Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 mei 2024
Bij brief van 14 maart 2024 heeft de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn
en Sport gevraagd om een reactie op de brief die zij heeft ontvangen inzake een klacht
over de werkwijze van een gecertificeerde instelling met betrekking tot de omgangsregeling
met een kind. Ik heb de beantwoording van uw brief overgenomen van de Staatssecretaris
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met deze brief kom ik aan uw verzoek tegemoet.
Ik heb kennis genomen van de inhoud van deze brief. Als Minister ben ik stelselverantwoordelijk
voor de jeugdbescherming. Het past niet bij mijn stelselverantwoordelijkheid om deze
individuele casuïstiek te onderzoeken en te beoordelen. Ik zal in deze brief dan ook
niet ingaan op deze individuele casus. Er zijn andere instanties in het stelsel die
hiervoor verantwoordelijk zijn.
Wel kan ik in algemene zin aangeven dat als een ouder of kind niet tevreden is over
het handelen van een instantie, hij of zij daarover direct een formele klacht kan
indienen bij de klachtencommissie van die instantie. De ervaring leert dat het goed
is een klacht eerst te bespreken met bijvoorbeeld de gezinsvoogd om samen naar een
oplossing te zoeken, maar dat hoeft niet. Als de klager niet tevreden is over de wijze
waarop de formele klacht is behandeld of ontevreden is over de opvolging door de instantie,
dan kan deze zich wenden tot de Nationale ombudsman of Kinderombudsman. Deze organisatie
doet als tweedelijnsinstantie onderzoek naar de klacht en komt met een oordeel dat
door de organisatie gebruikt kan worden om het werk te verbeteren.
Als een ouder of kind een klacht heeft over het individueel beroepsmatig handelen
van een professional kan hij of zij rechtstreeks een tuchtklacht indienen bij het
College van Toezicht van Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).
Ouders en kinderen kunnen bij het indienen van een (tucht)klacht hulp krijgen van
Stichting JeugdStem vertrouwenspersonen akj (het voormalige Advies- en Klachtenbureau
Jeugdzorg (AKJ)). Dit is de organisatie van de vertrouwenspersonen voor de jeugdhulp.
Ieder kind, iedere jongere en iedere ouder/verzorger die te maken krijgt met een vorm
van jeugdhulp, kan bij hen terecht voor (gratis) informatie, advies en ondersteuning.
Een optie is ook om juridisch advies in te winnen bij een advocaat of (gratis) bij
het Juridisch Loket.
Mensen kunnen zich daarnaast wenden tot de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
De taak van IGJ is om toezicht te houden op onder andere de kwaliteit van de jeugdbescherming.
Het Landelijk Meldpunt Zorg – onderdeel van IGJ – geeft informatie en advies over
wat iemand kan doen met een klacht. Daarnaast registreren zij de klacht die wordt
gemeld. De IGJ kan dit gebruiken in haar toezicht op de zorg en jeugdhulp.
Tot slot wil ik u er graag op wijzen dat binnen mijn ministerie momenteel volop wordt
ingezet op verbetering van de rechtsbescherming van ouders en kinderen binnen de jeugdbescherming.
Ook het systeem van klachtbehandeling speelt daarbij een rol. Ten aanzien van het
verbeteren van de uitvoeringspraktijk van klachtprocedures wordt gewerkt langs twee
sporen1. Allereerst door de informatievoorziening voor kinderen en ouders te verbeteren en
de toegankelijkheid van klachtenprocedures te vergroten. Daarnaast door het verkennen
van mogelijkheden die op relatief korte termijn doorgevoerd kunnen worden om het klachtrecht
in de Jeugdwet te verbeteren. Bij het verbeteren van de klachtenprocedures werken
wij ook samen met mensen met ervaring met klachten over de Jeugdzorg. Wij hechten
waarde aan dergelijke persoonlijke ervaringen. Zij zijn voor ons belangrijk bij de
ontwikkeling van nieuw beleid.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister voor Rechtsbescherming,
F.M. Weerwind