31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 1079 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juni 2023

Hierbij ontvangt u de vijfde jaarrapportage van de Nationale Adviesgroep Cabinelucht (NAC). De adviesgroep heeft tot taak te adviseren over de vermeende relatie tussen de gezondheidsklachten van vliegend personeel en de blootstelling aan chemische stoffen via de cabinelucht1. Deze rapportage beschrijft de voortgang en activiteiten van de NAC voor het jaar 2022.

Conform het voornemen van de NAC uit de jaarrapportage 2021 is het afgelopen jaar door de adviesgroep gewerkt aan het opstellen van concrete adviezen. De NAC verwacht in 2023 een adviesnotitie te kunnen aanbieden met betrekking tot kennisvergroting en bewustwording van de kwaliteit van cabinelucht. Dit betreft een notitie over training van cabine-, cockpit- en technisch personeel over cabinelucht en meldingsprocedures. Daarnaast heeft de NAC gewerkt aan een andere notitie die beschrijft hoe onderhoudspersoneel geuren kan opmerken tijdens het onderhoud van vliegtuigen. Deze notitie gaat in op de mogelijke gezondheidsrisico’s en de mogelijkheid om sensoren en meetinstrumenten te gebruiken om vreemde geuren op te sporen.

Daarnaast wordt in de jaarrapportage de stand van zaken van verschillende (internationale) onderzoekstrajecten beschreven.

De NAC beschrijft het Europees technisch rapport over de luchtkwaliteit in de cabine van burgervliegtuigen dat in 2022 is verschenen. Dit rapport is opgesteld door de Comité Européen de Normalisation (CEN) en RIVM en TNO zijn hier middels de Stichting Koninklijk Nederland Normalisatie Instituut (NEN) bij betrokken geweest. Het rapport bevat aanbevelingen over o.a. het meten van chemische stoffen in de cabinelucht, het monitoren van luchtkwaliteit, preventieve maatregelen en training van vliegend personeel. Het rapport biedt volgens de NAC handvatten voor luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers om een veilige omgeving te waarborgen in de cabine van vliegtuigen met betrekking tot chemische stoffen.

Ten tweede beschrijft de NAC de stofevaluatie van TCP2 onder de Europese stoffenwetgeving REACH3. Nederland heeft hiervoor als evaluerend lidstaat, vertegenwoordigd door RIVM, in 2021 een conclusiedocument geschreven. Hierin wordt o.a. geconcludeerd dat de aangeleverde informatie geen aanleiding geeft om de huidige blootstellingslimiet voor TCP te verlagen of TCP te classificeren voor neurotoxiciteit.

Tot slot gaat NAC in op het onderzoek van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart CAQIII naar de mogelijke schadelijke effecten van met motorolie verontreinigde cabinelucht. Dit onderzoek is in 2022 begonnen en RIVM neemt hieraan deel4.

Het Ministerie van IenW bedankt de NAC voor de jaarrapportage en kijkt met belangstelling uit naar de aangekondigde adviesnotities. Het wordt gewaardeerd dat de adviesgroep dit jaar streeft naar het geven van concrete adviezen op het gebied van cabinelucht en dat zij zich wederom inzet om kennis te delen ten aanzien van dit vraagstuk. Deelname aan internationale onderzoeken is belangrijk, omdat vliegtuigen worden gebouwd op basis van internationale regels en door internationale instanties worden gecertificeerd. De verwachting is dat de NAC mede door deze werkzaamheden handvatten kan bieden om op nationaal niveau een veilige en gezonde werkomgeving te kunnen garanderen. Het Ministerie van IenW hecht er zeer aan dat iedereen een veilige werkplek heeft waar geen gezondheidsschade door werk kan ontstaan. Dat geldt ook voor de mensen die werken met of aan boord van vliegtuigen.

In samenspraak met de betrokken partijen zal het ministerie actief aan de slag gaan met de adviezen die de NAC voor dit jaar heeft aangekondigd en de Kamer op de hoogte houden van de opvolging.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 8 september 2020, nr. IENW/BSK-2020/168657, tot instelling van een Nationale Adviesgroep Cabinelucht (Instellingsbesluit NAC) (Stct. 2020, nr. 47262).

X Noot
2

Tricresylfosfaat.

X Noot
3

Verordening (EU) nr. 1906/2006.

X Noot
4

Onderzoekstraject «Cabin Air quality assessment of long-term effects of contaminants» van de European Union Aviation Safety Agency.

Naar boven