Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31936 nr. 1049 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31936 nr. 1049 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
Bij brief van 22 februari 2023 heeft de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat gevraagd om een reactie op het position paper van de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT). Met deze brief ontvangt u de reactie op het verzoek van de commissie.
In haar brief uit de NVLT haar zorgen over de toenemende schaarste aan luchtvaarttechnici in Nederland. Volgens de NVLT zal bij ongewijzigd beleid ten aanzien van werving en retentie door luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven de technische personeelsbezetting bij vliegtuigonderhoud afnemen.
De door de NVLT weergegeven brede problematiek rondom een tekort op technici op de arbeidsmarkt wordt herkend. In de Luchtvaartnota 2020–20501 is vastgelegd dat veiligheid een topprioriteit blijft in de luchtvaart. Daar spelen technici een belangrijke rol in. Volgens de Inspectie leefomgeving en transport (ILT) zijn er op dit moment geen signalen dat een tekort van technici op de arbeidsmarkt de vliegveiligheid negatief beïnvloedt.
Nationale Veiligheidsanalyse voor de Nederlandse luchtvaart (NVA)
Bij brief van 8 juli 20222 is de Kamer geïnformeerd over de NVA. Hierin zijn de belangrijkste veiligheidsrisico’s op nationaal niveau in beeld gebracht die samen met andere luchtvaartorganisaties en/of overheden zullen moeten worden beheerst.
Uit het risicobeoordelingsproces voor de commerciële luchtvaart zijn zeven risicoscenario’s naar voren gekomen die de meeste prioriteit zouden moeten krijgen. «Toename van werkdruk door een tekort aan gekwalificeerd personeel» is een van de zeven risicoscenario’s.3 De prioritaire risicoscenario’s uit de NVA worden in het Nederlands actieplan voor de luchtvaartveiligheid (NALV) opgenomen. De Kamer ontvangt dit NALV voor de zomer van 2023.
Netwerkdag Luchtvaartveiligheid 2022
Vanuit het Ministerie van IenW zijn verschillende gesprekken geweest met de luchtvaartorganisaties, aanbieders van relevante hbo en mbo opleidingen en andere overheden. Die gesprekken gingen over de arbeidsmarktkrapte en wat dit betekent voor de luchtvaart. Jaarlijks initieert het Ministerie van IenW met luchtvaartorganisaties en overheden een Netwerkdag Luchtvaartveiligheid, waarbij actuele luchtvaartveiligheidsthema’s worden uitgelicht. Op de Netwerkdag Luchtvaartveiligheid van 22 september 2022 is samen met luchtvaartorganisaties, overheden, Hogeschool van Amsterdam en het ROC Airport College uitvoerig bij de ontwikkeling en werving van voldoende gekwalificeerd personeel met een technische achtergrond stilgestaan. Belangrijk onderdeel van het gesprek was daarbij niet alleen de instroom, maar ook het behoud van het huidige bestand werknemers, doorstroom en kennisoverdracht.
Initiatieven Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen
In het kader van een door de ILT afgegeven vergunning4 en het daaraan gekoppelde toezicht is vanuit de Inspectie nauw contact met de luchtvaartsector. Met deze vergunning toont een opleidingsinstelling aan dat zij voldoen aan de Europese regelgeving op het gebied van opleidingen voor technici. De ILT toetst of er blijvend wordt voldaan aan deze Europese regelgeving. De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Transavia, TUI en Martinair (luchtvracht) hebben op het vraagstuk arbeidsmarktkrapte voor luchtvaarttechnici initiatieven genomen. Zo bieden zij nieuw personeel de mogelijkheid om in dienstverband de benodigde Part-66 module5 certificaten te behalen. Deze combinatie motiveert jongeren en maakt het werken in de luchtvaartsector aantrekkelijk.
Krapte op de arbeidsmarkt
Krapte op de arbeidsmarkt maakt het soms moeilijk om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Het is een omvangrijk probleem dat niet enkel de luchtvaartsector raakt, maar ook de andere sectoren. De NVLT haalt in dit kader het rapport «Arbeidsmarktkrapte Technici» door het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) en SEO Economisch Onderzoek aan. De Ministeries van EZK, SZW en OCW hebben, mede op basis van de bevindingen en aanbevelingen uit dit rapport, gezamenlijk het Actieplan Groene en Digitale Banen6 opgesteld. Het Ministerie van IenW verkent op korte termijn wat dit actieplan voor de luchtvaartsector zou kunnen betekenen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Nationale Veiligheidsanalyse voor de Nederlandse luchtvaart. Rapport risicobeoordeling. NLR, 2022.
Annex IV van Verordening (EU) No. 1321/2014; erkenning voor opleidingsinstellingen voor luchtvaarttechnici (Part-147).
Part-66 | EASA (europa.eu). De vereiste examenmodules voor technici door het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA).
Kamerstuk 29 544, nr. 1173 Inzet op arbeidsmarktkrapte in de klimaat- en digitale transitie: Het Actieplan Groene en Digitale Banen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31936-1049.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.