Vragen van de leden Leenders, Recourt en Rebel (allen PvdA) aan de Minister van Veiligheid
en Justitie over het bericht «Ambtenaren: geen «bolletjesvluchten» vanaf Eindhoven
Airport» (ingezonden 27 mei 2015).
Antwoord van Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) mede namens de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Milieu (ontvangen 8 juli 2015). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2014–2015, nr. 2604.
Vraag 1
Kent u de uitzending van Nieuwsuur over bolletjesvluchten vanaf Eindhoven Airport?1
Vraag 2 t/m 6
Is het waar dat er een vertrouwelijke ambtelijke nota is, waarin wordt gesproken over
het verbieden van vluchten van Curaçao en Aruba naar Eindhoven Airport? Zo ja, kunt
u de Kamer voorzien van de gehele tekst van die nota? Zo nee, wat is er niet waar
en hoe moet de nota (of de citaten uit die nota) wel gelezen worden?
Wat is de status van de betreffende nota?
Hoe groot is de kans dat met deze vluchten van Curaçao en Aruba naar de regionale
luchthaven Eindhoven Airport de sluis voor drugsimport via bolletjesslikkers wordt
open gezet?
Kunt u garanderen dat er voldoende veiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn indien dit
soort intercontinentale vluchten via Eindhoven Airport gaan? Zo nee, waarom niet?
Hoe beoordeelt u de relativerende reactie van de directie van Eindhoven Airport dat
het allemaal wel mee zal vallen omdat het vakantievluchten en geen drugstransporten
zijn?
Antwoord 2 t/m 6
Ik kan op deze vragen nog geen antwoord geven, aangezien het overleg met alle betrokkenen
nog gaande is. Zodra er uitsluitsel is, zal ik uw Kamer daarover informeren.
Vraag 7
Wat doen Curaçao en Aruba zelf aan controles en hoe helpt Nederland hierbij?
Antwoord 7
Beide landen zijn zelf verantwoordelijk voor zowel de bestrijding van criminaliteit
op de luchthavens ter plaatse als het voorkomen van drugssmokkel vanaf die luchthavens.
De Nederlandse hulp voor het verder verbeteren van de controles bestaat naast financiële
steun uit het geven van adviezen en delen van kennis en expertise. Tijdens het Justitieel
Vierpartijen Overleg in Sint Maarten heb ik met mijn collega van Curaçao ook afspraken
gemaakt over de controles aldaar.
Vraag 8
Voorziet u andere risico’s voor de veiligheid bij intercontinentale vluchten? Zo ja,
welke?
Antwoord 8
Zie het antwoord op vraag 2 tot en met 6. Alle inspanningen van de overheid zijn erop
gericht mogelijke risico's te beperken.
Vraag 9
Zou het kunnen zijn dat ook andere intercontinentale vluchten om deze reden wellicht
niet zouden kunnen vliegen via de regionale vluchthavens?
Antwoord 9
Zie het antwoord op vraag 8. Het 100%-controleregime geldt alleen voor vluchten uit
Curaçao, Aruba, Bonaire, Sint Maarten, Suriname en Venezuela.
Vraag 10
Wie draait op voor de kosten van mogelijke extra controles op Eindhoven Airport?
Antwoord 10
Zie het antwoord op vraag 2 tot en met 6.
Vraag 11
Hoe is het mogelijk dat dit ambtelijk advies wordt gegeven nadat Arkefly en Eindhoven
Airport hun plannen realiseren, overeenkomstig het Nederlandse luchtvaartbeleid?
Antwoord 11
Zie het antwoord op vraag 2 tot en met 6.
Vraag 12
Is er niet of te weinig afgestemd bij de formulering van het beleid tussen de Ministeries
van Infrastructuur en Milieu en van Veiligheid en Justitie?
Antwoord 12
Het 100% controlebeleid voor vluchten vanuit landen met een hoog bolletjesslikkersrisico
is een maatregel die 10 jaar geleden is ingesteld om de problematiek rondom bolletjeslikkers
op Schiphol aan te pakken. Het intercontinentaal vliegen vanaf Eindhoven was toen
niet aan de orde. Zodra het voornemen van de luchtvaartmaatschappij om te vliegen
op Eindhoven vanuit een land met een hoog bolletjesslikkersrisico bekend was, is intensief
tussen alle betrokken ministeries afgestemd en contact opgenomen met de relevante
partijen.