Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 maart 2022
Met deze brief ontvangt u de «Uitvoeringagenda Klimaatbestendige Netwerken RWS» aan1, zoals toegezegd in de Kamerbrief die uw Kamer ontving voor het Wetgevingsoverleg
Water van 22 november 20212.
Het is noodzakelijk dat Nederland zich voorbereidt op de gevolgen van klimaatverandering
(klimaatadaptatie). Niet alleen vanwege de maatschappelijke impact, maar ook omdat
de kosten van schade bij rampen in sommige gevallen vele malen hoger kan uitpakken
dan de investeringen die nodig zijn voor het voorkomen ervan. De wateroverlast in
Limburg als gevolg van extreme neerslag in de zomer van 2021 heeft laten zien hoe
groot de impact van zo’n gebeurtenis kan zijn en dat ingrijpen nodig is. Dit wordt
verder onderstreept door de recente publicatie van het rapport van het Intergovernmental
Panel on Climate Change (IPCC) en het klimaatsignaal van het KNMI van 25 oktober 20213.
In het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) staat beschreven hoe gemeenten, waterschappen,
provincies en het Rijk door middel van een zesjaarlijks cyclisch proces toewerken
naar het realiseren van een klimaatbestendig Nederland in 2050. Het gaat daarbij om
aspecten als wateroverlast, droogte, hitte en de gevolgen van overstromingen. Dit
proces zoals beschreven in het DPRA bestaat uit drie stappen: stresstest, risicodialoog
en uitvoeringsagenda.
IenW heeft deze systematiek gevolgd voor de infrastructurele netwerken wegen, vaarwegen
en water. Hiermee is het fundament gelegd om toe te werken naar het bestendig maken
van de netwerken in beheer van Rijkswaterstaat tegen weersextremen. Voor het spoor
is dit nog niet afgerond en volgen de resultaten later in 2022. Via deze brief wordt
u geïnformeerd over de resultaten voor de netwerken in beheer van Rijkswaterstaat.
Inzicht in de kwetsbaarheid voor weersextremen en klimaatverandering vormt de basis
voor ruimtelijke adaptatie en is daarom de eerste stap. Met de stresstesten heeft
Rijkswaterstaat deze kwetsbaarheden in kaart gebracht. De resultaten van deze stresstesten
worden gepubliceerd in de Rijkswaterstaat Klimaateffectatlas (rws.nl). Deze online interactieve atlas is publiek toegankelijk.
De tweede stap is de risicodialoog. Hierin zijn, per netwerk, de gesignaleerde kwetsbaarheden
en risico’s besproken. De risicodialoog bestaat uit gesprekken met zowel IenW-medewerkers
uit de uitvoeringspraktijk, als gebiedspartners en belanghebbenden.
De resultaten van de stresstesten en de risicodialogen zijn verwerkt in de bijgevoegde
Uitvoeringsagenda, dit is de derde stap van het zesjaarlijkse proces. De Uitvoeringsagenda
voor de netwerken van Rijkswaterstaat is de eerste in een reeks en geeft een eerste
inzicht in de klimaatbestendigheid van de netwerken in beheer van Rijkswaterstaat.
Daarnaast beschrijft deze Uitvoeringsagenda welke acties I&W al inzet voor het klimaatbestendig
maken van de netwerken. Het op orde zijn van beheer en onderhoud van de netwerken
is een belangrijke eerste basis voor de klimaatbestendigheid van de netwerken.
Het klimaatadaptief maken van de netwerken gebeurt met financiële middelen uit het
Deltafonds en het Mobiliteitsfonds. Aan uw Kamer is in oktober 2021 gemeld dat naar
verwachting 150–250 miljoen nodig is voor ontwikkelingen waarvan een klein deel bestemd
is voor klimaatadaptie4. In 2022 wordt dit bedrag nader gevalideerd. Om in 2050 het gehele netwerk klimaatbestendig
te hebben, zullen er aanvullend onderzoek en aanvullende maatregelen nodig zijn. Dit
is de eerste versie van de uitvoeringsagenda voor de netwerken in beheer bij Rijkswaterstaat.
Deze agenda geeft een voorzichtig eerste inzicht in de klimaatbestendigheid van deze
netwerken. De komende jaren zal steeds duidelijker worden hoe we het beoogde einddoel
– in 2050 klimaatbestendig ingericht – gaan behalen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers