31 936 Luchtvaartbeleid

29 544 Arbeidsmarktbeleid

Nr. 1149 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 maart 2024

Naar aanleiding van de toezegging aan het lid Koerhuis (VVD)1 tijdens het commissiedebat Luchtvaart van 23 oktober 2023 wordt u geïnformeerd over mbo-luchtvaarttechniekopleidingen en de lopende initiatieven om technisch personeel in de luchtvaart aan te trekken. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan deze toezegging.

Toezegging mbo-luchtvaarttechniekopleidingen

In Nederland zijn op dit moment vijf mbo-luchtvaarttechniekopleidingen, die op verschillende instellingen worden aangeboden. Van deze opleidingen is er één opleiding door de ILT gecertificeerd als Part-147-opleidingsinstelling2. Dit is een samenwerkingsverband tussen Curio en de Aircraft Maintenance & Training School. Zowel het voltooien van deze gecertificeerde opleiding als het doorlopen van één van de andere mbo-luchtvaarttechniekopleidingen geeft studenten de mogelijkheid om een Part-66 Aircraft Maintenance License (AML)3 aan te kunnen vragen. Hiermee kunnen studenten aan de slag gaan als technicus in de luchtvaartsector. Een afgestudeerde van een Part-147 gecertificeerde opleidingsinstelling kan na het opdoen van de vereiste praktijkervaring direct een aanvraag voor een AML indienen. Een afgestudeerde van een niet-gecertificeerde mbo-luchtvaarttechniekopleiding zal hiervoor eerst aanvullende examens moeten afleggen bij een erkende Part-147 instelling en praktijkervaring moeten aantonen om in aanmerking te komen voor een AML. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hebben initiatieven genomen om deze aanvullende ervaring bij hen op te doen zodat zij nieuw personeel kunnen behouden.

Zowel via de gecertificeerde als niet-gecertificeerde mbo-luchtvaarttechniekopleidingen kunnen studenten zodoende een AML aanvragen. Een groter aanbod van gecertificeerde opleidingen hoeft daarom niet per definitie te leiden tot meer technisch personeel. Daarbij bepaalt een opleidingsinstelling zelf of het Part-147 gecertificeerd wil zijn. Tot op heden is er geen aanvraag gedaan om een nieuwe Part-147 gecertificeerde opleiding op te zetten. Om jongeren te motiveren om te kiezen voor een luchtvaarttechniekopleiding lopen er verschillende initiatieven.

Lopende initiatieven

Eerder is in de Kamerbrief van 16 maart 20234 aangegeven dat de Ministeries van EZK, SZW en OCW het Actieplan Groene en Digitale Banen hebben opgesteld. Dit actieplan is gericht op het verminderen van tekorten in techniek en ICT met oog op de klimaat- en digitale transitie. De acties daarbinnen richten zich niet specifiek op de luchtvaart. Daarom juicht het Ministerie van IenW toe dat de luchtvaartsector hier zelf het voortouw in neemt. Zo zetten verschillende luchtvaartorganisaties diverse initiatieven en campagnes op om personeel naar zich toe te trekken en jongeren te enthousiasmeren voor luchtvaarttechniek.

Bovendien is het Ministerie van IenW op Europees niveau actief betrokken bij het opzetten van een Safety Promotion Task Team binnen de European Union Aviation Safety Agency (EASA). Dit team wordt opgericht om te ondersteunen in de uitdagingen die zich voordoen in de luchtvaartsector vanwege de arbeidsmarktkrapte. Tevens organiseert het Ministerie van IenW jaarlijks de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid. Dit is een platform waarbij de luchtvaartsector, studenten5 en overheid met elkaar in dialoog kunnen gaan over de onderwerpen die luchtvaartveiligheid raken, waaronder de tekorten aan technisch personeel in de sector. In het vierde kwartaal van 2024 wordt wederom een netwerkdag georganiseerd waarbij aandacht zal worden besteed aan dit onderwerp.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Toezegging TZ202311–016.

X Noot
2

Annex IV van Verordening (EU) No. 1321/2014; erkenning voor opleidingsinstellingen voor luchtvaarttechnici (Part-147).

X Noot
3

Part-66 beschrijft de theoretische- en praktijkeisen waar een onderhoudstechnicus aan moet voldoen. Door het behalen van deze losse examens, ontvangen studenten Part-66 certificaten. Deze vereiste examenmodules voor technici zijn vastgesteld door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA).

X Noot
4

Kamerstukken II 2022/23 31 936, nr. 1049.

X Noot
5

Studenten van onder meer de studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft, de Aviation Academy van de Hogeschool van Amsterdam en het MBO Airport College van het ROC van Amsterdam.

Naar boven