nr. 9
AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER VLIES
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
A. In de aanhef wordt «worden» vervangen door «wordt»
wordt «tiende en elfde lid,» vervangen door «negende en
tiende lid» en wordt «twee leden» vervangen door: een lid.
B. Onder vernummering van het negende lid vervalt het achtste lid.
C. In het negende lid (bestaand) wordt «bedoeld in het vorige
lid» vervangen door: bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel
a, van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen.
II
Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:
A. In de aanhef wordt «worden» vervangen door «wordt»
en wordt «twee leden» vervangen door: een lid.
B. Onder vernummering van het elfde lid vervalt het tiende lid.
C. In het elfde lid (bestaand) wordt «bedoeld in het vorige
lid» vervangen door: bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel
b, van de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen.
III
Artikel 5, onderdeel D, wordt als volgt gewijzigd:
A. In het eerste onderdeel wordt de aanhef vervangen door «In
het eerste lid wordt na de eerste volzin een volzin toegevoegd, luidende:»
en wordt «eindexamenprogramma’s» vervangen door: eindexamenopgaven.
B. Het tweede onderdeel vervalt.
IV
Artikel 6, onderdeel A, vervalt.
V
In artikel 6 komt onderdeel C als volgt te luiden:
C
Artikel 7.4.2. wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het eerste lid wordt een volzin toegevoegd, luidende: Bij
de vaststelling van de examenopgaven van een beroepsopleiding worden het referentieniveau
Nederlandse taal en het referentieniveau rekenen in acht genomen die voor
de soort opleiding waartoe die beroepsopleiding behoort, zijn vastgesteld
op grond van artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel d, van de Wet referentieniveaus
Nederlandse taal en rekenen.
2. Het derde lid vervalt.
VI
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
A. Het eerste tot en met derde lid vervalt.
B. De aanduiding «4.» voor het vierde lid vervalt.
C. Het vijfde lid vervalt.
Toelichting
Referentieniveaus voor taal en rekenen zijn waardevol om de overgang tussen
de verschillende sectoren vloeiender te laten verlopen. Het is belangrijk
dat bij de drempels tussen en aan het einde van de verschillende schoolsoorten
de toetsen en examens zijn toegesneden op de referentieniveaus. Dit amendement
beoogt de verankering van de referentieniveaus voor alle sectoren te garanderen
op het niveau van de eindtoetsen en eindexamens. Vanuit deze verankering zal
de doorwerking van de referentieniveaus in het onderwijs zich als vanzelf
realiseren. Het is niet meer nodig, noch wenselijk dat de Inspectie toetst
of het onderwijsproces verenigbaar is met het omvangrijke referentiekader.
Met betrekking tot het onderwijsproces volstaan de kerndoelen. Vanzelfsprekend
dient bij AMvB voor de verschillende onderdelen een passende invoeringstermijn
geregeld te worden.
Van der Vlies