Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 januari 2015
Op verzoek van de vaste commissie voor Financiën stuur ik u hierbij de eindrapportage
over de afbouw van het klantenbestand bij Deutsche Bank Nederland door de verkoop
van delen van ABN AMRO aan Deutsche Bank Nederland. Daarnaast heeft de vaste commissie
voor Financiën mij verzocht om in deze eindrapportage ook in te gaan op de vraag waar
ondernemers die nu nog problemen hebben met Deutsche Bank Nederland terecht kunnen.
In mijn brief van 14 mei 2014 heb ik aan uw Kamer aangegeven dat Deutsche Bank Nederland
de afbouw van het klantenbestand, als gevolg van haar strategische heroriëntatie,
nagenoeg heeft afgerond.1Voor 2014 resteerde er nog een groep van ongeveer 400 klanten waarmee Deutsche Bank
Nederland tot een passende oplossing moest zien te komen. Inmiddels heeft Deutsche
Bank Nederland aangegeven dat de strategische heroriëntatie is afgerond. Met het overgrote
deel van de resterende 400 klanten is Deutsche Bank Nederland erin geslaagd om tot
een voor beide partijen passende oplossing te komen. De zeer kleine groep klanten
waarmee in 2014 niet tot een voor beide partijen passende oplossing voor beëindiging
van de relatie kon worden gekomen, blijft bij de bank totdat een dergelijke oplossing
wel mogelijk is. Zoals in mijn brief van 14 mei 2014 ook staat aangegeven, gaat het
hier ondermeer om klanten die moeilijk bereikbaar blijken te zijn, hun activiteiten
inmiddels hebben gestaakt of negatieve eigen vermogens hebben.2
Ten aanzien van het verzoek van de vaste commissie voor financiën om in te gaan op
de vraag waar ondernemers die nu nog problemen hebben met Deutsche Bank Nederland
terecht kunnen, is het goed om een onderscheid te maken in klachten die het directe
gevolg zijn van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank Nederland en klachten
die los staan van de keuze van Deutsche Bank Nederland om van een groep klanten afscheid
te nemen.
Mochten er mij nu nog – al dan niet via uw Kamer – klachten bereiken die het directe
gevolg zijn van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank Nederland dan zal
ik deze – conform eerdere afspraken met uw Kamer – rechtstreeks onder de aandacht
blijven brengen van de Raad van Bestuur van Deutsche Bank Nederland. Klachten die
los staan van de strategische heroriëntatie dienen bij Deutsche Bank Nederland zelf
te worden gemeld en worden vervolgens behandeld conform de reguliere interne klachtenprocedure.
De Minister van Financiën,
J.R.V.A. Dijsselbloem