31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 461 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 maart 2020

In het VAO Middelbaar Beroepsonderwijs d.d. 18 januari 2018 (Handelingen II 2017/18, nr. 41, item 2) heb ik uw Kamer toegezegd te rapporteren over de werking van het onderdeel studentenmedezeggenschap van de Wet versterking bestuurskracht. Naar aanleiding van deze toezegging heeft de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de (studenten)medezeggenschap en participatie in het MBO. Het rapport «Jij beslist mee 3.0» van de JOB is recent gepubliceerd. Hierbij doe ik dit rapport aan uw Kamer toekomen1.

Uit het onderzoek maak ik op dat studentenmedezeggenschap bijdraagt aan verbeteringen op scholen. Hoewel er grote verschillen bestaan tussen scholen ziet JOB dat de professionaliteit van de studentenraden in het MBO de laatste jaren is verbeterd. Ik wil dan ook mijn waardering uitspreken voor alle studentenraadsleden, bestuurders, JOB en de MBO Raad die hieraan hun bijdrage hebben geleverd. Hoewel de ontwikkelingen op het gebied van de studentenmedezeggenschap de goede kant op gaan, is er nog ruimte voor verdere verbetering. Hierover ga ik in gesprek met JOB en de MBO Raad. Enkele verbeterpunten zal ik hieronder benoemen.

Uit het onderzoek van JOB blijkt dat de facilitering van studentenraden verschilt van school tot school. Het gaat daarbij om een vergoeding – hetzij financieel, hetzij op een andere wijze – voor deelname aan de raad, alsmede faciliteiten om te vergaderen en ondersteuning om de taken uit te voeren die behoren bij het lidmaatschap. De tijdens de begrotingsbehandeling ingediende motie van het lid Van Meenen c.s.2 onderschrijft dit probleem. Momenteel zijn JOB en de MBO Raad in gesprek om voor de zomer concrete afspraken te maken over facilitering van studentenraden en de manier waarop studentenraden en bestuurders hierover worden geïnformeerd.

Tijdens het eerdergenoemde VAO is ook decentraal, ofwel getrapte, medezeggenschap ter discussie gekomen. Het rapport van JOB omschrijft diverse voordelen en uitdagingen van een getrapte medezeggenschapsstructuur. De Wet educatie beroepsonderwijs (Web) maakt het reeds mogelijk voor MBO-instellingen om een getrapte medezeggenschapsstructuur in te voeren. Gelet op het gedecentraliseerde karakter van de Web ben ik van oordeel dat scholen zelf verantwoordelijk zijn voor het al dan niet implementeren van een getrapte medezeggenschapsstructuur. Bovendien kan de situatie van school tot school verschillen, waardoor maatwerk op het gebied van medezeggenschapsstructuur mogelijk moet zijn. Ik ga samen met JOB en de MBO Raad dit onderwerp aankaarten bij de scholen.

Het rapport beschrijft daarnaast de uitdagingen van een medezeggenschapsstructuur in een samenwerkingscollege, een college dat is opgericht door twee samenwerkende MBO-instellingen. Ik ga in overleg met JOB en de MBO Raad om te bespreken hoe de studentenmedezeggenschap in samenwerkingscolleges kan worden ingericht, zodat studentenraden zich meer betrokken voelen bij de medezeggenschap op een samenwerkingscollege en dichterbij de student staan.

Tot slot stelt het rapport van de JOB dat de formele medezeggenschap behoefte heeft aan een breed draagvlak, en raadt aan de participatiecultuur op scholen te bevorderen. Ik hecht veel waarde aan medezeggenschap en de mogelijkheid voor studenten om hun school en het onderwijs dat zij volgen te verbeteren. Tegelijkertijd kunnen situaties van school tot school verschillen, waardoor ook hier maatwerk mogelijk moet zijn. In overleg met de MBO Raad en de JOB zal ik bezien hoe de betrokkenheid van studenten bij medezeggenschap en inspraak kan worden verbeterd.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Kamerstuk 35 300 VIII, nr. 62

Naar boven