauw (naar artikel 23.2) | – 300 | ||||||
n | Veiligheidsonderzoek Politie (naar artikel 27.1) | – 525 | ||||||
23.4 | Bekostiging Veiligheidsregio's | 131 767 | 8 837 | 140 604 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 105 290 | |||||||
a | Veiligheidsregio's | 8 837 | ||||||
Ontvangsten | 750 | 0 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 23.25
b. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur vanaf de begroting 2010 is een deel van de apparaatuitgaven voor Veiligheid en Bestuur (artikel 25) toegewezen aan de apparaatuitgaven voor Politie en Veiligheidsregio’s (artikel 23) en wordt nu overgeheveld naar artikel 25 Veiligheid en Bestuur.
Artikelonderdeel 23.1
a. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is een deel van de voorziene bijdragen aan het KLPD en de Politieacademie ten onrechte toegewezen aan artikelonderdeel 23.1.
c. Om op termijn de operationele sterkte van de politie te handhaven, is de komende drie jaar een minimale instroom van 1600 aspiranten per jaar benodigd. De Nederlandse politie ontvangt hiervoor een eenmalige bijdrage per aspirant. Om dit te bekostigen wordt de begroting met € 14 mln. opgehoogd.
d. Het betreft hier de investeringskosten in het kader van Cell Broadcast (artikel 25.1) Deze kosten worden gemaakt ten behoeve van specifieke burgeralarmering waardoor de burgers bij rampen of crises zeer snel op lokaal/regionaal of landelijk niveau gealarmeerd kunnen worden via hun mobiele telefoon.
e. Sinds de overgang van de middelen van het Ministerie van Justitie naar het Ministerie van BZK kunnen de politiekorpsen de kosten die zij hebben voor tolken etc. declareren bij het Ministerie van BZK.
De verwachting is dat hierop een groter beroep zal worden gedaan. Het budget wordt overgeheveld naar artikelonderdeel 23.3.
h. De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de politiekorpsen in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
i. De raming voor de asielkosten van de politie wordt opgehoogd op basis van de huidige inzichten omtrent de instroom van asielzoekers.
Artikelonderdeel 23.2
a. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is een deel van de voorziene bijdragen aan het KLPD en de Politieacademie ten onrechte toegewezen aan artikelonderdeel 23.1.
Budget wordt overgeheveld naar artikel 23.1.
e. De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de politiekorpsen in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
Artikelonderdeel 23.3
b. In het programma Cybercrime (PAC) is vertraging ontstaan doordat de intentie bestond om in 2009 het team High Tech Crime (THTC) van de KLPD onder te brengen bij het PAC. Door de financiële situatie van het THTC en de vertraging van de evaluatie THTC was het in 2009 niet haalbaar dit te bewerkstelligen. De uitgaven schuiven door naar 2010.
d. Door vertraging in 2009 van het aanbestedingstraject crashtender (een speciaal type brandweervoertuig, met name gebruikt op luchthavens) en bouw kazerne Bonaire komen de kosten tot uitbetaling in 2010.
e. De verdere landelijke uitrol van Burgernet vindt in vijftig gemeenten plaats in 2010.
f. Sinds de overgang van de middelen van het Ministerie van Justitie naar het Ministerie van BZK kunnen de politiekorpsen de kosten die zij hebben voor tolken etc. declareren bij het Ministerie van BZK. De verwachting is dat hierop een groter beroep zal worden gedaan.
i. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is de stijging van de bijdrage van de Politie voor de exploitatie van C2000 (artikel 23 Politie en Veiligheidsregio’s) ten onrechte toegewezen aan artikel 25 Informatiebeleid Veiligheid.
j. Bijdrage 2010 van het Ministerie van Defensie (KMar), van Financiën (Douane) en van VWS (ambulancediensten) voor het gebruik van het C2000 netwerk.
k. Dossier Taskforce Gehandicapten (zelfredzaamheid) valt wat betreft beleid onder verantwoordelijkheid van artikel 25.
Artikelonderdeel 23.4
a. In 2009 heeft de minister uitstel verleend aan de veiligheidsregio’s die nog niet volledig voldeden aan de voorwaarden voor uitbetaling van de 2e tranche convenanten. In 2010 zullen deze betalingen na toetsing aan de voorwaarden, alsnog worden voldaan.
25. | Veiligheid en Bestuur | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 58 358 | – 10 584 | 47 774 | – 8 757 | – 8 366 | – 8 076 | – 8 076 | |
Uitgaven: | 58 358 | – 10 584 | 47 774 | – 8 757 | – 8 366 | – 8 076 | – 8 076 | |
25.25 | Apparaat | 4 598 | 1 262 | 5 860 | 929 | 928 | 928 | 928 |
a | Apparaat (van artikel 23.25) | 2 995 | 2 850 | 2 845 | 2 847 | 2 847 | ||
b | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 325 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | ||
c | Uitplaatsing Landelijke Management Development (naar artikel 37.25) | – 1 408 | – 1 638 | – 1 634 | – 1 636 | – 1 636 | ||
Programma-uitgaven | 53 760 | – 11 846 | 41 914 | – 9 686 | – 9 294 | – 9 004 | – 9 004 | |
Waarvan juridisch verplicht | 8 361 | |||||||
25.1 | Veiligheid en Bestuur | 19 251 | 5 067 | 24 318 | 914 | 1 146 | 1 146 | 1 146 |
Waarvan juridisch verplicht | 3 757 | |||||||
a | Prostitutieregistratiesysteem | 2 200 | ||||||
b | Gezinsmanagers Gouda (naar Gemeentefonds) | – 300 | – 300 | |||||
c | Inzet straatcoaches (naar Gemeentefonds) | – 150 | ||||||
d | Toezicht DHW ( naar Gemeentefonds) | – 1 088 | ||||||
e | Praktijkteams (naar Gemeentefonds) | – 100 | ||||||
f | Polarisatie en radicalisering (naar Gemeentefonds) | – 588 | ||||||
h | Voetbal volgsysteem (van Justitie) | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | ||
i | Gehandicapten (van artikel 23.3) | 1 060 | 1 060 | 1 060 | 1 060 | 1 060 | ||
j | Bestuurlijke aanpak van 25.2) | 1 947 | ||||||
k | Drugspilots Limburg Zuid (van WWI) | 2 000 | ||||||
l | Maatschappelijke sector ICT | 68 | ||||||
25.2 | Veiligheid, informatie en technologie | 34 509 | – 16 913 | 17 596 | – 10 600 | – 10 440 | – 10 150 | – 10 150 |
Waarvan juridisch verplicht | 4 604 | |||||||
a | Exploitatiekosten C2000 (naar artikel 23.3) | – 10 150 | – 10 150 | – 10 150 | – 10 150 | – 10 150 | ||
b | Bijdrage NEC (naar artikel 21.1) | – 2 500 | ||||||
c | Digitale Veiligheid (naar artikel 21.1) | – 800 | ||||||
d | Nanotechnologie (naar EZ) | – 456 | ||||||
e | Fingerprinting herkenning (naar Jus) | – 300 | – 700 | – 440 | ||||
f | Jaarwisseling 2009 (naar artikel 23.2) | – 470 | ||||||
g | Overdracht I-bridge (naar Defensie) | – 1 000 | ||||||
h | Bestuurlijke aanpak (naar 25.1) | – 1 947 | ||||||
i | FES invoering digitale bereikbaarheidskaart | 800 | 250 | 150 | ||||
j | Veiligheidsarena (naar artikel 39.10) | – 20 | ||||||
k | Bijdrage Utrecht (naar artikel 39.10) | – 70 | ||||||
Ontvangsten | 445 | 800 | 1 245 | 250 | 150 | 0 | 0 | |
a | FES invoering digitale bereikbaarheidskaart | 800 | 250 | 150 | ||||
b | Maatschappelijke sector ICT | 68 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 25.25
a. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur is een deel van de apparaatsuitgaven voor Veiligheid en Bestuur (artikel 25) ten onrechte toegewezen aan de apparaatsuitgaven voor Politie en Veiligheidsregio’s (artikel 23).
c. Ingaande 1 maart 2010 is bLMD (bureau Landelijk Management Development) onderdeel Politie overgeplaatst naar bureau Algemene Bestuursdienst. De hiermee gemoeide apparaat- en programma-uitgaven worden overgeboekt naar ABD (artikel 37.25).
Artikelonderdeel 25.1
a. De realisatie van het prostitutieregistratiesysteem is in 2009 vertraagd. Dit systeem wordt in 2010 gerealiseerd.
d. Verlenging pilot decentralisatie toezicht Drank- en Horecawet (BZK-deel).
i. Dossier Taskforce Gehandicapten (zelfredzaamheid) valt wat betreft beleid onder verantwoordelijkheid van artikel 25.
j. Budgetoverheveling binnen artikel 25 in het kader van het programma Bestuurlijke Aanpak, ter financiering van onder andere het Keurmerk Veilig Ondernemen. Zie ook artikel 25.2.
k. Bijdrage drugspilots Limburg Zuid als uitvloeisel afspraken WWI-BZK voor intensivering met betrekking tot overlast en verloedering.
Artikelonderdeel 25.2
a. Bij de nieuwe begrotingsindeling is de bijdrage Politie in de exploitatiekosten C2000 geboekt op artikel 25.2. Deze uitgaven worden echter verantwoord op artikel 23.3.
b. Budgettaire bijdrage voor 2010 vanuit artikel 25 ten behoeve van het project NEC (artikel 21).
g. Overdracht van financiële middelen naar het ministerie Defensie ten behoeve van I-Bridge.
h. Budgetoverheveling binnen artikel 25 in het kader van het programma Bestuurlijke Aanpak, ter financiering van o.a. het Keurmerk Veilig Ondernemen. Zie ook artikel 25.1.
27. | Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 176 429 | 9 770 | 186 199 | 3 915 | 5 105 | 5 105 | 5 105 | |
Uitgaven: | 176 429 | 9 770 | 186 199 | 3 915 | 5 105 | 5 105 | 5 105 | |
27.1 | Apparaat | 169 661 | 8 270 | 177 931 | 2 415 | 3 605 | 3 605 | 3 605 |
a | FLO-regeling 2010 | 2 100 | ||||||
b | Bureau Platform Interceptie Decryptie & Signaalanalyse (PIDS) (van Financiën) | 453 | 453 | 453 | 453 | 453 | ||
c | Initieel bestand Kamer van Koophandel KVK | 350 | ||||||
d | Veiligheidsonderzoek Politie (naar artikel 23.3) | 525 | ||||||
e | Statuswijziging AIVD (van Koninkrijksrelaties) | 500 | ||||||
f | Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging (NBV) | 3 152 | 3 152 | 3 152 | 3 152 | 3 152 | ||
g | Arbeidsvoorwaarden (kasschuif) | 1 190 | – 1 190 | |||||
27.2 | Geheime uitgaven | 6 768 | 1 500 | 8 268 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 |
a | Geheim | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||
Ontvangsten | 974 | 350 | 1 324 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Initieel bestand Kamer van Koophandel KVK | 350 | ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgaven
Artikelonderdeel 27.1
a. Compensatie voor kosten van de FLO-regeling. In 1999 is een individuele overeenkomst met de per 1 januari 2000 in dienst zijnde personeelsleden van de AIVD afgesloten. Hierin is de garantie gegeven dat medewerkers geen financieel nadeel zouden ondervinden van het (anders) aanwijzen van de substantieel bezwarende functies door de minister. Deze individuele garantie houdt in dat de medewerkers de dienst op 60-jarige leeftijd kunnen blijven verlaten met behoud van materieel dezelfde rechten als die zij hadden voor 1 januari 2000.
f. Het betreft de bijdrage van verschillende departementen/organisaties aan het Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging.
g. De loonbijstelling tranche 2010 wordt niet uitgekeerd. Om de AIVD in de gelegenheid te stellen zich aan de thans in de CAO vastgelegde verplichtingen te voldoen, wordt de raming in 2010 verhoogd ten laste van het budget van latere jaren.
Artikelonderdeel 27.2
a. Door de groei van de dienst sinds besluitvorming Havermans/van Gogh is het beroep op de geheime begroting structureel toegenomen.
29. | IOOV | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 5 231 | 47 | 5 278 | – 118 | – 118 | – 118 | – 118 | |
Uitgaven: | 5 231 | 47 | 5 278 | – 118 | – 118 | – 118 | – 118 | |
29 25 | Apparaat | 4 279 | 47 | 4 326 | – 118 | – 118 | – 118 | – 118 |
a | Verhuiskosten | 200 | ||||||
b | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 136 | – 118 | – 118 | – 118 | – 118 | ||
c | Bijdrage inspectieraad 2010 (naar artikel 37.2) | – 17 | ||||||
Programma-uitgaven | 952 | 0 | 952 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | 952 | |||||||
29.1 | Inrichting en werking openbaar bestuur | 952 | 0 | 952 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
31. | bestuur en Democratie | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 86 507 | – 14 245 | 72 262 | 6 396 | 18 046 | 1 496 | 1 096 | |
Uitgaven: | 91 014 | – 14 245 | 76 769 | 6 396 | 18 046 | 1 496 | 1 096 | |
31.25 | Apparaat | 10 475 | 1 330 | 11 805 | 96 | 96 | 96 | 96 |
a | Formatie Aniti-discriminatie | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | ||
b | Herverdeling apparaat Bestuur | 1 234 | ||||||
Programma-uitgaven | 80 539 | – 15 575 | 64 964 | 6 300 | 17 950 | 1 400 | 1 000 | |
Waarvan juridisch verplicht | 36 386 | |||||||
31.1 | Inrichting en werking Openbaar Bestuur | 5 488 | 820 | 6 308 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 4 155 | |||||||
a | Openbaar bestuur (van artikel 31.3) | 900 | ||||||
b | Interbestuurlijke beleidsinfo (naar artikel 39.1) | – 80 | ||||||
31.2 | Democratie en burgerschapsvorming | 22 810 | 1 550 | 24 360 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 19 053 | |||||||
a | Anti-discriminatie | 750 | ||||||
b | Democratie en burgerschap (naar artikel 31.3) | 200 | ||||||
c | Politieke Partijen | 700 | ||||||
d | Verkiezingsproces ID-bewijs (van GF) | – 100 | ||||||
31.3 | Reisdocumenten en GBA-stelsel | 49 094 | – 18 110 | 30 984 | 6 300 | 17 950 | 1 400 | 1 000 |
Waarvan juridisch verplicht | 11 362 | |||||||
* | Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) | 16 782 | ||||||
a | Openbaar bestuur (naar artikel 31.1) | – 900 | ||||||
b | Democratie en burgerschap (naar artikel 31.2) | – 200 | ||||||
c | Programma Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (MGBA) | 5 700 | ||||||
d | Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) | 2 700 | ||||||
e | Aanvullende modules Burger Zaken Systeem Kern (BZS-K) (van GF) | 1 000 | ||||||
f | Burgerzakensysteem-Kern (BZS-K) Lokaal | 1 200 | ||||||
g | mGBA/ORRA | – 150 | 150 | |||||
h | Programma Versterking Identiteitsketen Publieke Sector (VIPS) (naar artikel 33.2) | – 60 | ||||||
i | mGBA/ORRA (naar GF) | – 27 400 | 6 150 | 17 950 | 1 400 | 1 000 | ||
31.4 | Constitutionele Zaken (CZW) | 430 | 166 | 596 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 173 | |||||||
a | Staatscommissie Grondwet | 166 | ||||||
31.5 | Kiesraad | 2 717 | – 1 | 2 716 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 1 683 | |||||||
a | Ondersteunende Software Verkiezingsproces (OSV) | – 336 | ||||||
b | Ondersteunende Software Verkiezingsproces (OSV) | 335 | ||||||
Ontvangsten | 202 865 | – 150 | 202 715 | 150 | 0 | 0 | 0 | |
a | mGBA/ORRA | – 150 | 150 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 31.25
b. De ruimte van de uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen wordt incidenteel aangewend voor de uitvoeringsproblematiek van de organisatie Bestuur en Democratie.
Artikelonderdeel 31.3
c. De start van het programma modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA) was uitgesteld vanwege een langere opstartfase. Dit werd veroorzaakt door de personele invulling van het project en een extra onderzoek naar de positionering van het Burger Zaken Systeem Kern.
d. Het programma Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) maakt deel uit van het Programma Reisdocumenten. Anders dan gepland, is het programma ORRA nog niet gestart. Dit hangt samen met de uitgestelde start van het programma mGBA en de waarborgen die moeten worden gerealiseerd voor de bescherming van de gegevens en het tegengaan van oneigenlijk gebruik. Het budget voor de in 2009 voorziene uitgaven zijn daarom naar 2010 doorgeschoven.
e. In het bestuurlijk akkoord van BZK met de VNG omtrent modernisering van de Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA) is afgesproken dat een bedrag van € 1,0 miljoen zal worden overgeboekt uit het gemeentefonds om een budget te creëren voor het, onder verantwoordelijkheid van de gemeenten uit te voeren, project «Aanvullende Modules».
f. In een bestuurlijk akkoord (december 2009) hebben de VNG en BZK afgesproken dat er een lokale variant komt van het Burger Zaken Systeem Kern. De kosten hiervan worden gedeeld door de gemeenten en BZK. Voor de ontwikkeling van BZS-K lokaal is € 2,5 miljoen nodig in de jaren 2010–2015. BZK betaalt € 1,2 miljoen. De gemeenten betalen € 1,3 miljoen.
i. Het financieringsarrangement mGBA/ ORRA is niet meer actueel, doordat de programma's vertraging hebben opgelopen. Om de budgetten in lijn te brengen met de financieringsbehoefte is BZK met de VNG een ander ritme van de lening overeengekomen. De som van de lening blijft gelijk.
33. | Dienstverlenende en innovatieve overheid | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 90 302 | 710 | 91 012 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Uitgaven: | 90 302 | 710 | 91 012 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
33.25 | Apparaat | 4 290 | 150 | 4 440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Organisatie Dienstverlening, Regeldruk en Innovatie (DRI) (van artikel 33.1) | 150 | ||||||
Programma-uitgaven | 86 012 | 560 | 86 572 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Waarvan juridisch verplicht | 47 501 | |||||||
33.1 | Administratieve lasten | 8 390 | 150 | 8 540 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 34 | |||||||
a | Organisatie Dienstverlening, Regeldruk en Innovatie (DRI) (naar artikel 33.25) | – 150 | ||||||
b | Facturen | 300 | ||||||
33.2 | Innovatieve dienstverlening en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 25 087 | 2 797 | 27 884 | 2 800 | 2 800 | 2 800 | 2 800 |
Waarvan juridisch verplicht | 23 155 | |||||||
a | Programma DigID Machtigen (GMV) (van Fin) | 750 | 700 | 700 | 700 | 700 | ||
b | Antwoord.nl (van GF) | 1 900 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | 2 100 | ||
c | Programma Versterking Indentiteitsketen Publieke Sector (VIPS) (van BuiZa) | 175 | ||||||
d | Onderzoek Evaluatie | – 28 | ||||||
33.3 | Beheer e-overheidsvoorzieningen | 52 535 | – 2 387 | 50 148 | – 2 200 | – 2 200 | – 2 200 | – 2 200 |
Waarvan juridisch verplicht | 24 312 | |||||||
* | Bijdrage baten-lastendiensten Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) | 3 900 | ||||||
a | ICT-Responseboard (van EZ) | 233 | ||||||
b | Forum standaardisatie (naar EZ) | – 2 200 | – 2 200 | – 2 200 | – 2 200 | – 2 200 | ||
c | Beheer DigiD (naar EZ) | – 420 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgaven
Artikelonderdeel 33.2
b. Bijdrage uit het Gemeentefonds voor de uitvoering van het beheer van Antwoord.nl.
Artikelonderdeel 33.3
b. Het Ministerie van Economische Zaken neemt het opdrachtgeverschap voor Forum Standaardisatie over. De bijbehorende budgetten worden daarom overgeheveld naar Economische Zaken.
35. | Arbeidszaken overheid | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 60 838 | – 1 079 | 59 759 | – 4 450 | – 4 650 | – 4 650 | – 4 650 | |
Uitgaven: | 60 838 | – 1 079 | 59 759 | – 2 866 | – 3 266 | – 3 266 | – 3 266 | |
35.25 | Apparaat | 5 668 | 0 | 5 668 | ||||
Programma-uitgaven | 55170 | – 1 079 | 54091 | – 2866 | – 3266 | – 3266 | – 3266 | |
Waarvan juridisch verplicht | 48 720 | |||||||
35.1 | Overheid als werkgever | 13 604 | 4 421 | 18 025 | 550 | 350 | 350 | 350 |
Waarvan juridisch verplicht | 7 615 | |||||||
a | Verwijs- en adviescentrum klokkenluiders | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
b | Veilige Publieke Taak | 4 000 | ||||||
c | Veiligheid onderwijspersoneel (naar OCW) | – 152 | ||||||
d | Bijdrage arbeidsmarktanalyse (van artikel 39.1) | 23 | ||||||
e | Kennis en analyse (naar artikel 37.2) | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 | ||
f | Centrum voor Innovatie en Publieke Sector Efficiëntie studies (van artikel 39.5) | 200 | 200 | |||||
35.2 | Politieke ambtsdragers | 10 094 | – 500 | 9 594 | ||||
Waarvan juridisch verplicht | 9 633 | |||||||
a | Uitgaven uitkeringsregelingen | – 500 | ||||||
35.3 | Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen | 31 472 | – 5 000 | 26 472 | – 3 416 | – 3 616 | – 3 616 | – 3 616 |
Waarvan juridisch verplicht | 31 472 | |||||||
a | Uitgaven uitkeringsregelingen | – 5 000 | – 3 416 | – 3 616 | – 3 616 | – 3 616 | ||
Ontvangsten | 820 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 35.1
b. Het programma Veilige Publieke Taak (VPT) zet in 2010 in op uitvoering van maatregelen voor een veiliger openbaar vervoer, een Postbus 51 campagne waarin burgers worden opgeroepen te handelen bij agressie tegen werknemers met een publieke taak en een shared service VPT.
Artikelonderdeel 35.3
a. Door afname van het aantal gerechtigden zullen de uitgaven van uitkeringsregelingen van voormalige gebiedsdelen afnemen.
37. | Kwaliteit Rijksdienst | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 109.920 | 19.362 | 129.282 | 6.119 | – 210 | 726 | 726 | |
Uitgaven | 109.920 | 19.362 | 129.282 | 6.119 | – 210 | 726 | 726 | |
37.25 | Apparaat | 15.998 | 1.127 | 17.125 | 1.402 | 1.398 | 1.400 | 1.400 |
a | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 239 | – 208 | – 208 | – 208 | – 208 | ||
b | Uitplaatsing Landelijke Management Development (van artikel 23.25 en 25.25) | 1.451 | 1.695 | 1.691 | 1.693 | 1.693 | ||
c | Staftaken (naar artikel 39.1) | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 | ||
Programma-uitgaven | 93.922 | 18.235 | 112.157 | 4.717 | – 1.608 | – 674 | – 674 | |
waarvan juridisch verplicht | 28.112 | |||||||
37.1 | Management Rijksdienst (ABD) | 18.544 | 3.831 | 22.375 | 2.235 | 2.435 | 3.369 | 3.369 |
a | Lidmaatschapgeld verzilvering (van diverse departementen) | 600 | 800 | 1 000 | 1 200 | 1 200 | ||
b | Ontvangsten ABD interim | 1 100 | 1 200 | 1 200 | 1 300 | 1 300 | ||
c | Ontvangsten vaste pool | 800 | 900 | 900 | 900 | 900 | ||
d | Correctie op ICC bijdragen | – 17 | – 384 | – 384 | 250 | 250 | ||
e | Bedrijfsvoering BZK (naar artikel 39.1) | – 144 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | ||
f | Compensatie SF/TG functie (naar Financiën) | – 156 | – 156 | – 156 | – 156 | – 156 | ||
g | Management leerlijn & plex | 490 | ||||||
h | Inspectieraad | 1 158 | ||||||
37.2 | Functionerende bedrijfsvoering | 29 086 | 4 929 | 34 015 | 150 | 150 | 150 | 150 |
a | Bijdrage ICBR (van diverse departementen) | 900 | ||||||
b | Inspectieraad (van diverse departementen) | 907 | ||||||
c | Compensatie overgang P-Direkt (naar SZW) | – 350 | ||||||
d | File-net licenties | 1.602 | ||||||
e | Kennis en analyse (van artikel 35.1) | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | ||
f | Relatie beleid en uitvoering (van artikel 39.1) | 113 | ||||||
g | Vernieuwing Rijksdienst stimuleringspakket (van artikel 39.1) | 525 | ||||||
h | Vernieuwing Rijksdienst automatisering functiegebouw | 978 | ||||||
i | Inspectieraad | 104 | ||||||
37.3 | Informatisering Rijksdienst | 42 914 | – 2 360 | 40 554 | – 2 499 | – 4 374 | – 4 374 | – 4 374 |
* | Bijdrage baten-lastendienst CAS | 4 731 | ||||||
a | CIO functie (naar diverse departementen) | – 900 | – 900 | |||||
b | CIO functie (naar artikel 39.1) | – 150 | – 150 | |||||
c | Vernieuwing Rijksdienstarchitectuur (MARIJ) | 600 | 350 | |||||
d | Beheer Digitale Werkomgeving Rijk (naar diverse departementen) | – 4.091 | – 4.091 | – 4.091 | – 4.091 | – 4.091 | ||
e | Digitale Werkomgeving Rijk (naar artikel 39.1) | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | – 283 | ||
f | Bijdrage ICBR 2010 (van EZ) | 17 | ||||||
g | Wegwerken archiefachterstanden (naar BuiZa) | 2.447 | 2.575 | |||||
37.4 | Facilitaire zaken Rijksdienst | 3.378 | 11.835 | 15.213 | 4.831 | 181 | 181 | 181 |
a | Vernieuwing Rijksdienst 4FM | 3.350 | 1.000 | |||||
b | Vernieuwing Rijksdienst elektronisch bestellen en factureren | 950 | 950 | |||||
c | Vernieuwing Rijksdienst categoriemanagement | 2.700 | 2.700 | |||||
d | Rijkspas (van VROM) | 525 | ||||||
e | Domein facilitair (van LNV) | 181 | 181 | 181 | 181 | 181 | ||
f | Bijdrage ICBR 2010 (van diverse departementen) | 2.254 | ||||||
g | Stimuleringsbudget (van artikel 39.1) | 875 | ||||||
h | Bijdrage Rijksgebouwendienst 2010 | 1.000 | ||||||
37.5 | Uitvoering garantieregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 267 | 5.643 | 267 | 1.716 | 1.716 | 2.450 | 2.450 | |
a | Ontvangsten ABD interim fee | 1.100 | 1.200 | 1.200 | 1.300 | 1.300 | ||
b | Ontvangsten vaste pool ABD-I | 800 | 900 | 900 | 900 | 900 | ||
c | Correctie op ICC bijdragen | – 17 | – 384 | – 384 | 250 | 250 | ||
d | File-net licenties | 1 602 | ||||||
e | Inspectieraad | 1 158 | ||||||
f | Bijdrage Rijksgebouwendienst 2010 | 1 000 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 37.25
b. Ingaande 1 maart 2010 is bureau Landelijke Management Development, onderdeel Politie overgeplaatst naar bureau Algemene Bestuursdienst. De hiermee gemoeide apparaat- en programma-uitgaven volgen deze verschuiving.
Artikelonderdeel 37.1
a. Overboekingen van diverse departementen voor het programma verzilvering: het langer en op flexibele wijze benutten van mensen met managementervaring.
b. Mutatie van uitgaven en ontvangsten die samenhangen met inzet van topmanagement uit de Algemene Bestuursdienst op interim-basis binnen de overheid. De kosten die hiervoor worden gemaakt, worden doorberekend. De verwachting is dat de interim-activiteiten komende 4 jaar licht zullen stijgen.
h. Ontvangsten van inspecties van diverse departementen ten behoeve van inspectieraad.
Artikelonderdeel 37.2
a. Bijdrage van diverse departementen aan de activiteiten met betrekking tot personeel en organisatie van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR).
d. Betreft een bijdrage van Buitenlandse Zaken voor aanschaf File-net licenties dat wordt ingezet voor P-Direkt.
h. Betreft een bijdrage in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst voor het project automatisering functiegebouw Rijk.
Artikelonderdeel 37.3
a. Betreft overboekingen naar diverse departementen van tijdelijk budget Vernieuwing Rijksdienst ten behoeve van de CIO-functie (Chief Information Officer).
c. Betreft een structurele terugboeking naar diverse departementen voor het beheer van Rijksweb (DWR). Deze kosten worden vanaf 2010 via facturen aan de diverse departementen doorbelast.
d. Overboekingen naar diverse departementen voor het Beheer Digitale Werkomgeving Rijk.
g. Bijdrage van Buitenlandse Zaken aan het wegwerken van archiefachterstanden (Doc-Direkt).
Overig: De baten-lastendienst Werkmaatschappij heeft op 31-12-2009 een surplus van het eigen vermogen van circa € 0,7 mln. De eigenaar van de Werkmaatschappij heeft besloten dat de Werkmaatschappij dit surplus mag behouden, omdat het beheer van de bedrijfseenheid Digitale Werkomgeving Rijk (DWR), onderdeel van Werkmaatschappij, wordt omgezet waardoor een incidenteel tekort ontstaat van € 0,7 mln. Dit incidentele tekort wordt door het surplus gedekt.
Artikelonderdeel 37.4
a. Bijdrage voor het project 4FM. Het project omvat het opzetten van een gemeenschappelijke organisatie voor facilitaire dienstverlening voor vier ministeries (BuiZa, SZW, VROM, VenW)
b. Bijdrage voor het project elektronisch bestellen en factureren. Het project omvat het mogelijk maken van geautomatiseerde afhandeling van bestellen en factureren voor de rijksoverheid. Dit leidt tot besparingen, efficiency en kwaliteitsverbeteringen binnen het inkoopproces.
c. Bijdrage voor het project categoriemanagement. Bij dit project wordt categoriemanagement ingezet als manier om rijksbreed slimmer in te kopen. Daarbij zijn er diverse categorieën geïdentificeerd waarbij 1 departement voor de andere departementen inkoopt.
f. Bijdrage van diverse departementen aan de activiteiten met betrekking tot facilitaire zaken van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR).
h. Jaarlijkse bijdrage van de Rijksgebouwendienst voor de taken op het gebied van rijkshuisvesting.
Ontvangsten
a. Mutatie van uitgaven en ontvangsten die samenhangen met inzet van topmanagement uit de Algemene Bestuursdienst op interim-basis binnen de overheid. De kosten die hiervoor worden gemaakt, worden doorberekend. De verwachting is dat de interim-activiteiten komende 4 jaar licht zullen stijgen.
d. Betreft een bijdrage van Buitenlandse Zaken voor aanschaf File-net licenties dat wordt ingezet voor P-Direkt.
e. Ontvangsten van inspecties van diverse departementen ten behoeve van inspectieraad.
f. Jaarlijkse bijdrage van de Rijksgebouwendienst voor de taken op het gebied van rijkshuisvesting.
39. | Algemeen | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 98 357 | 30 694 | 129 051 | 15 498 | 2 577 | 2 715 | 2 715 | |
Uitgaven | 98 357 | 30 694 | 129 051 | 15 498 | 2 577 | 2 715 | 2 715 | |
39.1 | Apparaat algemeen | 85 871 | 30 694 | 116 565 | 15 748 | 2 577 | 2 715 | 2 715 |
* | Bijdrage baten-lastendiensten P-Direct | 1 911 | ||||||
* | Bijdrage baten-lastendiensten Werkmaatschappij | 54 140 | ||||||
a | CIO Functie (van artikel 37.3) | 150 | 150 | |||||
b | Software Verkiezingen (van artikel 31.5) | 336 | ||||||
c | Inkoop functie (van Jus) | 81 | 81 | 81 | 81 | 81 | ||
d | Ontwikkeling Rijks Crisiscentrum | 3 200 | 6 452 | |||||
e | Sociaal Flankerend Beleid | 1 170 | 780 | |||||
f | Stimuleringsfonds Vernieuwing Rijksdienst | 3 000 | 2 929 | |||||
g | Het nieuwe werken (van OCW) | 25 | ||||||
h | Wetgeving (van KR) | 375 | ||||||
i | Vernieuwing Rijksdienst (naar Jus) | – 140 | – 140 | |||||
j | Dienstverlening aan de werkmaatschappij en P-Direkt | 16 397 | ||||||
k | Plusprodukten | 3 169 | ||||||
l | Vernieuwing Rijksdienst (naar BuiZa) | – 165 | ||||||
m | Bedrijfsvoering BZK (van diverse artikelen) | 1 496 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | ||
n | Huisvesting (van Koninkrijksrelaties) | 869 | 755 | 755 | 755 | 755 | ||
o | Interbestuurlijke beleidsinfo (van artikel 31.1) | 80 | ||||||
p | Bijdrage arbeidsmarktanalyse (naar artikel 35.1) | – 23 | ||||||
q | Juridische functie (van artikel 23.25) | 211 | 211 | 211 | 211 | 211 | ||
r | Relatie beleid en uitvoering (naar artikel 37.2) | – 113 | ||||||
s | Uitbreiding Staftaken (van artikel 37.25) | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | ||
t | Bijdrage BZK ICBR 2010 (naar artikel 37.2) | – 179 | ||||||
u | Stimuleringsbudget (naar artikel 37.2 en 37.4) | – 1 400 | ||||||
v | Bijdrage rondetafelconferentie (naar artikel 39.5) | – 75 | ||||||
w | Digitale Werkomgeving Rijk (van artikel 37.3) | 283 | 283 | 283 | 283 | 283 | ||
x | Topinstituut publiek management | 2 000 | 3 000 | |||||
y | Middelen inzake Kluwercontract (uitgeverij) | – 138 | – 138 | – 138 | ||||
Programma-uitgaven | 12 486 | 0 | 12 486 | – 250 | 0 | 0 | 0 | |
39.5 | Kennis, onderzoek (en internationaal) | 7 401 | – 75 | 7 326 | – 250 | 0 | 0 | 0 |
a | Onderzoek en fin. Functies (van GF) | 71 | ||||||
b | Hill (naar OCW) | – 50 | – 50 | |||||
c | Daderprofielen (van BuiZa) | 29 | ||||||
d | Efficientiestudies (naar artikel 35.1) | – 200 | – 200 | |||||
e | Bijdrage rondetafelconferentie (van artikel 39.1) | 75 | ||||||
39.6 | Internationaal | 5 085 | – 15 | 5 070 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Groei (naar artikel 23.3) | – 15 | ||||||
39.10 | Verzamaluitkering | 0 | 90 | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 |
a | Bijdrage Utrecht (van artikel 25.2) | 70 | ||||||
b | Veiligheidsarena (van artikel 25.2) | 20 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 19 566 | 19 566 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
a | Dienstverlening aan de werkmaatschappij en P-Direkt | 16 397 | ||||||
b | Plusprodukten | 3 169 |
Uitgaven
Artikelonderdeel 39.1
d. Betreft een bijdrage in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst voor de ontwikkeling van een Rijksbreed crisiscentrum waarbij processen, ICT, opleidingen en oefeningen rijksbreed voor alle decentrale coördinatiecentra worden gestandaardiseerd.
e. Betreft middelen voor Sociaal Flankerend Beleid in het kader van de Vernieuwing Rijksdienst.
f. Bijdrage aan het Stimuleringsfonds innovatieprojecten.
j. Betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de baten-lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt.
k. Het gaat hier om de interne verrekening van kosten voor de repro/postkamer, buitenpanden, smartphones, telewerkvoorzieningen en de doorbelaste kosten voor het netwerkbeheer aan de buitenpanden.
m. Betreft herschikking van budgetten ten behoeve van de kosten voor huisvesting en informatievoorziening.
u. Middelen voor de Rijksacademie voor bedrijfsvoering, clustering meldkamers en Rijksmarktplaats uit het stimuleringsbudget Vernieuwing Rijksdienst.
x. In het kader van de Vernieuwing Rijksdienst ontvangt BZK een bijdrage voor het opzetten van een Topinstituut voor publiek management.
Ontvangsten
a. Betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de baten-lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt.
b. Het gaat hier om de interne verrekening van kosten voor de repro/postkamer, buitenpanden, smartphones, telewerkvoorzieningen en de doorbelaste kosten voor het netwerkbeheer aan de buitenpanden.
41. | Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | – 22 738 | 22 110 | – 628 | 31 784 | 31 784 | 31 784 | 31 784 | |
Uitgaven | – 22 738 | 22 110 | – 628 | 31 784 | 31 784 | 31 784 | 31 784 | |
41.1 | Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41.2 | Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
41.3 | Onvoorzien | – 22 738 | 22 110 | – 628 | 31 784 | 31 784 | 31 784 | 31 784 |
a | Bestuurskosten | 21 500 | 32 134 | 32 134 | 32 134 | 32 134 | ||
b | Eindejaarsmarge (toedeling) | 54 375 | ||||||
c | Eindejaarsmarge (verdeling) | – 53 415 | ||||||
d | Nationaal Bureau Verbindingsbeveiliging (NBV) |
| – 350 |
| – 350 | – 350 | – 350 | – 350 |
Artikelonderdeel 41.3
a. Over het restant van de taakstelling «Bestuurskosten» hebben Rijk en VNG/IPO in 2008 afspraken gemaakt (zie Tweede Kamer, 32 123 VII, .nr. 9). Deze afspraken worden nu begrotingstechnisch verwerkt.
43. | VUT-fonds | Stand ontwerp begroting 2010 | Mutaties 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | Mutatie 2013 | Mutatie 2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
43.1 | VUT-fonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 324 022 | – 184 722 | 139 300 | 2 720 | 1 320 | – 4 680 | 351 070 | |
a | VUT-fonds liquiditeitsbehoefte |
| – 184 722 |
| 2 720 | 1 320 | – 4 680 | 351 070 |
Ontvangsten
a. De liquiditeitsbehoefte van het VUT-fonds wijzigt over de jaren heen. Hier wordt de meerjarenraming op aangepast. In 2010 zal het fonds minder aflossen.
Algemeen
Logius is in 2006 opgericht als gemeenschappelijke beheerorganisatie voor overheidsbrede ICT-oplossingen. Met ingang van 2010 heeft Logius de status van tijdelijke baten-lastendienst gekregen. Logius is onderdeel van het directoraat-generaal Bestuur en Koninkrijksrelaties (DGBK) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De missie van Logius luidt: «Logius, de dienst digitale overheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, biedt publieke dienstverleners een samenhangende ICT-infrastructuur, zodat burgers en bedrijven betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken met hen kunnen doen.»
Logius heeft vier taken:
• Beheer en exploitatie van bestaande producten
• Inbeheername van nieuwe producten
• Doorontwikkeling
• Stimulering van gebruik
Beheer en exploitatie van bestaande producten
Logius verzorgt het beheer en de exploitatie van overheidsbrede ICT-producten en -standaarden. Beheer en exploitatie hebben betrekking op het stabiel draaiend houden van een product en het (daadwerkelijk) beschikbaar stellen daarvan aan klanten. Vooraf vastgestelde dienstverleningsafspraken geven klanten inzicht in wat zij kunnen verwachten van de producten die Logius in beheer heeft.
Inbeheername van nieuwe producten
Bij de inbeheername van een nieuw product toetst Logius in hoeverre dit product voldoet aan de eisen om in beheer te worden genomen. Uitgangspunt is dat nieuwe producten passen in de missie van Logius en derhalve betrekking hebben op infrastructurele producten met een generiek karakter.
Doorontwikkeling
Indien klanten een nieuwe functionaliteit op een bestaand product wensen en er is een beleidsopdrachtgever bereid zorg te dragen voor de financiering ervan, dan is er sprake van doorontwikkeling. Logius is een beheerorganisatie; doorontwikkeling vindt daarom zo veel mogelijk buiten Logius plaats. Om in een vroeg stadium te kunnen sturen op gewenste functionaliteiten die nodig zijn voor optimaal beheer, verzorgt Logius veelal de tactische aansturing van doorontwikkelactiviteiten.
Stimulering van gebruik
De winst van een gemeenschappelijke beheerorganisatie als Logius komt pas echt van de grond als steeds meer overheidorganisaties gebruik maken van de producten van Logius. Logius heeft daarom ook de taak om het gebruik van de producten te stimuleren. Logius onderhoudt daartoe contacten met (potentiële) klanten, inventariseert klantwensen, geeft voorlichting over (nieuwe) producten en zorgt voor de uitwisseling van best practices. Ook ondersteunt Logius klanten in het stimuleren van het gebruik door eindgebruikers (burgers en bedrijven). Een goede elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven is gebaat bij een brede inzet van de producten van Logius, niet alleen in aantal aansluitingen, maar ook in aantal processen en in het daadwerkelijk gebruik door klanten.
Exploitatie
Exploitatieoverzicht 2010
(1) | (2) | (3)=(2)+(1) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd 2010 |
Baten | |||
Opbrengst moederdepartement | 46 775 | 46 775 | |
Opbrengst overige departementen | 15 031 | 15 031 | |
Opbrengst derden | 3 949 | 3 949 | |
Rentebaten | |||
Vrijval voorzieningen | |||
Bijzondere baten | |||
Totaal baten | 0 | 65 755 | 65 755 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 65 255 | 65 255 | |
– personele kosten | 18 918 | 18 918 | |
– materiële kosten | 46 337 | 46 337 | |
Rentelasten | 24 | 24 | |
Afschrijvingskosten | 476 | 476 | |
– materieel | 476 | 476 | |
– immaterieel | |||
Overige lasten | 0 | 0 | |
– dotaties voorzieningen | |||
– bijzondere lasten | |||
Totaal lasten | 0 | 65 755 | 65 755 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting baten
Opbrengst moederdepartement
De opbrengsten van het moederdepartement hebben betrekking op de omzet van de producten waarvan BZK beleidsopdrachtgever is. Het betreft de omzet voor:
• Beheer en exploitatie van de producten zoals DigiD (voor burgers), Digipoort, Digikoppeling, Digimelding en Govcert.1
• Inbeheername van nieuwe producten zoals MijnOverheid.nl, Digimelding en Digilevering.
• Doorontwikkeling van met name DigiD en Digikoppeling grote berichten.
• Stimulering van gebruik en de kosten van NL_Alert.
Opbrengsten overige departementen
De opbrengsten van de overige departementen bestaan uit de omzet voor de volgende posten:
• Beheer, exploitatie en ontwikkeling van DigiD voor het Elektronisch Patiëntendossier (VWS) en beheer en exploitatie van DigiD voor bedrijven (EZ).
• Beheer van het Forum Standaardisatie (EZ).
• Ondersteuning van het programma Legis (Justitie).
• Inbeheername en doorontwikkeling van het Standard Business Reporting (SBR)-programma (EZ).
Opbrengst derden
De opbrengst derden bestaat uit twee onderdelen: de omzet uit hoofde van het gebruik van de Haagse Ring (€ 2,9 mln.) en de omzet in het kader van diverse inbeheernametrajecten voor de Inspectieraad (€ 1 mln.).
Toelichting lasten
Personele kosten
Tot de personele kosten zijn gerekend de lonen en salarissen van eigen personeel en de kosten van inhuur voor de capaciteit die vereist is voor het kunnen uitvoeren van alle geplande activiteiten.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan grotendeels uit contractkosten van de exploitatie en beheer van de producten van Logius (DigiD, Haagse Ring, Digipoort, etcetera) en de inkoopkosten voor het kunnen doorontwikkelen van nieuwe producten van Logius. Daarnaast zijn de kosten van huur en facilitaire ondersteuning door stichting ICTU (ICT-Uitvoeringsorganisatie) en BZK tot de materiële kosten gerekend.
Rentelasten
Logius betaalt in 2010 rente over de ter beschikking gestelde leenfaciliteit.
Afschrijvingskosten
Deze post bestaat uit de kosten voor afschrijving op de boekwaarde van de aanwezige activa, rekening houdend met de geldende afschrijvingstermijnen.
Balans per 1 januari 2010
1 januari 2010 | |
---|---|
Activa | |
Immateriële activa | 0 |
Materiële activa | 1 248 |
– grond en gebouwen | 206 |
– installaties en inventarissen | 243 |
– overige materiële vaste activa | 799 |
Voorraden | 0 |
Debiteuren | 843 |
Nog te ontvangen | 834 |
Liquide middelen | 0 |
Totaal activa | 2 925 |
Passiva | |
Eigen Vermogen | 0 |
– exploitatiereserve | 0 |
– verplichte reserve | 0 |
– onverdeeld resultaat | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 1 248 |
Voorzieningen | 167 |
Crediteuren | 30 |
Nog te betalen | 1 480 |
Totaal passiva | 2 925 |
Toelichting activa
De materiële activa hebben vooral betrekking op de investeringen in de afgelopen drie jaren voor Govcert, het onderdeel van Logius dat zich met de bestrijding van internetcriminaliteit bezighoudt, en het project Infrastructuur. Een groot deel betreft investeringen in hardware en software.
De post «Nog te ontvangen» heeft betrekking op de per balansdatum nog niet verstuurde facturen voor het programma Haagse Ring. Daarnaast is er nog een post vooruitbetaalde kosten voor licenties.
Toelichting passiva
De post «Schuld aan het moederdepartement» betreft de schuld als gevolg van de kortlopende ontvangsten (debiteuren en nog te ontvangen) die per balansdatum groter zijn dan de stand van de kortlopende betalingen (crediteuren en nog te betalen). Het verschil wordt in 2010 met het moederdepartement verrekend.
De post «Leningen bij het Ministerie van Financiën» is gebaseerd op de boekwaarde van de investeringen per 1 januari 2010. De lening betreft een zogeheten «conversielening».
De post «Voorzieningen» is gebaseerd op de waarde van het verloftegoed van de medewerkers per 1 januari 2010.
De post «Nog te betalen» bestaat uit alle facturen die tot op heden zijn ontvangen en betrekking hebben op geleverde prestaties in 2009 (zogeheten overloop). Daarnaast is een bedrag opgenomen voor het tegoed aan vakantiegelden over de periode juni tot en met december 2009.
Het totaal van de niet in de balans opgenomen verplichtingen bedraagt € 39,4 mln. Dit betreft met name verplichtingen als gevolg van het huurcontract voor de huisvesting van Logius en diverse meerjarige ICT-onderhoudscontracten.
Kasstroomoverzicht per 1 januari 2010
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire Begroting (3)=(1)+(2) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2010 | 0 | 0 | 0 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 0 | 0 | 0 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 1.248 | – 1.248 | |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | – 1.248 | – 1.248 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | |||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | |||
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 1.248 | 1.248 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 1.248 | 1.248 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2010 | 0 | 0 | 0 |
Doelmatigheid
Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor 2010
Generiek deel | Jaarplan 2010 |
---|---|
Tarieven/uur | PM* |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 73 |
% FTE primair proces | 76% |
% FTE Overhead | 24% |
Saldo van baten en lasten (%) | 0 |
Klanttevredenheid | 7 |
Betrouwbaarheid/TPM | Ja |
Periodieke Benchmark producten Logius | PM* |
Specifiek deel | Jaarplan 2010 |
---|---|
Omzet per productgroep (in %) | |
• Beheer & exploitatie | 72% |
• In beheer name trajecten | 4% |
• Doorontwikkeling | 6% |
• Stimulering gebruik | 2% |
• Projecten | 16% |
DigiD: | |
• Kostprijs per abonnement (jaarlijks) | PM* |
• Kostprijs per aansluiting (eenmalig) | PM* |
• Kostprijs per authenticatie | |
Digipoort (OTP): | |
• Kostprijs per abonnement (jaarlijks) | PM* |
• Kostprijs per aansluiting (eenmalig) | PM* |
• Kostprijs per bericht | PM* |
DigiD | |
• Aantal nieuw aangesloten overheidsorganisaties | 85 |
• Aantal burgers met DigiD | 7,75 mln. |
• Aantal DigiD authenticaties | 31,9 mln. |
PKI-Overheid | |
• Aantal nieuwe certificaatverstrekkers | 2 |
Digipoort (OTP) | |
• Aantal aangesloten bedrijven | 1 000 |
• Aantal berichten via Digipoort | 30 mln. |
Govcert | |
• Aantal afnemers Govcert.nl | 66 |
• Aantal uitgebrachte beveiligingsadviezen | 750 |
• Aantal leden e-mail alerts Waarschuwingsdienst.nl | 70 000 |
Overige indicatoren* | |
Vragen/klachten Nationale Ombudsman | |
• Aantal vragen/klachten | PM* |
• Snelheid van eerste reactie | PM* |
• Snelheid van afhandeling | PM* |
Tijd tussen verzoek klant en realisatie | |
• Doorlooptijd | PM* |
Contract- en leveranciersmanagement | |
• Prijsbenchmark | PM* |
Aantal inhuurkrachten vs. eigen medewerkers | PM* |
Proces inbeheername nieuwe producten | |
• Tijdigheid van overdracht/conform planning | PM* |
• Operationeel conform klantverwachting | PM* |
Toelichting op indicatoren
• Benchmark. Elke 2 jaar wordt een van de producten van Logius getoetst op markconformiteit. Hierbij gaat het om producten die minimaal 2 jaar in beheer zijn.
• Betrouwbaarheid. In het kader van de betrouwbaarheid vraagt Logius jaarlijks een Third Party Mededeling (TPM) aan over al haar producten die twee jaar of langer in beheer zijn.
• Klanttevredenheid. Jaarlijks organiseert Logius een onderzoek naar klanttevredenheid met betrekking tot de prestaties betreffende de dienstverlening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32395-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.