nr. 8
NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 6 november 2008
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel I, onderdeel A, onder 2, aanhef, wordt «wordt»
vervangen door: worden.
B
In artikel I, onderdeel C, onder 4, wordt na «met de verleende toestemming»
een komma ingevoegd.
C
Artikel I, onderdeel G, onder 1, komt te luiden:
1. Het tweede lid, onderdeel a, komt te luiden:
a. die is verleend door het daartoe bevoegde gezag in een andere
lidstaat van de Europese Unie of in een andere Staat die partij is bij de
Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte en die is verleend
overeenkomstig de op het betrokken voertuig, systeem, onderdeel, technische
eenheid, uitrustingsstuk of voorziening ter bescherming van weggebruikers
en passagiers betrekking hebbende, in het kader van de Europese Unie tot stand
gekomen voorschriften, of die is verleend door het daartoe bevoegde gezag
in Zwitserland indien dit voorvloeit uit de op 21 juni 1999 te Luxemburg
tot stand gekomen Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse
Bondsstaat inzake de wederzijdse erkenning van de overeenstemmingsbeoordeling
(PbEG L 114);.
D
In artikel I, onderdeel L, onder 4, wordt na de laatste volzin een punt
toegevoegd.
E
In artikel I, onderdeel Ac, aanhef, vervalt na «artikel 71a»
de komma.
F
In artikel I, onderdelen Aj, onder 1, en Ak wordt na «hoofdstuk
III» toegevoegd: en hoofdstuk V.
G
In artikel I, onderdeel Am, aanhef, vervalt na «artikel 102»
de komma.
H
Na artikel II wordt een artikel ingevoegd, luidende:
ARTIKEL IIA
De artikelen 29 en 30 van de Invoeringswet Wegenverkeerswet 1994 vervallen.
Toelichting
Het voorstel van wet tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw1994)
in verband met een herziening en vereenvoudiging van de voertuigregelgeving,
ter implementatie van richtlijn nr. 2007/46/EG betreffende de goedkeuring
van voertuigen en enkele andere technische wijzigingen (Kamerstukken II 2007/2008,
31 562, nr. 2) bevat enkele redactionele omissies. Door middel van de
onderdelen A, B, D, E en G worden deze omissies hersteld.
Door middel van onderdeel C wordt de gelijkstelling van een Zwitserse
typegoedkeuring met de typegoedkeuring als bedoeld in de Wvw1994 opnieuw opgenomen
in artikel 22, tweede lid, van deze wet. Deze gelijkstelling werd door middel
van artikel V van de Wet van 2 december 2004 (Stb. 712) in dit artikel
ingevoegd, maar is er door een misslag bij de Wet van 2 november 2006
(Stb. 616) uit weggevallen.
Door middel van onderdeel F wordt een aanvullende wijziging aangebracht
in de artikelen 99 en 100 van de Wvw1994. Artikel 99 bevat de basis voor het
stellen van eisen aan een wijziging in de constructie van een voertuig. De
redactie van artikel 99 wordt aangepast zodat aan een wijziging niet alleen
de eisen kunnen worden gesteld waaraan een voertuig moet voldoen in kader
van een eerste toelating tot de weg, maar ook de APK-eisen. Dit maakt het
mogelijk om voor elke wijziging in de constructie van een voertuig de eisen
te stellen die specifiek zijn toegesneden op de desbetreffende wijziging.
Ten gevolge van de wijziging van artikel 99 Wvw1994 moet ook artikel 100 worden
aangepast.
Door middel van onderdeel H komen de artikelen 29 en 30 van de Invoeringswet
Wegenverkeerswet 1994 te vervallen. Deze artikelen bevatten overgangsrecht
met betrekking tot de geldigheid van voor de inwerkingtreding van de Wegenverkeerswet
1994 afgegeven typegoedkeuringen. Zonder een geldige typegoedkeuring wordt
een voertuig(onderdeel) niet toegelaten tot het verkeer op de weg. Ten gevolge
van de implementatie van richtlijn nr. 2007/46/EG van het Europese parlement
en de Raad tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen
en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische
eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (PbEU L 263) zijn deze
artikelen overbodig geworden.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings