31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 696 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 oktober 2019

Tijdens het AO Vliegveiligheid op 3 april jl. (Kamerstuk 29 665, nr. 359) heb ik toegezegd dat ik EASA zou verzoeken om de Europese aanpak en het gevolgde proces te evalueren en de Kamer hierover te informeren. Tijdens het AO Luchtvaart op 11 september jl. (Kamerstuk 31 936, nr. 695) heb ik tevens toegezegd de Kamer over de verschillende stappen van EASA inzake de openstelling van het luchtruim voor de Boeing 737 MAX te informeren. Met deze brief informeer ik u over beide toezeggingen.

Europese evaluatie

Op 12 maart jl., twee dagen na het noodlottige ongeval met een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, hebben verschillende Europese lidstaten separaat van elkaar hun luchtruim gesloten voor dit type toestel. Diezelfde dag kondigde EASA maatregelen af waardoor een vliegverbod met dit type toestel van, naar en boven Europa van kracht werd. Van een gezamenlijke aanpak onder regie van EASA leek daardoor op dat moment geen sprake.

Nederland heeft tijdens de EASA-Managementboard in juni 2019 om een evaluatie verzocht. De overige lidstaten reageerden hierop terughoudend en hebben het voorstel toen niet ondersteund. Ik heb u hierover in juli per brief geïnformeerd (Kamerstuk 31 936, nr. 645) en gewezen op het feit dat er nog een schriftelijk verzoek om evaluatie bij EASA lag. Tevens heb ik u geïnformeerd dat er op 5 september 2019 een extra EASA-Managementboard over dit onderwerp zou plaatsvinden en toegezegd de Kamer daarover nader te informeren. Met deze brief informeer ik u over de uitkomsten.

In de EASA-Managementboard van 5 september jl. heeft EASA aangegeven dat er verbeteringen in procedures rondom coördinatie, communicatie en tijdigheid met de lidstaten hebben plaatsgevonden. In de praktijk betekent dit dat de lidstaten beter en sneller geïnformeerd worden als er sprake is van een ongeval of ernstig incident. Hierdoor is een snellere en met de lidstaten afgestemde besluitvorming door EASA mogelijk. De maatregelen die EASA rondom een vliegtuigongeluk op 14 juli 2019 met negen doden in Zweden heeft genomen, hebben laten zien dat deze verbeteringen in coördinatie, communicatie en tijdigheid in de praktijk goed werken.

Op dit moment zijn de inspanningen van EASA erop gericht om nu de huidige problematiek rondom de Boeing 737 MAX op te lossen. In de EASA-Managementboard is afgesproken dat nadat dit proces is afgerond er gekeken zal worden welke lessen er nog meer getrokken kunnen worden ten aanzien van het validatie- en certificatieproces en de invulling van de bestaande bilaterale afspraken betreffende certificering, bijvoorbeeld tussen EASA en de FAA. Ik zal uw Kamer over de uitkomsten daarvan te zijner tijd informeren.

Openstelling luchtruim door EASA

Zoals ik hiervoor aangaf zijn momenteel de inspanningen van EASA erop gericht om de huidige problematiek rond de Boeing 737 MAX op te lossen. Op dit moment is nog geen duidelijkheid te geven op welke termijn deze inspanningen ertoe gaan leiden dat de eerdere maatregel van EASA om operaties met dit type toestel op te schorten weer kan worden ingetrokken. Zodra hierover meer duidelijkheid ontstaat, zal ik u nader infomeren.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven