Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juni 2023
Hierbij ontvangt u de vijfde jaarrapportage van de Nationale Adviesgroep Cabinelucht
(NAC). De adviesgroep heeft tot taak te adviseren over de vermeende relatie tussen
de gezondheidsklachten van vliegend personeel en de blootstelling aan chemische stoffen
via de cabinelucht1. Deze rapportage beschrijft de voortgang en activiteiten van de NAC voor het jaar
2022.
Conform het voornemen van de NAC uit de jaarrapportage 2021 is het afgelopen jaar
door de adviesgroep gewerkt aan het opstellen van concrete adviezen. De NAC verwacht
in 2023 een adviesnotitie te kunnen aanbieden met betrekking tot kennisvergroting
en bewustwording van de kwaliteit van cabinelucht. Dit betreft een notitie over training
van cabine-, cockpit- en technisch personeel over cabinelucht en meldingsprocedures.
Daarnaast heeft de NAC gewerkt aan een andere notitie die beschrijft hoe onderhoudspersoneel
geuren kan opmerken tijdens het onderhoud van vliegtuigen. Deze notitie gaat in op
de mogelijke gezondheidsrisico’s en de mogelijkheid om sensoren en meetinstrumenten
te gebruiken om vreemde geuren op te sporen.
Daarnaast wordt in de jaarrapportage de stand van zaken van verschillende (internationale)
onderzoekstrajecten beschreven.
De NAC beschrijft het Europees technisch rapport over de luchtkwaliteit in de cabine
van burgervliegtuigen dat in 2022 is verschenen. Dit rapport is opgesteld door de
Comité Européen de Normalisation (CEN) en RIVM en TNO zijn hier middels de Stichting
Koninklijk Nederland Normalisatie Instituut (NEN) bij betrokken geweest. Het rapport
bevat aanbevelingen over o.a. het meten van chemische stoffen in de cabinelucht, het
monitoren van luchtkwaliteit, preventieve maatregelen en training van vliegend personeel.
Het rapport biedt volgens de NAC handvatten voor luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigbouwers
om een veilige omgeving te waarborgen in de cabine van vliegtuigen met betrekking
tot chemische stoffen.
Ten tweede beschrijft de NAC de stofevaluatie van TCP2 onder de Europese stoffenwetgeving REACH3. Nederland heeft hiervoor als evaluerend lidstaat, vertegenwoordigd door RIVM, in
2021 een conclusiedocument geschreven. Hierin wordt o.a. geconcludeerd dat de aangeleverde
informatie geen aanleiding geeft om de huidige blootstellingslimiet voor TCP te verlagen
of TCP te classificeren voor neurotoxiciteit.
Tot slot gaat NAC in op het onderzoek van het Europees Agentschap voor de veiligheid
van de luchtvaart CAQIII naar de mogelijke schadelijke effecten van met motorolie
verontreinigde cabinelucht. Dit onderzoek is in 2022 begonnen en RIVM neemt hieraan
deel4.
Het Ministerie van IenW bedankt de NAC voor de jaarrapportage en kijkt met belangstelling
uit naar de aangekondigde adviesnotities. Het wordt gewaardeerd dat de adviesgroep
dit jaar streeft naar het geven van concrete adviezen op het gebied van cabinelucht
en dat zij zich wederom inzet om kennis te delen ten aanzien van dit vraagstuk. Deelname
aan internationale onderzoeken is belangrijk, omdat vliegtuigen worden gebouwd op
basis van internationale regels en door internationale instanties worden gecertificeerd.
De verwachting is dat de NAC mede door deze werkzaamheden handvatten kan bieden om
op nationaal niveau een veilige en gezonde werkomgeving te kunnen garanderen. Het
Ministerie van IenW hecht er zeer aan dat iedereen een veilige werkplek heeft waar
geen gezondheidsschade door werk kan ontstaan. Dat geldt ook voor de mensen die werken
met of aan boord van vliegtuigen.
In samenspraak met de betrokken partijen zal het ministerie actief aan de slag gaan
met de adviezen die de NAC voor dit jaar heeft aangekondigd en de Kamer op de hoogte
houden van de opvolging.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers