31 511 Beleidsdoorlichting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Nr. 14 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 maart 2015

1. Inleiding

In 2014 is de motie Harbers1 aangenomen waarin de Tweede Kamer in de gelegenheid wordt gesteld voorafgaand aan de start van een beleidsdoorlichting invloed uit te oefenen op de opzet en vraagstelling van de beleidsdoorlichting. In het kader van de uitvoering van de motie Harbers wordt uw Kamer hierbij geïnformeerd over de beleidsdoorlichtingen van het Ministerie van OCW welke aan uw Kamer voor 2015 zijn toegezegd.

In 2015 worden de volgende beleidsdoorlichtingen aan uw Kamer gestuurd:

  • Prestaties van leerlingen en studenten omhoog;

  • Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders;

  • Doelmatigheid en focus op het onderwijs;

  • Een sterke cultuursector die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed.

2. Opzet en vraagstelling van de beleidsdoorlichtingen onderwijs

De beleidsdoorlichting Prestaties van leerlingen en studenten omhoog is de overkoepelende doorlichting over alle onderwijsdoorlichtingen, zowel die van 2015 als 2014. In 2014 zijn twee onderwijsbeleidsdoorlichtingen aan uw Kamer gestuurd: Scholen en instellingen maken resultaten inzichtelijk en Scholen en instellingen met een ambitieus leerklimaat (Kamerstuk 31 511, nr. 12). In 2015 worden de drie geplande beleidsdoorlichtingen (Prestaties leerlingen en studenten omhoog, Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders en Doelmatigheid en focus op onderwijs) in samenhang uitgevoerd. De uitkomsten van de in 2014 uitgevoerde beleidsdoorlichtingen worden kort herhaald. De beleidsdoorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog is leidend. De andere beleidsdoorlichtingen worden als duidelijk zichtbare thema’s herkenbaar in deze beleidsdoorlichting opgenomen. Een overkoepelende beleidsdoorlichting met herkenbare thema’s biedt de mogelijkheid het geheel aan beleidsdoorlichtingen op het gebied van onderwijs in samenhang te beschrijven.

De overkoepelende beleidsdoorlichting Prestaties leerlingen en studenten omhoog past in het programma van evaluaties en beleidsdoorlichtingen van OCW. Dit programma bestaat uit:

  • het interdepartementale beleidsonderzoek Effectieve leerroutes, welke in de tweede helft 2015 zal worden afgerond;

  • de stelselreview op het onderwijs in Nederland die door de OESO in 2015 wordt uitgevoerd. De verwachting is dat de OESO het rapport hierover in 2016 zal opleveren;

  • de tussentijdse evaluatie van de sectorakkoorden in 2017 (en de eindevaluatie in 2020) waarin meer informatie wordt geven over de mate waarin de prestaties in het onderwijs worden verbeterd.

Bovenstaande onderzoeken komen deels uit na afronding van de beleidsdoorlichting Prestaties van leerlingen en studenten omhoog. Deze beleidsdoorlichting zal in dat licht gezien moeten worden.

2.1 Onderzoeksopzet

De Auditdienst Rijk zal in 2015, net als in 2014, als onafhankelijke partij de beleidsdoorlichting uitvoeren. De onderzoeksopzet van de beleidsdoorlichtingen is overeenkomstig de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van de «synthese-benadering». Dit betekent dat de ADR gebruik maakt van reeds beschikbare informatie en onderzoeksmateriaal.

2.2 Onderwijsbeleidsdoelstellingen 2015

De beleidsdoorlichtingen 2015 kijken terug op de onderwijsbeleidsdoelstellingen uit de beleidsagenda 2012. Dit betreft de volgende doelstellingen:

A. Prestaties van leerlingen en studenten omhoog

In de beleidsagenda 2012 staat dat we willen dat alle leerlingen en studenten het beste uit zichzelf halen. Veel leerlingen en studenten kunnen en moeten beter presteren, zeker in de basisvakken Nederlands, rekenen of wiskunde, Engels en natuurwetenschappen. Niet alleen bij de zwakkere, maar juist ook bij de goede leerlingen en studenten willen we een ambitieuze leercultuur versterken, waarin doorstroming wordt versterkt en uitval wordt verminderd.

Onderzoeksvraag: In hoeverre is het beleid voor de beleidsdoelstelling Prestaties van leerlingen en studenten omhoog doelmatig en doeltreffend?

B. Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders

In de beleidsagenda 2012 is bij deze doelstelling geschreven dat leraren cruciaal zijn voor de betere prestaties van leerlingen. In de rijksbegroting 2012 staat dat er wordt gestreefd naar een verhoging van het opleidingsniveau van nieuwe en zittende leraren en stimuleren dat ze zich continu ontwikkelen. Leraren gedijen in een professionele instelling.

Onderzoeksvraag: In hoeverre is het beleid voor de beleidsdoelstelling Goed opgeleide en professionele leraren, docenten en schoolleiders doelmatig en doeltreffend?

In 2015 wordt ook de voortgangsrapportage Lerarenagenda aan uw Kamer gestuurd. In deze voortgangsrapportage wordt gerapporteerd over de voortgang die er in het afgelopen jaar in het kader van de Lerarenagenda is geboekt. Voor zover er vanuit de eisen van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek nog vragen zijn die niet in de voortgangsrapportage worden beantwoord, zal de beleidsdoorlichting met deze antwoorden worden aangevuld.

C. Doelmatigheid en focus op het onderwijs

In de rijksbegroting 2012 is bij deze beleidsdoelstelling geschreven dat instellingen zich met zo min mogelijk bureaucratische last moeten kunnen concentreren op het onderwijs. Verder streeft het kabinet naar een doelmatiger aanbod van opleidingen.

Onderzoeksvraag: In hoeverre is het beleid voor de beleidsdoelstelling Doelmatigheid en focus op het onderwijs doelmatig en doeltreffend?

3. Opzet en vraagstelling van de beleidsdoorlichting cultuur

De beleidsdoorlichting Een sterke cultuursector die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed is reeds substantieel in 2014 gestart en wordt in het tweede kwartaal aan uw Kamer aangeboden. Deze planning is in de begroting 2013 en 2014 met uw Kamer gedeeld. Dit betekent dat deze beleidsdoorlichting buiten de invulling van de motie Harbers valt (Kamerstuk 34 000, nr. 36). De ADR voert de beleidsdoorlichting uit, conform de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek.

3.1 Toelichting op de opzet van de beleidsdoorlichting

In de begroting 2012 lag het accent op het bevorderen van het ondernemerschap in de cultuursector en luidde de formulering van de algemene doelstelling: Een sterke cultuursector, die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed.

Het cultuurbeleid van OCW omvat stelsels van onderling samenhangende wetten en regels, geldstromen en publieke voorzieningen. Die wetten bestrijken de sectoren archieven, archeologie, monumenten, musea, kunsten, letteren en bibliotheken. In de praktijk maken deze stelsels onderdeel uit van twee overkoepelende beleidsterreinen: erfgoed en kunst & cultuur. Beide beleidsterreinen zijn onderwerp van deze doorlichting.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Motie van het lid Harbers c.s.: Kamerstuk 34 000, nr. 36

Naar boven