31 789 Staatsdeelnemingen Fortis en ABN AMRO

Nr. 48 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 mei 2014

Op verzoek van de vaste commissie voor Financiën informeer ik uw Kamer bij deze over de actuele stand van zaken wat betreft de afbouw van het klantenbestand bij Deutsche Bank.

In mijn brief van 13 december 2013 over de stand van zaken van de afbouw van het klantenbestand bij Deutsche Bank heb ik aan uw Kamer aangegeven dat er nog een groep van ongeveer 400 klanten is waarmee Deutsche Bank in 2014 tot een passende oplossing moet zien te komen.1

Deutsche Bank heeft mij laten weten dat zij er inmiddels in is geslaagd met een aanzienlijk deel van deze 400 klanten tot een passende oplossing te komen. Tegelijk constateert Deutsche Bank dat het bij een deel van de nog resterende groep klanten zeer moeilijk zal worden om tot een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te komen. Het betreft hier klanten die in het geheel niet bereikbaar blijken te zijn of elke medewerking ten aanzien van het verstrekken van noodzakelijke gegevens weigeren. In deze groep bevindt zich bovendien een ruime vertegenwoordiging van klanten die hun activiteiten hebben gestaakt of die negatieve eigen vermogens hebben. Volgens huidige schattingen van Deutsche Bank zal circa de helft van deze groep klanten uiteindelijk overgedragen moeten worden aan bijzonder beheer. Dit zijn echter klanten die ook los van de strategische heroriëntatie van Deutsche Bank in bijzonder beheer zouden zijn beland. Deutsche Bank heeft mij verzekerd dat zij haar inspanningen om met de resterende groep klanten tot passende oplossingen te komen onverminderd voortzet.

Verder heeft de vaste commissie voor Financiën mij verzocht om de behandeling van een individuele klacht over te nemen en een afschrift van het antwoord te vragen.2 Zoals ik u al eerder heb bericht is het niet aan mij om de verschillende individuele gevallen te bestuderen en te beoordelen en ook niet om inzicht te geven in elk van de geboden oplossingen.3 Wel heb ik deze klacht – conform afspraak – direct onder de aandacht van de Raad van Bestuur van Deutsche Bank gebracht. Deutsche Bank heeft mij inmiddels bevestigd dat zij met deze klant tot een passende oplossing is gekomen.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem


X Noot
1

Kamerstuk 31 789, nr. 47.

X Noot
2

«Klacht over werkwijze Deutsche Bank m.b.t. opzegging bankrekening».

X Noot
3

Kamerstuk 31 789, nr. 46, p. 9.

Naar boven