31 789 Staatsdeelnemingen Fortis en ABN AMRO

Nr. 49 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 januari 2015

Op verzoek van de vaste commissie voor Financiën stuur ik u hierbij de eindrapportage over de afbouw van het klantenbestand bij Deutsche Bank Nederland door de verkoop van delen van ABN AMRO aan Deutsche Bank Nederland. Daarnaast heeft de vaste commissie voor Financiën mij verzocht om in deze eindrapportage ook in te gaan op de vraag waar ondernemers die nu nog problemen hebben met Deutsche Bank Nederland terecht kunnen.

In mijn brief van 14 mei 2014 heb ik aan uw Kamer aangegeven dat Deutsche Bank Nederland de afbouw van het klantenbestand, als gevolg van haar strategische heroriëntatie, nagenoeg heeft afgerond.1Voor 2014 resteerde er nog een groep van ongeveer 400 klanten waarmee Deutsche Bank Nederland tot een passende oplossing moest zien te komen. Inmiddels heeft Deutsche Bank Nederland aangegeven dat de strategische heroriëntatie is afgerond. Met het overgrote deel van de resterende 400 klanten is Deutsche Bank Nederland erin geslaagd om tot een voor beide partijen passende oplossing te komen. De zeer kleine groep klanten waarmee in 2014 niet tot een voor beide partijen passende oplossing voor beëindiging van de relatie kon worden gekomen, blijft bij de bank totdat een dergelijke oplossing wel mogelijk is. Zoals in mijn brief van 14 mei 2014 ook staat aangegeven, gaat het hier ondermeer om klanten die moeilijk bereikbaar blijken te zijn, hun activiteiten inmiddels hebben gestaakt of negatieve eigen vermogens hebben.2

Ten aanzien van het verzoek van de vaste commissie voor financiën om in te gaan op de vraag waar ondernemers die nu nog problemen hebben met Deutsche Bank Nederland terecht kunnen, is het goed om een onderscheid te maken in klachten die het directe gevolg zijn van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank Nederland en klachten die los staan van de keuze van Deutsche Bank Nederland om van een groep klanten afscheid te nemen.

Mochten er mij nu nog – al dan niet via uw Kamer – klachten bereiken die het directe gevolg zijn van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank Nederland dan zal ik deze – conform eerdere afspraken met uw Kamer – rechtstreeks onder de aandacht blijven brengen van de Raad van Bestuur van Deutsche Bank Nederland. Klachten die los staan van de strategische heroriëntatie dienen bij Deutsche Bank Nederland zelf te worden gemeld en worden vervolgens behandeld conform de reguliere interne klachtenprocedure.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem


X Noot
1

Kamerstuk 31 789, nr. 48.

X Noot
2

Kamerstuk 31 789, nr. 48.

Naar boven