31 765 Kwaliteit van zorg

Nr. 97 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 november 2014

Tijdens het AO Informatievoorziening van 5 november heb ik 2015 bestempeld als het jaar van de transparantie. In deze brief licht ik dit – voorafgaande aan de behandeling volgende week van de begroting van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport – nader toe.

Jaar van de transparantie

Ik zet mij in voor betaalbare zorg van goede kwaliteit, die oog heeft voor mensen. Transparantie over kwaliteit is daartoe essentieel. Het helpt de patiënt bijvoorbeeld bij de keuze in welk ziekenhuis hij behandeld wil worden, bij welke verzekeraar hij zich wil verzekeren en welke behandeling hij wil ondergaan. Mijn ambitie om transparantie te vergroten heeft in 2014 onder meer al geleid tot de oprichting van het kwaliteitsinstituut, de recent verschenen app «zorgcijfers.nl – Nederland gezond en wel» met actuele cijfers over de gezondheidszorg en het verplicht publiceren van sterftecijfers door ziekenhuizen.

Uiteraard is transparantie niet alleen een verantwoordelijkheid van de overheid. Ik ben daarom verheugd dat verschillende partijen hun verantwoordelijkheid nemen. Op 18 juli stuurde ik u mijn plannen voor transparantie van kwaliteit in de curatieve zorg1. Ondertussen zijn door veel partijen weer belangrijke resultaten geboekt. Ik geef u daarvan een aantal voorbeelden. Sommige ziekenhuizen publiceren nu al hun sterftecijfers per aandoening. 84 ziekenhuizen publiceren kwaliteitsvensters waarmee patiënten en andere geïnteresseerden inzicht krijgen in onderwerpen die iets zeggen over de kwaliteit van het ziekenhuis en de ervaringen van patiënten met het ziekenhuis. Zorgverzekeraars publiceren sinds kort een eerste open dataset op basis van alle vergoede declaraties. Voor de medisch specialistische zorg zijn afspraken gemaakt over het gebruik van data uit de zogenaamde DICA registraties die volgend jaar op kiesBeter.nl te vinden zullen zijn.

Hoewel forse stappen zijn gezet constateer ik dat veel informatie er weliswaar is, maar nog ontsloten moet worden. Ook kan beschikbare informatie vaak meer toegankelijk en beter vindbaar worden gemaakt voor patiënten en andere geïnteresseerden. Mede door de vele initiatieven staat informatie op veel verschillende plekken en is daardoor niet altijd vindbaar voor de zoekende burger. Het gaat daarbij, naast informatie over kwaliteit, ook over inzicht in financiële gegevens. In 2015 zal daarom het breed toegankelijk en makkelijk inzichtelijk maken van dit soort informatie mijn prioriteit krijgen.

Plan van aanpak

Ik zal uw Kamer nog voor het eind van dit jaar een uitgewerkt plan van aanpak voorleggen. In dat plan van aanpak zal voor de eerste helft van 2015 de nadruk liggen op het beter zichtbaar maken van informatie die er al is, over kwaliteit van zorg en financiële gegevens. Zo zal via kiesBeter.nl de komende maanden voor veel meer aandoeningen inzicht worden geboden over wat goede zorg is en waar je deze zorg kunt krijgen. Om mensen inzicht te bieden in hun zorguitgaven worden ook financiële gegevens veel toegankelijker gepresenteerd. Zo zal de patiënt een beter inzicht worden geboden in de rekening die hij van zijn zorgverlener ontvangt. Ook heb ik recent met verzekeraars afspraken gemaakt over een publieksvriendelijke verantwoording van de nominale premie. Ik verwijs u hiervoor naar mijn brief van 31 oktober aan uw Kamer waarin ik u heb geïnformeerd over het sjabloon dat ik met zorgverzekeraars ben overeengekomen waarmee op een uniforme wijze inzicht wordt geboden in de opbouw van de basispremie2, bijvoorbeeld over in hoeverre de in het verleden behaalde resultaten verdisconteerd zijn in de premie en de verwachte beleggingsopbrengsten zijn ingezet ter verlaging van de premie.

Voor de tweede helft van 2015 zal de nadruk liggen op eventuele witte vlekken in de informatie, alsmede welke acties, door wie en wanneer moeten worden ondernomen en wat daarvoor nodig is. KiesBeter.nl gaat daarbij een cruciale rol vervullen in het beter beschikbaar en toegankelijk maken van al die informatie. Ik streef ernaar om zo veel mogelijk informatie via deze website vindbaar te laten zijn.

Slot

Tot slot wil ik er op wijzen dat meer transparantie niet mag leiden tot extra administratieve lasten. Juist niet. Ik ben daarom met partijen in overleg over de vermindering van administratieve lasten op het gebied van registratie en kwaliteitsrichtlijnen. Het werk zal eind 2015 bovendien nog niet klaar zijn. Ook de jaren erna zal steeds actuele en betere informatie kunnen worden toegevoegd. Bijvoorbeeld door de inspanning die nu met het plan van aanpak – maar ook in de volgende jaren – door vele mensen in de zorg wordt geleverd voor betere richtlijnen en meetinstrumenten die belangrijke nieuwe informatie kunnen bieden aan patiënten.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Kamerstuk 31 765, nr. 93.

X Noot
2

Kamerstuk 29 689, nr. 556.

Naar boven