Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 maart 2024
Naar aanleiding van de toezegging aan het lid Koerhuis (VVD)1 tijdens het commissiedebat Luchtvaart van 23 oktober 2023 wordt u geïnformeerd over
mbo-luchtvaarttechniekopleidingen en de lopende initiatieven om technisch personeel
in de luchtvaart aan te trekken. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan deze toezegging.
Toezegging mbo-luchtvaarttechniekopleidingen
In Nederland zijn op dit moment vijf mbo-luchtvaarttechniekopleidingen, die op verschillende
instellingen worden aangeboden. Van deze opleidingen is er één opleiding door de ILT
gecertificeerd als Part-147-opleidingsinstelling2. Dit is een samenwerkingsverband tussen Curio en de Aircraft Maintenance & Training
School. Zowel het voltooien van deze gecertificeerde opleiding als het doorlopen van
één van de andere mbo-luchtvaarttechniekopleidingen geeft studenten de mogelijkheid
om een Part-66 Aircraft Maintenance License (AML)3 aan te kunnen vragen. Hiermee kunnen studenten aan de slag gaan als technicus in
de luchtvaartsector. Een afgestudeerde van een Part-147 gecertificeerde opleidingsinstelling
kan na het opdoen van de vereiste praktijkervaring direct een aanvraag voor een AML
indienen. Een afgestudeerde van een niet-gecertificeerde mbo-luchtvaarttechniekopleiding
zal hiervoor eerst aanvullende examens moeten afleggen bij een erkende Part-147 instelling
en praktijkervaring moeten aantonen om in aanmerking te komen voor een AML. Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen hebben initiatieven genomen om deze aanvullende ervaring
bij hen op te doen zodat zij nieuw personeel kunnen behouden.
Zowel via de gecertificeerde als niet-gecertificeerde mbo-luchtvaarttechniekopleidingen kunnen studenten zodoende een AML aanvragen. Een groter aanbod
van gecertificeerde opleidingen hoeft daarom niet per definitie te leiden tot meer
technisch personeel. Daarbij bepaalt een opleidingsinstelling zelf of het Part-147
gecertificeerd wil zijn. Tot op heden is er geen aanvraag gedaan om een nieuwe Part-147
gecertificeerde opleiding op te zetten. Om jongeren te motiveren om te kiezen voor
een luchtvaarttechniekopleiding lopen er verschillende initiatieven.
Lopende initiatieven
Eerder is in de Kamerbrief van 16 maart 20234 aangegeven dat de Ministeries van EZK, SZW en OCW het Actieplan Groene en Digitale
Banen hebben opgesteld. Dit actieplan is gericht op het verminderen van tekorten in
techniek en ICT met oog op de klimaat- en digitale transitie. De acties daarbinnen
richten zich niet specifiek op de luchtvaart. Daarom juicht het Ministerie van IenW
toe dat de luchtvaartsector hier zelf het voortouw in neemt. Zo zetten verschillende
luchtvaartorganisaties diverse initiatieven en campagnes op om personeel naar zich
toe te trekken en jongeren te enthousiasmeren voor luchtvaarttechniek.
Bovendien is het Ministerie van IenW op Europees niveau actief betrokken bij het opzetten
van een Safety Promotion Task Team binnen de European Union Aviation Safety Agency
(EASA). Dit team wordt opgericht om te ondersteunen in de uitdagingen die zich voordoen
in de luchtvaartsector vanwege de arbeidsmarktkrapte. Tevens organiseert het Ministerie
van IenW jaarlijks de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid. Dit is een platform waarbij
de luchtvaartsector, studenten5 en overheid met elkaar in dialoog kunnen gaan over de onderwerpen die luchtvaartveiligheid
raken, waaronder de tekorten aan technisch personeel in de sector. In het vierde kwartaal
van 2024 wordt wederom een netwerkdag georganiseerd waarbij aandacht zal worden besteed
aan dit onderwerp.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers