Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 augustus 2015
Op 7 juli jongstleden beantwoordde ik, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu, de schriftelijke vragen van de leden Leenders, Recourt en Rebel (allen
PvdA) over het bericht «Ambtenaren: geen «bolletjesvluchten» vanaf Eindhoven Airport»
(Aanhangsel Handelingen II 2014/15, nr. 2834), ik zei daarin toe uw Kamer inzake bepaalde onderwerpen nader te informeren zodra
er uitsluitsel zou zijn.
Inmiddels kan ik u, mede namens de Staatssecretaris van IenM, het volgende meedelen.
Het staat luchtvaartmaatschappijen in het Koninkrijk op grond van de huidige wetgeving
vrij om vluchten uit te voeren op het Caribisch deel van het Koninkrijk. Arkefly was
voornemens dit najaar te starten met vluchten op Curaçao en Aruba vanaf Eindhoven
Airport (EAP). Zodra dit voornemen bekend werd is er intensief overleg opgestart tussen
de betrokken private en overheidspartijen aangezien voor vluchten uit deze landen
een zogenaamd 100%-controleregime geldt. Het bleek niet mogelijk om op EAP de benodigde
100%-controle van passagiers en hun bagage uit te voeren, gezien de korte voorbereidingstijd
en de grote benodigde investeringen afgezet tegen het kleine aantal vluchten (twee
per week) en het feit dat niet was gegarandeerd dat Arkefly deze vluchten tot in lengte
van jaren zou blijven uitvoeren. Het niet beschikbaar hebben van een robuust controlesysteem
op EAP zou betekenen dat de deur voor drugssmokkel naar Eindhoven wijd open zou worden
gezet en dat was geen optie.
Arkefly heeft daarom in goed overleg met de overheid besloten de geplande vluchten
op Curaçao en Aruba te verplaatsen naar Schiphol, van waar deze luchtvaartmaatschappij
al meer vluchten uitvoert naar deze bestemmingen.
Het is onwenselijk dat vanaf luchthavens als EAP gevlogen wordt op bestemmingen met
een sterk verhoogd risicokarakter ten aanzien van drugssmokkel. Daarom wordt gewerkt
aan een aanpassing van de Luchtvaartwet die nog dit najaar in consultatie zal gaan.
De 100%-controles op Schiphol zijn in 2003 begonnen om problemen rondom de zogeheten
bolletjeslikkers aan te pakken. Zij waren (en zijn) op dit moment alleen van toepassing
op vluchten uit Curaçao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Suriname en Venezuela. Het
intercontinentaal vliegen vanaf regionale luchthavens was bij de start van de 100%-controles
nog niet aan de orde. De voorgenomen aanpassing van de luchtvaartwet zal geen afbreuk
doen aan het staand kabinetsbeleid om te stimuleren dat vakantievluchten zoveel mogelijk
plaatsvinden vanaf regionale luchthavens, teneinde de beschikbare ruimte op Schiphol
zoveel mogelijk te kunnen benutten voor het intercontinentale netwerk van verbindingen.
Ik spreek graag mijn waardering uit voor de coöperatieve opstelling die Arkefly in
deze situatie heeft gekozen.
De Minister van Veiligheid en Justitie,
G.A. van der Steur