Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 februari 2022
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft mij op 2 februari 2022
verzocht, de Kamer te informeren over de verwachte planning van de opening van Lelystad
Airport. Dit mede met het oog op de huidige verificatie van de PAS-melding van Lelystad
Airport en de consequenties van de tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State van 20 januari 2021 over het tracébesluit «A15/A12 Ressen-Oudbroeken
(ViA15)». Met deze brief reageer ik op dit verzoek.
In de brieven van 16 februari 20211 en 2 december 20212 zijn de stappen geschetst die de afgelopen jaren zijn gezet om de opening van Lelystad
Airport mogelijk te maken. De actualisatie van het MER, wijziging van het Luchthavenbesluit,
het optimaliseren van de aansluitroutes en een werkende verkeersverdelingsregel zijn
hier de belangrijkste onderdelen van geweest.
In de brieven van 16 februari en van 11 maart 20213 bent u eveneens geïnformeerd over de passende beoordeling Lelystad Airport zodat
u deze, te zijner tijd, kunt betrekken bij de behandeling van het ontwerpbesluit tot
wijziging van het Luchthavenbesluit. In de brief van 16 februari 2021 is aangegeven
dat de consequenties van de tussenuitspraak van de Raad van State over de Via15 nog
in beeld moet worden gebracht.
Op 9 juli is uw Kamer4 geïnformeerd over de vervolgacties naar aanleiding van het eindrapport van het Adviescollege
Meten en Berekenen Stikstof. In deze brief is het besluit van het Kabinet opgenomen
om bij depositieberekeningen in het kader van de toestemmingsverlening voor alle type
emissiebronnen een maximale rekenafstand van 25 kilometer te hanteren.
De passende beoordeling zal hierop aangepast moeten worden door Lelystad Airport.
Daarnaast heeft de Minister voor Natuur en Stikstof op 27 januari jl. aangegeven5 dat de verificatie van de melding van Lelystad Airport nog niet is afgerond.
Zoals aangegeven in de planningsbrief van 11 februari6 jl. zal ik u medio mei van dit jaar het integrale beleidsprogramma IenW doen toekomen.
Ik verwacht dat op deze termijn meer duidelijkheid gegeven kan worden over bovenstaande
punten en het moment waarop het integrale besluit Lelystad / Schiphol, zoals opgenomen
in het coalitieakkoord, genomen kan worden.
Afronding van de voorhang van het Wijzigingsbesluit is dan de volgende stap in het
proces voor uw Kamer. Met in achtneming van het advies de Raad van State kan vervolgens
het Wijzigingsbesluit worden vastgesteld. Daarna resteert nog een periode van enkele
maanden om de verkeersleiding en de luchthaven voor te bereiden op een opening voor
groot handelsverkeer.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers