31 765 Kwaliteit van zorg

Nr. 247 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 november 2016

Op 6 februari 2015 heb ik het programma «Kwaliteit loont» gepresenteerd met daarin 21 maatregelen om te komen tot kwalitatief betere zorg die betaalbaar blijft. Kern van het programma is dat de balans in de sector wordt verbeterd en dat inzetten op kwaliteit daadwerkelijk loont.

Sinds de start van dit programma is er door betrokken partijen veel werk verzet. Ik heb uw Kamer twee voortgangsrapportages gestuurd (Kamerstuk 31 765, nrs. 153 en 172), waarin ik u heb geïnformeerd over de voortgang van alle maatregelen. Daarnaast heb ik u met separate brieven eveneens over de verschillende onderwerpen geïnformeerd. Met deze derde voortgangrapportage geef ik u een afsluitend overzicht van de stand van zaken van de acties.

Ik constateer dat de afgelopen periode met volharding aan de verschillende maatregelen is gewerkt. Van de 21 maatregelen zijn er inmiddels 15 afgerond. Kortheidshalve verwijs ik u hiervoor naar de routetijdentabel in de bijlage.

Op vier onderdelen zijn wetstrajecten in gang gezet. De adviezen over het wetsvoorstel invloed verzekerden heb ik u met mijn reactie met mijn brief van 15 juni 20161 toegestuurd. De internetconsultatie is inmiddels afgerond en mijn planning is om het wetsvoorstel eind 2016/begin 2017 bij uw Kamer in te dienen.

In het wetsvoorstel modernisering tuchtrecht Wet BIG wordt geregeld dat een beroepsbeoefenaar zijn BIG-nummer verplicht kenbaar maakt. Dit wetsvoorstel zal eind dit jaar bij uw Kamer worden ingediend.

Het wetsvoorstel2 waarin het sectorspecifieke markttoezicht van de NZa naar de ACM wordt overgeheveld en zorgverzekeraars en zorgaanbieders meer vrijheid krijgen over datgene waarover zij zelf afspraken maken, is op 8 april 2016 bij uw Kamer ingediend. De nota naar aanleiding van het verslag zal spoedig naar u worden toegestuurd.

Over twee maatregelen loopt nog onderzoek. De resultaten van het onderzoek naar varianten voor een gedifferentieerd macrobeheersinstrument met het oog op verbetering van kwaliteit worden eind dit jaar verwacht.

Wat betreft de prikkels tot een meer integrale ggz heb ik u reeds de agenda ggz en het model Kwaliteitsstatuut toegezonden (Kamerstuk 25 424, nrs. 292 en 335). In deze agenda ggz staat «In de ggz kan nauwere samenhang en samenwerking tussen de huisartsenzorg met POH-GGZ en de generalistische basis ggz zorgen voor een aansluitende keten in de ggz in de eerste lijn. Op basis van ervaringen in praktijkexperimenten zal worden nagaan onder welke condities deze samenwerking structureel kan worden uitgebreid en de kwaliteit kan worden verbeterd met behoud van de poortwachtersrol van de huisarts.» Partijen verwijzen hierbij naar experimenten met «de ggz-keten» onder de beleidsregel Innovatie van de NZa. Hierbij valt te denken aan initiatieven zoals Vicino (Ggz Noord Holland Noord), dat elementen uit de huisartsenzorg en curatieve ggz gecombineerd aan ggz-patiënten aanbiedt. Partijen willen inventariseren welke initiatieven op dit moment bestaan, welke variatie er is, en wat wel en niet werkt in de organisatie van deze zorg. De analyse moet inzicht geven in de resultaten en de opzet, organisatie en benodigde randvoorwaarden voor het succesvol aanbieden van een integraal aanbod van huisartsenzorg en curatieve ggz. InEen voert deze inventarisatie namens partijen uit, de planning is 2017.

Tot slot

Ik concludeer dat sinds februari 2015, samen met de sector, flinke stappen gezet zijn ter verbetering van het stelsel. Ik denk dan aan de verbeteringen van de risicoverevening, de vermindering van de administratieve lasten, sectorbrede afspraken over kwaliteit, transparantie en gepast gebruik in de ggz. Deze inspanningen zijn niet afgerond maar in volle gang. Ik zal dan ook dit programma voortvarend blijven uitvoeren.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Bijlage: Routetijdentabel maatregelen Brief Kwaliteit loont

 

Onderwerp

Voortgang

Afgerond

1.

De korting op het verplicht eigen risico

Dit is reeds mogelijk, per 2017 verruimd met dieet preparaten (Artikel 2.17 lid 2 Besluit zorgverzekering).

Ja

2.

Vereveningsbijdrage die verzekeraars beter compenseert voor chronisch zieken en kwetsbare verzekerden

Wijzigingen voor risicoverevening 2017 zijn aan uw Kamer gestuurd. (TK 2015–2016, 29 689, nr. 725 en nr. 766).

Ja

3.

Onderzoek risicoselectie NZa

Het tweede deel van het kwantitatieve onderzoek is 29 januari 2016 met beleidsreactie naar uw Kamer gestuurd (TK 2015–2016, 29 689, nr. 683). Het kwalitatieve onderzoek naar risicoselectie is 27 september 2016 met beleidsreactie naar uw kamer gestuurd (TK 2016–2017, 29 689, nr. 769).

Ja

4.

NZa nadere regels t.a.v. controle door verzekeraars van de informatie op vergelijkingssites

Afgerond in 2015 (NZa Beleidsregel TH/BR-020).

Ja

5.

Mbi gerichter inzetten onderscheid niet-gecontracteerde zorg/ gecontracteerde zorg

Onderzoek naar varianten mbi gestart. Resultaat december 2016.

Dec. 2016

6.

Zorginstituut: versneld en met doorzettingsmacht indicatoren 30 aandoeningen; 300 richtlijnen in register kwaliteitsinstituut; patiëntenversies en doorlinken

Kamer op 22 april 2016 over resultaten jaar van de transparantie geïnformeerd (TK 32 620, nr. 168). Rapportage over 30 aandoeningen zal nog aan u worden toegestuurd.

Ja

7.

Meer inzicht in polis (transparantie-eisen)

Zorgpolis checker beschikbaar voor ziekenhuizen per 1-1-2016. ZN heeft «zorginformatiekaart» gelanceerd in samenwerking met NPCF en CB om verzekerden te faciliteren in overstapseizoen.

Ja

8.

Invloed van verzekerden op zorgverzekeraar

Wetsvoorstel wordt naar verwachting eind 2016/begin 2017 ingediend bij uw Kamer.

Loopt

9.

Klantvriendelijk loket NZa

Verbeterd meldpunt operationeel sinds eind 2015.

Ja

10.

Regulering om aanbieders van ontoereikende kwaliteit aan te pakken

Model kwaliteitsstatuut als professionele standaard opgenomen in register van ZINL en heeft daarmee een verplichtend karakter.

Ja

11.

Conclusies pilot kwaliteitscontrole IGZ na toetreding worden omgezet naar staand beleid

Staand beleid in 2015 (TK 2014/15, 31 765, nr. 143)

Ja

12.

GGZ-sector: aanvullende eisen aan kwaliteit en transparantie over de geleverde zorg (aanleveren ROM)

Agenda ggz en model kwaliteitstatuut is aan uw Kamer toegestuurd (TK 2015–2016 31765 25 424, nr. 201)

Ja

13.

Informatie op de factuur inclusief BIG registratienummer van de hoofdbehandelaar

Wetsvoorstel Wet BIG 1e tranche wordt eind 2016 naar uw Kamer gestuurd.

Dec. 2016

14.

Prikkels tot meer integrale GGZ: aanwijzing aan NZa om prestatiebeschrijvingen en tariefbeschikkingen aan te passen

Praktijkexperimenten condities samenwerking tussen huisartsenzorg en POH-GGZ (Ineen en LVVP samen met NIP en VS&VN).

2017

15.

Systematische doorlichting basispakket op zinnige en zuinige zorgverlening

Continue activiteit van het Zorginstituut Nederland. Het Programma Zinnige Zorg loopt in ieder geval door t/m 2021.

Ja, loopt t/m 2021

16.

Sectorspecifiek markttoezicht van NZa naar ACM

Wetgeving bij de Tweede Kamer aangeboden. Nota naar aanleiding van verslag wordt spoedig aan uw Kamer aangeboden.

Loopt

17.

Uitwerking modellen t.b.v. zorginkoop individuele beroepsbeoefenaren

Rapport NZa «Contracteerproces eerstelijnszorg», met de door ACM gepubliceerde uitgangspunten (TK 2015–2016, 33 578, nr. 19)

Ja

18.

Onafhankelijke geschillencommissie voor conflicten over contractering

Afgerond per 2 juni 2016 met sluiten convenant (TK 2015–2016, 29 689, nr. 717).

Ja

19.

Meer vrijheid voor zorgverzekeraars en zorgaanbieders over datgene waarover zij zelf afspraken maken (prestatieomschrijvingen)

Zie 16.

Loopt

20.

Stimuleren van meerjarige contracten die leiden tot grotere kwaliteitsinvesteringen (maatwerk)

Inventarisatie meerjarige contractering afgerond door VWS. Kamer is over de uitkomsten geïnformeerd (TK 2015–2016, 31 765 29 689, nr. 213).

Ja

21

Zvw-pgb

Het wetsvoorstel Zvw-pgb is op 8 maart jl. door de Eerste Kamer aangenomen en zal op 1 januari 2017 in werking treden.

Ja


X Noot
1

Kamerstuk 31 765, nr. 209

X Noot
2

Wetsvoorstel wijziging van de Wet marktordening gezondheidszorg en enkele andere wetten in verband met aanpassingen van de tarief- en prijsregulering en het markttoezicht op het terrein van de gezondheidszorg (Kamerstuk 34 445)

Naar boven