nr. 42
BRIEF VAN DE MINISTER PRESIDENT, MINISTER VAN ALGEMENE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 november 2009
Hierbij bied ik u inzake het voorstel van wet, houdende regels met betrekking
tot de versnelde ontwikkeling en verwezenlijking van ruimtelijke en infrastructurele
projecten (hierna: Crisis- en herstelwet), het advies van het adviescollege
toetsing administratieve lasten (Actal) aan (kamerstuk 32 127, nr. 35).
In de nota naar aanleiding van het verslag is het kabinet reeds uitvoerig
ingegaan op een aantal vragen en opmerkingen van uw Kamer die nu door Actal
opnieuw aan de orde worden gesteld, met name ten aanzien van de kwantitatieve
effecten en gevolgen van het wetsvoorstel. Hetzelfde geldt voor de kabinetsreactie
op het advies van de Raad van State. Voor deze onderwerpen verwijs ik daarom
kortheidshalve naar de nota naar aanleiding van het verslag en het nader rapport.
De Crisis- en herstelwet beoogt een bijdrage te leveren aan de bestrijding
van de gevolgen van de economische crisis en aan duurzaam herstel op langere
termijn. Het wetsvoorstel schept hiertoe nieuwe voorwaarden en neemt, mede
door vereenvoudigingen en moderniseringen, belemmeringen in wet- en regelgeving
weg. Als gevolg van onder meer versnelling, uniformering en stroomlijning
van besluitvormings-, beroeps-, onteigeningsen andere procedures en van verbetering
van de handelingssnelheid van betrokken overheden, wordt een vermindering
van administratieve lasten en regeldruk geëffectueerd. Door de vereenvoudiging
en verkorting van bestuurlijke en juridische procedures zal naar onze verwachting
de merkbare lastendruk aanmerkelijk afnemen.
Het is verheugend vast te stellen dat het college dit onderschrijft waar
het vaststelt dat het wetsvoorstel minder belastende alternatieven bevat voor
de huidige procedures en vervolgens voorstellen doet om te komen tot een permanente
regeling en tot uitbreiding van het wetsvoorstel met verschillende onderwerpen.
Een van die onderwerpen betreft de ICT-infrastructuur. Hierover zijn in het
wetsvoorstel evenwel reeds enkele bepalingen opgenomen ten aanzien van projecten
met betrekking tot glasvezels. Voorts vergt vereenvoudiging van aanvragen
van subsidies en garantstellingen geen regeling in dit wetsvoorstel dat in
zijn opzet beperkt is tot procedures die relevant zijn voor besluitvorming
in het ruimtelijk domein.
De analyse van het college omvat een ondersteuning van het wetsvoorstel
maar tegelijkertijd heeft het college op onderdelen een onvolledig beeld van
de gevolgen van het wetsvoorstel voor de administratieve lasten van burgers
en bedrijven. Het college noemt vier voorbeelden waarbij het, evenals het
kabinet, een daling van administratieve lasten verwacht maar een kwantificering
mist. Dit geldt eveneens voor het terrein van bezwaar en beroep. De vereenvoudigingen
op dit gebied, zowel in procedurele voorschriften als door concentratie van
beroep bij een instantie, zullen, naar het kabinet redelijkerwijs aanneemt,
eveneens leiden tot een daling van administratieve lasten, zoals het college
eveneens veronderstelt. Een precieze kwantificering van de onmiskenbaar en
onbetwiste positieve effecten van onderdelen van het wetsvoorstel op de reductie
van lastendruk, acht het kabinet niet alleen bewerkelijk maar bij de gebleken
steun van het college voor deze onderdelen van het wetsvoorstel en het geboden
tempo ook onvoldoende urgent en te belastend om te komen tot reallocatie van
de beperkte capaciteit die beschikbaar en benodigd is voor de totstandkoming
van dit wetsvoorstel.
Ten aanzien van een onderzoek naar (nog) minder belastende alternatieven,
wijst het college er dan ook terecht op dat het spoedeisende karakter van
de wet op dat punt nu evenmin uitgebreide studies toelaat. Dit neemt niet
weg dat het kabinet gaarne het advies volgt om in het vervolgtraject expliciet
aandacht te besteden aan de reductie van administratieve lasten bij het aanvragen
van vergunningen voor bouwprojecten en de bepaling van geluidsgrenzen bij
industrieterreinen.
Het kabinet heeft met waardering kennis genomen van het advies dat Actal
op korte termijn heeft uitgebracht en geeft met deze brief uitvoering aan
het advies uw Kamer te informeren. Zoals hierboven uiteen is gezet, zal het
kabinet in het vervolgtraject eveneens uitvoering geven aan de concrete adviezen
van Actal met betrekking tot de genoemde onderdelen van de Crisisen herstelwet.
De minister-president,
minister van Algemene Zaken,
J. P. Balkenende