31 801 Nieuwe stations, nieuwe passagiers

Nr. 13 GEWIJZIGDE MOTIE VAN DE LEDEN CRAMER EN ROEFS TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 11

Voorgesteld 20 mei 2010

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat station Schiedam Kethel geen onderdeel meer uit blijkt te maken van de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer tussen Den Haag en Rotterdam door het schrappen van de integrale viersporigheid Schiedam Centrum-Delft Zuid uit de plannen;

overwegende, dat dit beoogde station onderdeel is van Stedenbaan en de nieuwbouwwijk Schiedam Spaland in de nabijheid van deze locatie reeds enkele jaren geleden is gerealiseerd;

constaterende, dat dit station middels een bestemmingsplan al volledig is voorbereid en de stadsregio een aansluitende tramlijn heeft opgenomen in het regionale investeringsprogramma;

overwegende, dat er budget beschikbaar is voor het station in het budget voor kleine stations;

overwegende, dat naast integrale viersporigheid slimme beveiliging, inhaalsporen en/of partiële viersporigheid ook een oplossing kunnen zijn voor het mogelijk maken van station Schiedam Kethel;

overwegende, dat knelpunten in de infrastructuur op de corridor Rotterdam-Den Haag robuust dienen te worden opgelost en dat dit de opening van het nieuwe station niet in de weg mag staan;

verzoekt de regering station Schiedam Kethel te realiseren en inzichtelijk te maken op welke wijze dit mogelijk is en voor het basisstation budget beschikbaar te stellen uit het budget voor kleine stations en de Kamer hierover uiterlijk september 2010 te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Cramer

Roefs

Naar boven