Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32011 nr. 50 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 32011 nr. 50 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 april 2016
Met deze brief wil ik u het rapport van het RIVM over additieven in tabaksproducten aanbieden1. Daarnaast geef ik een reactie op de door lid Agema aangeboden dampverhalen en informeer ik u over de actieve openbaarmaking van correspondentie met de tabaksindustrie op www.rijksoverheid.nl.
Rapport additieven in Nederlandse tabaksproducten
Met deze brief bied ik u het rapport van het RIVM aan met een trendanalyse van additieven in Nederlandse tabaksproducten van 2010–2014. In 2014 is het aantal tabaksproducten op de Nederlandse markt met 5% gestegen tot 4.212. De grootste groep bestaat uit sigaren. Ondanks de groei in het aantal producten is het totaal aantal gebruikte additieven stabiel op 1.214. De meeste hiervan worden in kleine hoeveelheden als smaakstof aan tabak toegevoegd. Hierbij gaat het vaak om zoete smaken zoals suikers, cacao, vanille of zoethout. Deze zoete smaken worden in verschillen typen tabaksproducten toegepast. Daarnaast komen ook bij ieder type tabaksproduct enkele specifieke smaken voor, bijvoorbeeld fruitsmaken bij waterpijptabak.
Reactie op dampverhalen e-sigaret
Tijdens de wetsbehandeling op 28 januari jl. heb ik van mevrouw Agema een aantal dampverhalen ontvangen (Handelingen II 2015/16, nr. 48, item 11). De verhalen zijn afkomstig van dampers waarvan de meesten na 10, 20, 30 of zelfs 40 jaar roken blijvend zijn gestopt door over te zijn gestapt op de e-sigaret. Deze dampers geven aan dat eerdere stoppogingen niet blijvend hebben gewerkt. Met de e-sigaret lukte het wel om te stoppen met roken; niet alleen omdat er nicotine in zit, maar ook omdat het dampen een vergelijkbare handeling kent als het roken. De dampers geven aan dat ze door de overstap minder ziek zijn, zich fitter voelen en gezonder tandvlees en wittere tanden hebben. Een aantal is zelfs de nicotinedosis aan het verminderen, om uiteindelijk ook van de nicotineverslaving af te komen. Ik vind het positief deze verhalen te lezen. Ik lees in de dampverhalen echter ook dat er zorgen zijn, dat er extra regels komen voor de e-sigaret en dat het gebruik ervan wordt ontmoedigd of zelfs verboden. Ik wil hier graag een reactie op geven, die ik ook op de informatiepagina over de nieuwe regels op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken zal plaatsen.
De e-sigaret zal met de nieuwe regels toegestaan blijven. Ook blijft uitleg over de verschillende soorten e-sigaretten en navulvloeistoffen in de winkel mogelijk. De nieuwe regels voor de e-sigaret zijn gericht op producenten en importeurs, om ervoor te zorgen dat alle e-sigaretten die in Nederland worden verkocht veilig zijn. Ook komen er regels om te voorkomen dat jongeren beginnen met dampen, zoals een leeftijdsgrens en een reclameverbod. Dat de e-sigaret rokers kan helpen met het stoppen met roken, neemt niet weg dat ook de e-sigaret gezondheidsrisico’s kent zoals de verslavende werking van nicotine. Ik wil jongeren hiertegen beschermen.
Openbaarmaking van correspondentie met de tabaksindustrie
Op 24 september 2015 jl. heb ik met de brief «Verduidelijking invulling artikel 5.3 WHO-Kaderverdrag» de toezegging gedaan om binnen 3 maanden alle gemeenten, provincies en ministeries nader te informeren over artikel 5, derde lid, van het WHO-Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging. Ik heb op 10 november 2015 jl. aan alle gemeenten, provincies en ministeries een brief verstuurd, die ik als bijlage heb toegevoegd2. In de brieven wordt benadrukt dat contact met de tabaksindustrie alleen mag plaatsvinden wanneer het gaat over uitvoeringstechnische kwesties. Het uitgangspunt is transparantie wanneer contact met de tabaksindustrie plaatsvindt, wat betekent dat verslagen van toegestaan overleg met de tabaksindustrie openbaar worden gemaakt op de website van de betrokken overheid. Verder zijn de ministeries, provincies en gemeenten geïnformeerd over bekende lobbytechnieken van de tabaksindustrie.
In dezelfde brief van 24 september 2015 heb ik ook toegezegd binnen 6 maanden een centraal punt in te richten waar onder andere informatie en advies kan worden verkregen over hoe om te gaan met de tabaksindustrie. Deze webpagina zal ook als platform fungeren waar ministeries hun verslagen van toegestaan overleg openbaar kunnen maken. Dit centrale punt staat intussen online. U kunt de website bezoeken via: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/inhoud/transparant-over-contact-tabaksindustrie. Hier vindt u ook het protocol over de wijze van omgang met de tabaksindustrie dat door alle ambtenaren in acht dient te worden genomen als zij contact hebben met de tabaksindustrie. Gemeenten, provincies en ministeries worden ook geïnformeerd over de website en het protocol.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32011-50.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.