nr. 9
AANVULLEND VERSLAG
Vastgesteld 6 november 2008
Op 5 november 2008 heeft u de Kamer de nota naar aanleiding van het
verslag inzake het wetsvoorstel 31 562 Wijziging van de Wegenverkeerswet
1994 in verband met een herziening en vereenvoudiging van de voertuigregelgeving,
ter implementatie van richtlijn nr. 2007/46/EG betreffende de goedkeuring
van voertuigen en enkele andere technische wijzigingen doen toekomen. Per
abuis waren de bevindingen van de CDA-fractie omtrent dit wetsvoorstel niet
opgenomen in het verslag van de bevindingen van de vaste commissie voor Verkeer
en Waterstaat, dat op 3 oktober 2008 is vastgesteld (kamerstuk 31 562,
nr. 6).
Om deze omissie te herstellen, legt de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat1 hierbij alsnog de bevindingen van de CDA-fractie omtrent
dit wetsvoorstel aan u voor. De commissie wil u verzoeken de Kamer voorafgaand
aan de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel uw reactie op deze bevindingen
te doen toekomen.
Onder het voorbehoud dat de regering de in dit verslag opgenomen vragen
en opmerkingen afdoende beantwoordt, acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Inleiding
De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van
het voorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994. Het doel, namelijk
herziening en vereenvoudiging van de wijziging kan op steun rekenen van deze
leden.
Beter Geregeld
De voertuigregelgeving is in Nederland zeer uitvoerig en neergelegd in
het op de Wvw1994 gebaseerde Voertuigreglement en in tientallen ministeriële
regelingen. Het project «Beter Geregeld in het domein «Wegenverkeersrecht»,
waarbij één van de meest omvangrijke algemene maatregelen van
bestuur van de Nederlandse regelgeving en een groot aantal daarop gebaseerde
ministeriële regelingen wordt omgevormd tot in principe één
ministeriële regeling, zal naar verwachting begin 2009 zijn beslag1
krijgen. Kunt u garanderen dat het bij één ministeriële
regeling blijft? In hoeverre worden bedrijven en burgers betrokken bij de
verdere inhoudelijke invulling van de daaropvolgende regelingen?
Doelstellingen Beter Geregeld
Keuring schadevoertuig
Voertuigen die ten gevolge van een ongeval zwaar zijn beschadigd en vervolgens
zijn hersteld moeten opnieuw gekeurd worden door de Dienst Wegverkeer (RDW).
De regering wil dat schadeherstelbedrijven deze keuring in de toekomst zelf
ook kunnen uitvoeren. Kunt u aangeven in hoeverre hier kwaliteit van keuring
geborgd blijft? Wie voert eventuele na-controles uit en aan welke voorwaarden
moet de erkenningsregeling voldoen?
Bedrijfseffecten, nalevingskosten en administratieve lasten
In het kader van het project Herziening Voertuigregelgeving zal een substantiële
bijdrage worden geleverd aan de lastenreductiedoelstellingen van het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. De omvang van deze lastenreductie wordt geschat
op € 9,6 miljoen. De leden van de CDA-fractie kunnen uit de memorie
van toelichting niet opmaken hoe dit bedrag tot stand gekomen is. Kunt u hier
een toelichting op geven en is er naast lastenreductie ook een lastentoename
te verwachten? Zo ja, hoe ziet deze er uit? Kunt u tevens garanderen dat een
reductie van de administratieve lasten met 26% mogelijk is? Zo nee,
hoe staat dit dan in verhouding tot de brief van april 2004 waarin uw ambtsvoorganger
aan de Kamer schreef dat dit mogelijk was?
Aangezien de aangekondigde reductie betrekking heeft op wijzigingen die
hun beslag krijgen op het niveau van een ministeriële regeling, zal de
onderbouwing van deze reductie worden opgenomen in de toelichting bij deze
regeling. De desbetreffende regeling zal ter toetsing worden aangeboden aan
het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal). Bent u bereid de
uitkomst van deze toetsing door Actal, voorzien van uw reactie, tevens aan
de Kamer doen toekomen?
De voorzitter van de commissie
Jager
De griffier van de commissie
Sneep
XNoot
1Samenstelling:
Leden: Halsema (GL), Van der Staaij (SGP), Snijder-Hazelhoff (VVD), Mastwijk
(CDA), Jager (CDA), voorzitter, Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Van der Ham
(D66), Haverkamp (CDA), De Krom (VVD), Samsom (PvdA), Boelhouwer (PvdA), Roefs
(PvdA), Jansen (SP), Cramer (CU), Roemer (SP), Koppejan (CDA), Vermeij (PvdA),
Madlener (PVV), Ten Broeke (VVD), ondervoorzitter, Ouwehand (PvdD), Polderman
(SP), Tang (PvdA), de Rouwe (CDA) en Vacature (VVD).
Plv. leden: Vendrik (GL), Van der Vlies (SGP), Boekestijn (VVD), Bilder
(CDA), Hessels (CDA), Atsma (CDA), Van Bommel (SP), Koşer Kaya (D66),
Sterk (CDA), Aptroot (VVD), Dijsselbloem (PvdA), Jacobi (PvdA), Besselink
(PvdA), Vacature (SP), Anker (CU), Van Leeuwen (SP), Knops (CDA), Depla (PvdA),
Agema (PVV), Verdonk (Verdonk), Thieme (PvdD), Lempens (SP), Waalkens (PvdA),
Van Heugten (CDA) en Neppérus (VVD).