nr. 11
NOTA NAAR AANLEIDING VAN HET AANVULLEND VERSLAG
Ontvangen 28 november 2008
Inleiding
Met belangstelling heb ik kennis genomen van de bevindingen van de CDA-fractie
omtrent het wetsvoorstel. In het navolgende zullen de vragen van de CDA-fractie
worden beantwoord.
Beter Geregeld
De leden van de CDA-fractie vragen of gegarandeerd kan worden dat de voertuigregelgeving
in de toekomst beperkt blijft tot één ministeriële regeling.
Daarnaast vragen de leden van de CDA-fractie in hoeverre bedrijven en burgers
betrokken worden bij de verdere inhoudelijke invulling van de daaropvolgende
regelingen.
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw1994)
strekt tot uitvoering van een deel van het programma Beter Geregeld, namelijk
het deel dat ziet op de vereenvoudiging en herziening van de voertuigregelgeving.
De doelstelling van dit programma is de regelgeving van Verkeer en Waterstaat
te moderniseren en te vereenvoudigen, de regeldruk te verminderen en de daaraan
gekoppelde lasten voor bedrijven en burgers te verlagen. De herziening van
de voertuigregelgeving heeft geleid tot een grootschalige reductie van de
voertuigregelgeving, zowel in aantallen regelingen als in omvang. Een aantal
algemene maatregelen van bestuur en tientallen ministeriële regelingen
worden ingetrokken en honderden pagina’s wet- en regelgeving komen te
vervallen. De doelstelling is te komen tot één nieuwe ministeriële
regeling waarin alle voertuigregelgeving is neergelegd. Deze doelstelling
is echter ondergeschikt aan de doelstelling om te komen tot heldere en transparante
wetgeving. Indien het laatste kan worden bereikt door middel van een aanvullende
regeling, bijvoorbeeld omdat dit de systematiek van de wetgeving ten goede
komt, dan is het mogelijk dat het uitgangpunt om te komen tot één
ministeriële regeling wordt verlaten. Er kan dan ook niet worden gegarandeerd
dat het aantal ministeriële regelingen beperkt zal blijven tot één.
In het kader van het opstellen van de uitvoeringsregelgeving is een klankbordgroep
ingesteld waarin de in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel genoemde
brancheorganisaties waren vertegenwoordigd. Ook bij het opstellen
van regelgeving in de toekomst zullen de relevante branchepartijen vanzelfsprekend
worden betrokken.
Doelstellingen Beter Geregeld
De leden van de CDA-fractie vragen hoe de kwaliteit van de keuring van
schadevoertuigen gewaarborgd wordt en wie eventuele na-controles uit zal voeren.
Schadevoertuigen zijn voertuigen die ten gevolge van een ongeval zwaar
zijn beschadigd en vervolgens worden hersteld. Na herstel moeten deze voertuigen
worden gekeurd door de RDW. Daarnaast wordt in de Wvw1994 de mogelijkheid
geschapen een erkenningsregeling in het leven te roepen, zodat de keuring
van schadevoertuigen niet alleen kan worden uitgevoerd door de RDW, maar ook
door schadeherstelbedrijven. Overleg met de branche heeft opgeleverd dat er
momenteel nog geen behoefte bestaat aan een dergelijke erkenningsregeling.
Indien in de toekomst bij het bedrijfsleven alsnog de behoefte ontstaat deze
erkenningsregeling in te voeren, kan dit op korte termijn gebeuren. In dat
geval zal wordt aangesloten bij de systematiek van de bestaande in de Wvw1994
opgenomen erkenningsregelingen, bijvoorbeeld de «erkenning-APK».
Dit betekent dat de RDW toezicht zal houden op de erkende bedrijven. Een onderdeel
van dit toezicht bestaat uit een na-controle door de RDW op een vast percentage
van de door het erkende bedrijf goedgekeurde voertuigen.
Bedrijfseffecten, nalevingskosten en administratieve lasten
De leden van de CDA-fractie vragen hoe de behaalde lastenreductie tot
stand is gekomen en of er naast lastenreductie ook een lastentoename is te
verwachten. Daarnaast vragen de leden van de CDA-fractie hoe de lastenreductie
zich verhoudt tot de totale reductiedoelstelling van 25%.
Door middel van dit wetsvoorstel en de daarop gebaseerde regelgeving worden
de lasten voor het bedrijfsleven met € 9 621 928,–
gereduceerd. Deze lastenreductie is toe te schrijven aan het vervallen van
de eis dat bedrijfauto’s en aanhangwagens in het kader van de toelating
tot de weg dienen te beschikken over een nationale typegoedkeuring, een vereenvoudiging
van de (technische) eisen die gelden om een voertuig gekeurd te krijgen als
taxi, en een kleine reductie van de lasten die samenhangen met de APK. Ten
gevolge van het wetsvoorstel is er geen noemenswaardige lastentoename te verwachten.
De door de leden van de CDA genoemde doelstelling om te komen tot een lastenreductie
van 25% ziet niet alleen op de voertuigregelgeving, maar op de gehele
VenW-regelgeving. De lastenvermindering die gepaard gaat met de herziening
van de voertuigregelgeving is één van de belangrijkste lastenreducties
van het programma Beter Geregeld van VenW en zal voor een groot deel bijdragen
aan het te behalen doel. Voor een volledig overzicht van reductiemaatregelen
word verwezen naar de het reductieplan van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
waarin een compleet overzicht is opgenomen van de voorstellen in de verschillende
domeinen van de VenW-regelgeving. Dit reductieplan ontvangt u voor de begrotingsbehandeling
van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De leden van de CDA-fractie vragen of het mogelijk is de uitkomst van
de toetsing door Actal te doen toekomen aan de Kamer.
Het resultaat van de herziening van de voertuigregelgeving, neergelegd
in de Regeling voertuigen, is aangeboden aan Actal. Actal beziet momenteel
of er reden is een formeel advies uit te brengen. Indien dit het geval is
verwacht ik, gelet op de hierboven beschreven lastenreductie, een positief advies en zal hiervan melding worden gemaakt in de toelichting bij
de Regeling voertuigen. Voor zover Actal met aanvullende suggestie voor lastenreductie
komt, zal ik u hierover in het kader van de algemene lastenreductie informeren.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings