Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31936 nr. B |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31936 nr. B |
Vastgesteld 12 januari 2012
De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening 1 hebben kennisgenomen van de brief van de staatssecretaris van Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening van 1 november 2011 en de bijbehorende Luchtvaartnota.2 De leden van de SP-fractie hebben naar aanleiding van de toezeggingen3 van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat ten tijde van het debat over het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML)4 nog een aantal vragen gesteld aan de regering, die zijn opgenomen in een brief aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 1 december 2011.
De staatssecretaris heeft op 12 januari 2012 gereageerd.
De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.
De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening, Warmolt de Boer
BRIEF AAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Den Haag, 1 december 2011
De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening hebben kennisgenomen van de brief van de staatssecretaris van Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening van 1 november 2011 en de bijbehorende Luchtvaartnota.2 De leden van de SP-fractie hebben naar aanleiding van de toezeggingen3 van de minister van Verkeer en Waterstaat ten tijde van het debat over het wetsvoorstel Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML)4 nog een aantal vragen aan de regering.
De leden van de SP-fractie constateren dat de regering tijdens het debat over de RMBL aan de Kamer heeft toegezegd dat zij geen stappen zou nemen richting een luchthavensysteem voordat zij de Luchtvaartnota aan de Eerste en Tweede Kamer ter bespreking heeft voorgelegd. De leden van de SP-fractie zijn benieuwd in hoeverre de feitelijke onderbouwing bij het voorstel om tot één luchthavensysteem te komen sinds het debat over de RBML, dat nu al bijna drie jaar geleden plaats vond, is veranderd. In concreto zouden deze leden willen weten hoe de geprognosticeerde groeiscenario's uit 2008 bewaarheid zijn geworden. Hoe betrouwbaar zijn die gebleken, ook in het licht van de economische crisis en de ontwikkelingen rond de vliegtaks? De leden van de SP-fractie zouden de daadwerkelijke ontwikkelingen graag afgezet zien tegen de verwachte ontwikkelingen in 2008, die onder meer ten grondslag lagen aan het amendement-Haverkamp8.
De leden van de SP-fractie zien de beantwoording door de regering met belangstelling tegemoet. De regering wordt verzocht deze brief uiterlijk 27 december 2011 van beantwoording te voorzien.
De voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur, Milieu en Ruimtelijke Ordening, Drs. M. J. R. L. de Graaff
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 januari 2012
Hiermee doe ik u de antwoorden toekomen op nadere vragen (kenmerk 149442.01u) van de leden van de SP-fractie inzake de Luchtvaartnota. De leden van de SP-fractie vragen specifiek hoe de groeiscenario’s uit 2008 bewaarheid zijn geworden en hoe betrouwbaar die zijn gebleken, ook in het licht van de economische crisis en de ontwikkelingen rond de vliegtaks. Zij zien graag de daadwerkelijke ontwikkelingen afgezet tegen de verwachte ontwikkelingen in 2008, die onder meer ten grondslag lagen aan het amendement Haverkamp. Met deze brief geef ik hieraan gevolg.
De verwachte ontwikkelingen gingen uit van een gemiddelde groeiverwachting van circa 2–3 % per jaar en dan zou er rond 2020 een marktvraag van circa 600 000 vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol ontstaan. De luchtvaartsector heeft echter bij het tot stand komen van het Aldersadvies in 2008, tegen de achtergrond van de economische conjunctuur, de hoge brandstofprijzen en de kostenstructuur van Schiphol (inclusief tickettax), de groeiprognose bijgesteld naar 580 000 vliegtuigbewegingen in 2020.
Naar aanleiding van het debat over het Aldersadvies Schiphol van 2008 in de Tweede Kamer is in oktober 2009 de heer Alders gezamenlijk met de marktpartijen gekomen tot een tijdpad van de ontwikkeling van het aantal vliegbewegingen tot 580 000 (kenmerk VENW/DGLM-2009/3898). De belangrijkste conclusie van deze gezamenlijke verkenning naar de marktontwikkeling in de luchtvaart is dat er serieus rekening gehouden moet worden dat de grens op Schiphol van 510 000 vliegtuigbewegingen binnen 5 à 10 jaar aan de orde kan zijn.
Wat de feitelijke ontwikkeling van het luchtverkeer betreft, zien we dat het luchtverkeer in de afgelopen jaren is gedaald en sinds eind 2010 weer stijgt. Voor 2011 worden circa 410 000 vliegtuigbewegingen op Schiphol verwacht en de prognose voor 2012 is gesteld op 434 500 vliegtuigbewegingen (vastgesteld in de gebruiksprognose van Schiphol). Voor de periode 2013 t/m 2015 wordt door Schiphol rekening gehouden met een gemiddelde groei van het aantal vliegtuigbewegingen van 2,5 à 3%. De huidige ontwikkeling van het luchtverkeer bevindt zich op de middellijn van de geactualiseerde groeiprognose van de heer Alders (gebaseerd op nader onderzoek van SEO Economisch Onderzoek, zie de figuur in bijlage 19) en geeft mijns inziens geen aanleiding het beleid zoals beschreven in de Luchtvaartnota aan te passen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Zoals al eerder gemeld ben ik voornemens het door de Tweede Kamer aangenomen amendement Haverkamp in werking te laten treden voorafgaand aan het te nemen luchthavenbesluit Eindhoven en beoog in januari 2012 naar de partijen duidelijkheid te creëren over welk besluitvormingsregime inclusief rechtsbeschermingwordt gevolgd. Mocht u hierover nog met mij van gedachten willen wisselen, verzoek ik u dit op korte termijn te doen.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J. J. Atsma
Samenstelling:
Holdijk (SGP), Van der Linden (CDA), Noten (PvdA), Putters (PvdA), Essers (CDA), Slagter-Roukema (SP), Engels (D66), Nagel (50PLUS), Duthler (VVD), Hermans (VVD), Huijbregts-Schiedon (VVD) (vice-voorzitter), Koffeman (PvdD), Schaap (VVD), Smaling (SP), Vliegenthart (SP), De Vries-Leggedoor (CDA), Martens (CDA), Van Boxtel (D66), Vos (GL), De Boer (GL), De Lange (OSF), Ter Horst (PvdA), Vlietstra (PvdA), M. de Graaff (PVV) (voorzitter), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Dijk (PVV), Ester (CU) en Schouwenaar (VVD).
De nog openstaande toezeggingen betreffen toezeggingen T00902 en T00905, te raadplegen op www.eerstekamer.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-B.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.