31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 255 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 november 2015

Zoals toegezegd tijdens het algemeen overleg van 11 november over de toekomstagenda mbo, bied ik u hierbij aan:

  • de examenagenda mbo 2015–20201;

  • de startrapportage kwaliteit in het mbo, van MBO in Bedrijf2.

Verbetering van de examenkwaliteit en de examenagenda 2015–2020

De waarde van diploma’s mag niet ter discussie staan. De examenkwaliteit in het mbo is echter nog bij te veel opleidingen niet op orde. Daarom heb ik in de brief «Ruim baan voor vakmanschap: een toekomstgericht mbo»3 aangekondigd dat ik nadere maatregelen neem, zodat de examenkwaliteit in het mbo over de hele linie omhoog gaat. Ik heb aangekondigd dat ik scholen ga verplichten om voor alle opleidingen gebruik te maken van bij gecertificeerde examenleveranciers ingekochte examens of hun gezamenlijk of individueel ontwikkelde examens extern te laten valideren. Daarnaast heb ik aangekondigd dat ik in de Wet educatie en beroepsonderwijs de taken van de examencommissie zal verduidelijken en zal bezien welke nadere eisen ik stel aan examencommissies.

Ook de mbo-sector heeft geconstateerd dat de examenkwaliteit verder omhoog moet, zeker op het gebied van de kwaliteitsborging van de examinering. De sector heeft daarom het initiatief genomen om te komen tot de examenagenda mbo 2015–2020 en deze is op 1 oktober 2015 ondertekend door de voorzitters van de MBO Raad, de NRTO en mijzelf. De sector laat hiermee zien de komende jaren serieus werk te willen maken van de verbetering van de examenkwaliteit. De examenagenda bevat afspraken op drie lijnen, namelijk:

  • het orde brengen van de examens zelf (exameninstrumenten op orde),

  • het duidelijk en eenduidig beleggen van de taken en verantwoordelijkheden voor de examinering (examenprocessen in control)

  • de verdere professionalisering van de mensen die zich binnen en buiten de mbo-instelling bezig houden met de examinering (professionaliteit op orde).

Dit alles met als doel dat de kwaliteit van de examinering, inclusief de borging ervan en de publieke verantwoording erover, bij alle mbo-opleidingen zo snel mogelijk op orde is. Dat draagt bij aan de verdere versterking van het civiel effect van mbo-diploma’s.

Investeren in onderwijskwaliteit

In aanvulling op het Actieplan Focus op Vakmanschap4 en de brief Ruim baan voor vakmanschap investeer ik met de kwaliteitsafspraken extra in de verbetering van de onderwijskwaliteit in het mbo. Alle mbo-instellingen hebben voor de zomer een kwaliteitsplan ingediend waarin zij aangeven hoe zij in de periode 2015–2018 met het investeringsbudget de kwaliteit van hun onderwijs op een hoger niveau gaan brengen. MBO in Bedrijf heeft op mijn verzoek deze plannen kritisch bekeken en waar nodig van een verbeteradvies op maat voorzien. In bijgaande startrapportage worden de bevindingen samengevat. MBO in Bedrijf is over het algemeen positief over de kwaliteit van de plannen, maar ziet ook aandachtspunten: het wordt op basis van het plan bijvoorbeeld niet altijd duidelijk hoe instellingen hun resultaten gaan boeken en hoe daarop wordt gestuurd. Hiervoor wordt in de bestuurlijke voortgangsgesprekken die in het voorjaar van 2016 gaan plaatsvinden specifiek aandacht gevraagd.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Kamerstuk 31 524, nr. 207.

X Noot
4

Kamerstuk 31 524, nr. 88.

Naar boven