Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 32034 nr. A;56 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 32034 nr. A;56 |
Ter griffie van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 7 maart 2025.
De wens om over de voorgenomen privaatrechtelijke rechtshandeling nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens één van de Kamers of door ten minste vijftien leden van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de Tweede Kamer te kennen worden gegeven en uiterlijk op 6 april 2025.
De privaatrechtelijke rechtshandeling kan niet eerder worden gedaan dan op 7 april 2025. dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Aan de Voorzitters van de Eerste en van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2025
Met de ze brief maak ik, mede namens de Minister van OCW, aan uw Kamer het voornemen bekend tot wijziging van de stichting (financiering) Edu-V. Deze bekendmaking geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure van 30 dagen, bedoeld in artikel 4.7, eerste lid, onderdeel a, van de Comptabiliteitswet 2016. Indien ten minste een vijfde van uw Kamer binnen deze termijn nadere inlichtingen vraagt, wordt de stichting niet eerder gewijzigd dan 14 dagen nadat de inlichtingen zijn verstrekt.
Aanleiding voor de totstandkoming van stichting Edu-V is het Nationale Groeifonds-programma Digitaal Onderwijs Goed Geregeld. Voor dit programma heeft het Nationale Groeifonds (hierna: NGF) een voorstel in 2022 goedgekeurd en een bedrag van € 34,3 miljoen toegekend.2 In de beleidsbrief3 digitalisering funderend onderwijs van 6 juli 2023 is deze stichting Edu-V aangekondigd.
Stichting Edu-V werkt aan een keurmerk voor eenvoudige, veilige en betrouwbare digitale gegevensuitwisseling in het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs in Nederland. Voor leerlingen en studenten betekent dit dat ze door het Edu-V keurmerk er op kunnen vertrouwen dat hun data veilig zijn en dat hun privacy geborgd is. Scholen kunnen met minder inspanning en risico gebruik maken van digitale toepassingen in het onderwijs. Dat helpt hen niet alleen om toekomstbestendig onderwijs te bieden, maar ook hebben ze meer tijd om het beste uit hun leerlingen en studenten te halen. Docenten krijgen beter inzicht in het leerproces van hun leerlingen en studenten, omdat digitale toetsresultaten en voortgangsgegevens automatisch uitgewisseld worden.
De voorgenomen wijziging ziet vooral op een professionalisering in de governance van de stichting door het instellen van een raad van toezicht/bestuur en adviesraad. Deze professionalisering is nodig om de afspraken achter het keurmerk te kunnen beheren en verder uit te bouwen. In de voorgestelde governance hebben zowel betrokken publieke organisaties (scholen) als private organisaties (educatieve leveranciers) evenwichtige inspraak binnen stichting Edu-V. Zonder deze stap is de kans gering dat efficiënte, veilige en betrouwbare digitale gegevensuitwisseling in het onderwijs bereikt kan worden die voor zowel publieke als private partijen voordelig is.
Het voornemen tot wijzigen van stichting Edu-V is conform het stichtingenkader4 getoetst door de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen en dat heeft geresulteerd in een positief advies. Dit advies is als bijlage bij deze brief gevoegd. Tevens is formeel overleg gevoerd met de Algemene Rekenkamer (hierna: AR) over de voorgenomen oprichting. De AR heeft een aantal aandachtspunten meegegeven met dit voornemen. Hieronder ga ik in op deze punten. Het gehele advies is als bijlage bij deze brief gevoegd.
De AR adviseert om het doel, de taken en governance aan te scherpen omdat er anders een risico is op ondoelmatige besteding van publieke middelen. Evenals de AR vind ik het belangrijk dat risico’s op ondoelmatige besteding zo klein mogelijk zijn. Binnen de stichting is hiervoor een aantal waarborgen opgenomen. Op basis van de doelstellingen uit de oorspronkelijke aanvraag zijn de langetermijndoelen uitgewerkt. Dit vormt de basis waarop er binnen het programma gestuurd wordt en hoe monitoring en evaluatie is ingericht waardoor een mogelijke ondoelmatige besteding van de beschikbare middelen tijdig gesignaleerd kan worden.
Verder vraagt de AR zich af waarom de optie om stichting Edu-V tot een rechtspersoon met een wettelijke taak te maken pas na 2031 wordt overwogen. De reden hiervoor is dat er tijd nodig is om het afsprakenstelsel te ontwikkelen met een zelfregulerend instrumentarium waaronder een keurmerk Edu-V. Dit past goed bij het publiek-private karakter van het programma. Indien zelfregulering in de praktijk onvoldoende werkt, wordt een vorm van regulering onderzocht die deelname afdwingt van de deelnemende bedrijven.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul
Stichting Edu-V is een initiatief van de sectororganisaties PO-, VO- en MBO-raad, het Ministerie van OCW en de brancheorganisaties van uitgeverijen (MEVW), van distributeurs (VEDN) en van educatieve softwareleveranciers (VDOD). Zie ook: https://www.nationaalgroeifonds.nl/overzicht-lopende-projecten/thema-onderwijs/digitaal-onderwijs-goed-geregeld en http://edu-v.org
Het kader voor stichtingen en verenigingen is een beleidskader voor betrokkenheid van het Rijk bij het oprichten van stichtingen en verenigingen (2024). Bijlage bij Kamerstuk 25 268, nr. 230.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32034-56.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.