Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 februari 2020
In het AO «Begroten en verantwoorden» van 12 december 2019 heb ik uw Kamer toegezegd
om de collega’s van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) te vragen een
brief te sturen over de planning ten aanzien van het beschikbaar komen van extra comptabele
baten-lasteninformatie van de investeringspilots. Daarnaast heb ik toegezegd om te
kijken naar de planning van de tussentijdse evaluatie van de maatregelen naar aanleiding
van het rapport «Baten en lasten geherwaardeerd»1 van de Adviescommissie Verslaggevingsstelsels rijksoverheid (AVro). Om te voorkomen
dat er drie separate Kamerbrieven worden gestuurd, zal ik namens mijn collega’s van
Defensie en Infrastructuur en Waterstaat de planning van de pilots en de tussentijdse
evaluatie in deze brief toelichten.
Planning pilots baten-lasteninformatie
De Tweede Kamer zal de komende periode over de verschillende investeringsprojecten
worden geïnformeerd. De informatie zal door de ministeries van Defensie en IenW worden
toegezonden, afgestemd met het Ministerie van Financiën. Per pilot zal de Tweede Kamer
op twee momenten informatie toegezonden krijgen. De eerste keer ontvangt uw Kamer
medio 2020 o.a. een openingsbalans. Bij verantwoording over het begrotingsjaar 2020
(in mei 2021) ontvangt uw Kamer een balans, een staat van baten en lasten en een kasstroomoverzicht,
plus toelichting. Op deze wijze kan de waardeontwikkeling van de vier investeringsprojecten
inzichtelijk worden gemaakt.
Op basis van de huidige inzichten ziet de planning voor de verschillende pilots er
als volgt uit:
Defensie project 1: Midlife update infanteriegevechtsvoertuig CV-9035NL
Dit project is in voorbereiding en bevindt zich conform de DMP systematiek2 in de D-fase. De inschatting is dat in 2020 een D-brief wordt voorzien. Zoals aangegeven
in de brief van maart 20193 zal bij de D-brief baten-lasteninformatie worden opgenomen, naast de reguliere financiële
informatie die in een D-brief wordt opgenomen. In de verantwoording over het begrotingsjaar
2020 (mei 2021) zal nogmaals de baten-lasteninformatie opgenomen worden.
Defensie project 2: Defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen, deelproject
voertuig 50-100-150 kN
Dit project is aanbesteed en grotendeels geleverd. Momenteel wordt de baten-lasteninformatie
verzameld en zal naar verwachting direct na de zomer aan de Tweede Kamer worden gestuurd.
In de verantwoording over het begrotingsjaar 2020 (mei 2021) zal nogmaals de baten-lasteninformatie
opgenomen worden.
Infrastructuur en Waterstaat project 1: Geluidsmaatregelen HSL-Zuid
De Tweede Kamer is op 1 oktober 2015 geïnformeerd over het pakket aan geluidsmaatregelen
dat zal worden gerealiseerd in het kader van de geluidsproblematiek HSL-Zuid4. Het maatregelenpakket bestaat uit het geluidsabsorberend maken van schermen, het
verlengen van schermen en het plaatsen van een nieuw scherm in de gemeente Lansingerland.
Infrastructuur en Waterstaat project 2: A20 Nieuwerkerk a/d IJssel–Gouda
Voor de MIRT-verkenning A20 Nieuwerkerk aan den IJssel—Gouda is uw Kamer op 11 maart
2019 geïnformeerd over de vastgestelde voorkeursbeslissing5. Deze bestuurlijke voorkeur is gericht op het verbeteren van de doorstroming en de
verkeersveiligheid op het traject.
Voor beide IenW pilots wordt de informatie aangeboden in de MIRT-rapportage die met
Prinsjesdag (september 2020) verschijnt. In de verantwoording over het begrotingsjaar
2020 (mei 2021) zal nogmaals de baten-lasteninformatie opgenomen worden.
Hiernaast zal de Tweede Kamer – indien hier aanleiding toe bestaat – over de algehele
voortgang van de pilotprojecten worden geïnformeerd, dan wel bij de reguliere begrotingsmomenten,
dan wel zal worden aangesloten bij de voortgangsrapportages van de Operatie Inzicht
in Kwaliteit.
Tussentijdse evaluatie
In de Kabinetsreactie6 op het rapport van de AVro heeft het kabinet aangegeven dat – teneinde de komende
jaren het verslaggevingsstelsel verder te verbeteren en harmoniseren – in 2020 een
evaluatie plaats zou vinden. Aangezien de pilots toen nog niet bekend waren, en de
inzichten die de pilots opleveren wel in de evaluatie meegenomen dienen te worden,
zal de tussentijdse evaluatie beginnen direct na het afronden van de pilots.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra