31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 293 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 augustus 2015

Op 7 juli jongstleden beantwoordde ik, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de schriftelijke vragen van de leden Leenders, Recourt en Rebel (allen PvdA) over het bericht «Ambtenaren: geen «bolletjesvluchten» vanaf Eindhoven Airport» (Aanhangsel Handelingen II 2014/15, nr. 2834), ik zei daarin toe uw Kamer inzake bepaalde onderwerpen nader te informeren zodra er uitsluitsel zou zijn.

Inmiddels kan ik u, mede namens de Staatssecretaris van IenM, het volgende meedelen.

Het staat luchtvaartmaatschappijen in het Koninkrijk op grond van de huidige wetgeving vrij om vluchten uit te voeren op het Caribisch deel van het Koninkrijk. Arkefly was voornemens dit najaar te starten met vluchten op Curaçao en Aruba vanaf Eindhoven Airport (EAP). Zodra dit voornemen bekend werd is er intensief overleg opgestart tussen de betrokken private en overheidspartijen aangezien voor vluchten uit deze landen een zogenaamd 100%-controleregime geldt. Het bleek niet mogelijk om op EAP de benodigde 100%-controle van passagiers en hun bagage uit te voeren, gezien de korte voorbereidingstijd en de grote benodigde investeringen afgezet tegen het kleine aantal vluchten (twee per week) en het feit dat niet was gegarandeerd dat Arkefly deze vluchten tot in lengte van jaren zou blijven uitvoeren. Het niet beschikbaar hebben van een robuust controlesysteem op EAP zou betekenen dat de deur voor drugssmokkel naar Eindhoven wijd open zou worden gezet en dat was geen optie.

Arkefly heeft daarom in goed overleg met de overheid besloten de geplande vluchten op Curaçao en Aruba te verplaatsen naar Schiphol, van waar deze luchtvaartmaatschappij al meer vluchten uitvoert naar deze bestemmingen.

Het is onwenselijk dat vanaf luchthavens als EAP gevlogen wordt op bestemmingen met een sterk verhoogd risicokarakter ten aanzien van drugssmokkel. Daarom wordt gewerkt aan een aanpassing van de Luchtvaartwet die nog dit najaar in consultatie zal gaan.

De 100%-controles op Schiphol zijn in 2003 begonnen om problemen rondom de zogeheten bolletjeslikkers aan te pakken. Zij waren (en zijn) op dit moment alleen van toepassing op vluchten uit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Suriname en Venezuela. Het intercontinentaal vliegen vanaf regionale luchthavens was bij de start van de 100%-controles nog niet aan de orde. De voorgenomen aanpassing van de luchtvaartwet zal geen afbreuk doen aan het staand kabinetsbeleid om te stimuleren dat vakantievluchten zoveel mogelijk plaatsvinden vanaf regionale luchthavens, teneinde de beschikbare ruimte op Schiphol zoveel mogelijk te kunnen benutten voor het intercontinentale netwerk van verbindingen.

Ik spreek graag mijn waardering uit voor de coöperatieve opstelling die Arkefly in deze situatie heeft gekozen.

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

Naar boven